F

Tangan kerap berpeluh - petanda baik ke buruk????


Assalamualaikum....

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Berkongsi apa adanya.......
Pernahkah tangan anda berpeluh dengan begitu banyak? Peluh keluar pada bila-bila masa sahaja dalam jumlah yang banyak walaupun tidak melakukan sebarang aktiviti. Ada yang mengatakan bahawa apabila tangan berpeluh dengan begitu banyak tanpa mengira masa, adalah simpton sakit jantung. Namun, belum tentu simptom seperti yang anda gambarkan itu berpunca daripada adanya gangguan pada organ jantung.  Malah, besar kemungkinan jantung anda langsung tidak bermasalah.


Pengeluaran peluh yang berlebihan dalam istilah perubatannya disebut sebagai ‘hiperhidrosis’. Biasanya keadaan itu berlaku apabila seseorang memasuki alam remaja atau belia.  Selain gangguan secara fizikal, hiperhidrosis juga boleh disebabkan oleh faktor psikologi (perasaan cemas/panik).  Keadaan ini boleh terjadi pada seluruh permukaan tubuh atau hanya pada bahagian-bahagian tertentu seperti pada tapak tangan, tapak kaki dan ketiak. Masalah ini melanda 2.8 peratus dari populasi dan membabitkan kedua-dua jantina lelaki dan perempuan secara sama rata. 


Punca sebenar hiperhidrosis tidak diketahui dengan tepat, namun peluh diketahui dikawal oleh sistem saraf dikenali sebagai sympathetic. Secara umumnya, dalam keadaan biasa, hypothalamus iaitu bahagian otak yang mengawal fungsi berkaitan peluh menghantar isyarat kepada saraf peluh. Saraf ini sebahagian daripada sistem saraf sympathetic yang terletak dalam rongga kaviti. Bagaimanapun, dalam kes hiperhidrosis, kelenjar peluh tidak patuh pada isyarat yang dihantar.

Hiperhidrosis adalah suatu kelainan yang terjadi kerana aktiviti kelenjar peluh yang berlebihan. Hiperhidrosis dapat bersifat primer maupun sekunder.

Antara faktor gangguan fizikal yang boleh mengakibatkan hiperhidrosis ialah: 

  • terdapatnya kelenjar peluh yang berlebihan
  • penyakit gangguan hormon  seperti kencing manis (diabetes melitus), gangguan pembentukan hormon tiroid dan putus haid (menopause) 
  • penyakit jangkitan (tuberkulosis)
  • penggunaan ubat-ubatan tertentu 
  • pengambilan alkohol.
Untuk merawat dan mengendalikan hiperhidrosis, anda perlu mengenal pasti puncanya terlebih dahulu – adakah ia disebabkan oleh faktor psikologis saja, atau terdapat gangguan fizikal yang menjadi puncanya. Setelah itu barulah diberikan rawatan atau terapi yang sesuai dengan faktor penyebabnya.  

Hyperhidrosis boleh diklasifikasikan sebagai primer di mana ia sering bermula ketika seseorang remaja atau hampir remaja dan ia boleh berlaku kepada beberapa anggota keluarga kerana ia ada kaitan genetik (antara 30 peratus hingag 50 peratus anggota keluarga boleh terbabit).

Manakala hyperhidrosis sekunder berpunca dari masalah seperti penyakit pituitary, kencing manis, gout, tumor, menopause dan kesan sampingan beberapa jenis ubat ubatan. Namun yang paling sering dihidapi adalah hiperhidrosis primer.

Punca sebenar hiperhidrosis masih belum diketahui tetapi banyak kajian menunjukkan ia berpunca dari peningkatan aktiviti saraf simpatetik. Perasaan resah, gelisah, panik atau teruja boleh memburukkan keadaan berpeluh ini.

Juga faktor lain seperti sesetengah makanan, minuman, pengambilan nikotin dan kafein dan sesetengah bau boleh juga menyebabkan pengeluaran peluh yang berlebihan di kalangan penghidap hiperhidrosis.

Untuk makluman, ada dua jenis rawatan yang boleh dilakukan untuk merawat masalah ini:

1. Rawatan perubatan

Rawatan dengan menggunakan ubat sapuan yang mengandungi aluminium chloride sering digunakan untuk pesakit yang mengalami hiperhidosis pada bahagian ketiak.

Namun dalam sesetengah pesakit, konsentrasi yang lebih tinggi diperlukan dengan tempoh antara tiga hari ke lima hari diperlukan untuk mendapat kesan.

Ubat ini kadangkala boleh menyebabkan irritasi pada kulit. Ubat ini juga boleh digunakan untuk hiperhidrosis pada bahagian tangan dan tapak kaki. Suntikan botulinum toxin jenis A (BOTOX) juga digunakan untuk merawat masalah ini. Selepas disuntik pada kawasan terbabit, kesan pengurangan peluh dapat dilihat dan ia boleh bertahan hingga empat atau sembilan bulan bergantung kepada tempat suntikan. Pengunaan BOTOX untuk rawatan hiperhidrosis pada bahagian ketiak mendapat kelululusan FDA (US Food and Drug Administration)

Beberapa jenis ubat dari kumpulan anticolinergic seperti oxybutynin ( Ditropan) digunakan untuk merawat masalah ini dan kesannya adalah memberangsangkan.

Bagaimanapun, ada kesan sampingan yang boleh dialami pesakit yang mengambil ubat ini. Ini termasuk rasa mengantuk dan rasa kering pada mulut.

2. Teknik Iontophoresis iaitu dengan mengalirkan arus elektrik berkekuatan rendah pada tangan yang dicelupkan di dalam air selama 10-20 minit dengan tujuan untuk ’menutup’ saluran peluh.

3. Rawatan Pembedahan.

Ada beberapa jenis teknik pembedahan yang digunakan untuk merawat masalah ini. Antaranya membabitkan pembuangan dan pemusnahan kelenjar peluh yang terbabit dengan cara liposuction dan ada juga menggunakan laser. Namun teknik ini sesuai untuk masalah hiperhidrosis yang membabitkan bahagian ketiak saja.

Satu lagi teknik pembedahan yang sering dilakukan ialah teknik endoscopic thorasic syphatectomy (ETS). Teknik yang menggunakan cara laparoskopik atau pembedahan lubang kekunci ini membabitkan pemotongan/mengetik (clamping) saraf simpatetik pada bahagian dada.

Mengikut kajian yang dibuat, teknik ini memberikan kepuasan pesakit lebih dari 80 peratus dan ia sesuai untuk kanak kanak. Teknik ini juga boleh mengurangkan peluh dari tapak tangan pada 85 peratus hingga 95 peratus dari pesakit. Pembedahan ini boleh dilakukan oleh pakar bedah kardiothorasik atau pakar bedah laparoskopik.

Penyakit hiperhidrosis boleh membawa kesan fizikal kepada kulit seperti infeksi dan jangkitan kulat dan kulit melecet. Selain dari itu, ia boleh menjejaskan kualiti hidup seseorang akibat dari perasaan malu dan tidak selesa kerana pengeluaran peluh yang banyak. Ada pesakit yang mempunyai masalah memegang barang-barang terutama yang dibuat dari kaca.

Kebanyakan dari mereka juga malu untuk berjabat tangan dan sering mengelak daripada melakukan aktiviti yang boleh meningkatkan peluh seperti bersenam. Kesan basah pada baju di bawah ketiak juga sering memalukan dan kadangkala boleh menimbulkan bau yang tidak enak walaupun sudah memakai deodorant.

Di dalam kes yang teruk, baju terpaksa ditukar beberapa kali dalam masa sehari. Peluh yang banyak pada tapak kaki pula akan menimbulkan masalah terutama apabila memakai selipar getah kerana sering tercabut. Penyakit ini juga boleh menjejaskan karier seseorang terutama pada mereka yang sering berinteraksi dan berjabat tangan ataupun mereka menggunakan benda tajam seperti pisau.
131 Responses
  1. Unknown Says:

    salam mana nak dapatkan ubat sapuan itu


  2. Unknown Says:

    Mari saya bantu masalah peluh brlebihan anda hubungi saya ina@0123342453


  3. Unknown Says:

    salamm . saya ney suka berpeluh kat tapak tangan and tapak kaki jeea . kaedah mana yang sesuai untuk saya buat ? saya dah rimas sbb asyik keluar peluh je. nak2 time saya ambek exam. habes basah kertas .kalau ada pape inform saya 0145397565


  4. Unknown Says:
    This comment has been removed by the author.

  5. Salam..sy bru mengalami tangan berpeluh.. Sy perasan bila sy gna tab sy..ad mcm air..sy lap still jga ad...xbnyak sgt yg kluar.. Mcm baki2..air pas kita lap ble bsuh tangan..sp2..boley bantu sy..mcm mna cra nk selesaikanya..tq..014-2687677


  6. Anonymous Says:

    tapak kaki dan tangan berpeluh dari kecik .. now semakin teruk ..kena bawa sapu tangan kemana2 .. macam mana nak buat ?


  7. Anonymous Says:

    id wechat : sha_aishah87


  8. Anonymous Says:

    assalamualaikum sy nie da lme ade pnykit hyperhidrosis nie xigt msa ble tp mybe msa remaja kot..tangan,kaki,ketiak sering berpeluh..klau bersukan baju dan seluar basah abis kasut2 pon basah..skg terasa nk rawat la penyakit nie..klau ada ape2 info utk rwatan nie...plzz call sy 0146357714..is..xtau nk mula dri mne nie..


  9. Anonymous Says:

    sy ada infor.sy pn brpluh kaki tgn gk.tpi skrg tgn sblh kiri n kki shj yg brrpeluh.sy buat kt HKL.tpk free je time tu.krjaan spport.pergi hospital lh.buat operation.tk sakit pun.hrga tk thu lh.klu x silp dekt ribu rbu gk lh.


  10. Unknown Says:

    salam. need some help here. sy da mengalami mslah neyh since secondary and till now masih blm jmp kaedah perubatan yg betul berkesan. bile pg hosp, they all like "kami ta galakkan u operation, try this ubat la and that tradisional kaedah la, bla bla bla". i ended up give up nk pg hosp lg. so dear whoever yg ad suggestion do reply me asap ya. thank you so much.


  11. Unknown Says:

    assaalam..boleh hubungi saya utk alternatif mslh hiperhidrosis..
    InsyaAllah membantu
    telegram/whatsapp 014-8216308


  12. nurul Says:

    Salam. Saya mengalami berpeluh pada tapak tangan dan kaki. Nakk buat aktiviti punn susah, lagi time exam. Macam mana nakk rawat kalau macam niyy ? Sesiapa boleh bantu saya ?


  13. norliza Says:

    assalamualaikum saya ni suka berpeluh kat tapak tangan dan tapak kaki saya harap ada ubatnya selain bedah kalau ada msj kat 0194793270


  14. Unknown Says:
    This comment has been removed by the author.

  15. Anonymous Says:

    assalamualaikum saya ni suka berpeluh kat tapak tangan dan tapak kaki saya harap ada ubatnya selain bedah kalau ada msj kat no ni 0179063873


  16. Anonymous Says:

    Assalamualaikum.. Saya masih pelajar yang berusia 16 tahun . Tangan saya kerap berpeluh bila saya menulis, menyapu dan memang selalu . Kadang kadang tak buat apa apa pun boleh berpeluh . Berpeluh bahagian tapak tangan ni sangat menganggu saya dalam pembelajaran. Saya tak boleh fokus and selalu rasa terganggu sampai kan saya bawa tisu 1 packet kecil untuk lap . Satu hari satu pascket tissue. Serious dah tak tahan. Everyday berlaku . Mohon sesiapa bantu. Jumpa doktor pun takda function sebab doc cakap perkara biasa tapi saya yang alaminya sendiri tahu benda ni bukanlah perkara yang biasa . Ws - 01128297916


  17. Unknown Says:

    Kalau peluh banyak keluar dekat bahagian dahi kira normal ke.?? Saya rasa x sbb kawan saya badan dia lagi besar dari sya..tapi dia x banyak keluar peluh kat bahagian dahi..kadang x buat ape2 pon saya berpeluh..walaupon masa tu malam dan berangin tapi tetap berpeluh.. ade x ubat atau cara nak hilangkannya..harap dapat membantu..


  18. Anonymous Says:

    Sy ade mslah ketiak berpeluh yg byk hngga mrasakn tidak selesa utk bertemu dgn org ramai...plezz help me..:-(


  19. Anonymous Says:

    Assalamualaikum, Saya menghadapi masalah perpeluhan pada bahagian tapak tangan, ketiak dan tapak kaki. Mcm mana nak atasi masalah.


  20. Unknown Says:

    mohon ada yg dpt bantu...tngn dan kaki sy selalu bpeluh...basah sperti mbasuh tngn...hrp ada yg dpt mbantu sy


  21. Unknown Says:

    sy mgalami masalah tangan dan kaki selalu berpeluh sprti dibasuh. malu berhadapan dgn orng ramai terutamanya bila nk prgi ke rumah saudara,, lantai basah kerana kaki sy yg basah,,, sy sngt malu..tp kali nk kluar mesti bawa tuala kecil..tangan seprti bru dh dibasuh air ktika berpeluh... :( hrp ada yg dpt mmbantu


  22. Unknown Says:

    sekiranya ada yg dpt membantu..ni id wcht sy: rayqas0220


  23. Unknown Says:

    Assalamualikum. Sya jgak mngalami tpak tngan dan kaki yg berpeluh.harap ada yang boleh mmbantu sya untuk mngatasi nya..wtsapp nber..0173173776


  24. Anonymous Says:

    Assalamualaikum...ade yg boley mmbntu x...? Sy pon ade mslh mcm ni jgk...tgn..kaki..ketiak...sgt rimas da ni...kalau ade...boley whtsaap sy kt no ni ea 0127452685


  25. Unknown Says:

    Ws sy...0134139347


  26. Anonymous Says:

    Ermmm sye pn same mngalami penyakit ni..ad x cara nk mngubati nye..for contact:012 926 7403


  27. Unknown Says:

    Sya pom mngalami mslh yg sama sesiapa yg boleh bntu please contact sya 0109889830(rafiq)


  28. Anonymous Says:

    Sy da masalah brleluh kat tapak tangan n kaki..nak cari ubat bkesan bg sembuh..pa2 info sy (0138388767)


  29. Unknown Says:
    This comment has been removed by the author.

  30. kodil Says:

    sy ada masalah tangan n kaki berpeluh mane nak cari ubat yg berkesan...boleh hubungi sy di 0176729788


  31. Anonymous Says:

    sy mngalami masalah tapak tgan n kaki bpeluh ni da lama.. x ingat bila.. mmg agak sukar tuk bsosial especially yg mmerlukan sy bsalam dgn org lain.. segan sgt.. b4 this, sy x pena guna hp touch screen dsebabkn problem ni.. bila sy try guna hp touch screen just for a month, sensor screen rosak sbb tgan bpeluh ni.. sy rasa down sgt.. T_T


  32. Unknown Says:

    Sy juge ade msalah yg same..tgn n kaki kerap berpeluh..ketiak pon kekadang berpeluh tanpa sy sedar..tgk2 je da basah..sesiape yg bole tlong dgn kos brpatutan..boleh whtsp 0172351715


  33. Anonymous Says:

    Salam. Saya pun penghidap hyperhidrosis dan selalu basah tgn kaki ketiak dan blkg bdn. Kdg2 duduk2 biasa pun kaki boleh berpeluh. Time tido pon kaki boleh basah. Rimas sgt, tp sabar je lah. Sbb dah biasa.. dan saya akan berkahwin xlama lagi,iAllah....persoalannya, mampu ke suami saya nnt terima saya yg begini? sedangkan saya sdri rimas dgn diri saya yg kdg2 asyik berpeluh. Inikan pula hidup berdua dgn laki. Cemana nak atasi perangai cmni?


  34. Raida Aqilla Says:

    Ive got this problem too . Anythings do whatsapp me 0176146421


  35. Raida Aqilla Says:

    Ive got this problem too . Anythings do whatsapp me 0176146421


  36. Unknown Says:

    asalamualaikum...saya mempunyai masalah peluh di tangan dan kaki...tidak lah sampi meleleh tapi kadang-kadang rimas dengan keadaan berpeluh yang tidak terkawal..so ade ape-ape cadangan leh cantact / whatssup sy di 0196543602


  37. Anonymous Says:

    Saya pom mcm ni jugak . Kdg2 tu rase jgk kenapa la macam ni sbb org lain pgg je msti dia kata " eee air apa ni " . Rase down la jgk . Slalunye sy trus ckp "jgn pgg tngn sy " . Mase sy xbrpeluh je sy pgg tangan kwn2 ( bukan tangan bukan muhrim ye ! ) . Entahla . Terpk jgk macm mane la kalau kawen nant . Sy rase bnda ni xbmslh sngt kot kdg2 . Hehe .. xkisah sngt da . Sbb tu sy tak suka org pgg tngn sy kecuali mama sy . Dia je y xkisah n xpernah ckp pape . Pgg je tngn sy ni . :D so bersyukur laa . Lame2 org blh terima ..


  38. Zahra Says:

    Assalammualaikum .. sy pun hadapi masalah yg sama .. apa2 cadangan boleh whatssap sy ,0173864877


  39. Zahra Says:

    Assalammualaikum .. sy pun hadapi masalah yg sama .. apa2 cadangan boleh whatssap sy ,0173864877


  40. Anonymous Says:

    Ingtkn sy sorang je yg hdup camni. Sy pn kna bnda ni dri tadika lg thun 2005 & smpi skrng x hlng-ii. Bila sukan, exam haaa tu time pling stress. Nak-ii lg thun ni sya pt3 jd doakan laa yea yg trbaik :) Tngh nk comment ni pun cam apa je ;-;


  41. Unknown Says:

    Saya pom sama alami masalah sama ... apa yang tuan2 rasa saya rasa ... tolong sapa yang boleh membantu golongan yang berpenyakit macam kami ni .. da rasa x selesa sangat .. taip ni pom masih tangan berpeluh dan kaki berpeluh ... tolong saya sapa2 ade ubat atau cara tradisional boleh call saya 0173409278 atau email saya hadijoke@gmail.com


  42. Anonymous Says:

    Salam. . . . . .siapa yg pernah wat pmbedahan ETS?ad ksan smpingan x?n ad yg wat suntikan botox? Id wechat Azhar99


  43. Anonymous Says:

    Bro try lotion perspirex beli on9dkt lazada


  44. Unknown Says:

    Fungsi ubat to ape ye?


  45. Unknown Says:

    perspirex to bukan to ketiak jeke boss?atau boleh guna pada tngan n kaki


  46. Anonymous Says:

    Lotion perspirex ad,n rolL oN perSpirex ad,try guna,kt lazada oN9,ok jugak bg masalah yg xkritikal.ad sesapa pnah wat operat ets x?nk tau jugak ksan smpingan dia


  47. Unknown Says:

    Saya pun ada masalah berpeluh pada tapak tangan dan kaki. Mohon pertolongan segera. Hubungi saya 019 2142048


  48. Unknown Says:

    Beli mesin LONTOPHORESIS .. InshaAllah merawat seluruh tubuh ..


  49. Anonymous Says:

    Memang seksa sape yg hidap penyakit nie...allah jew yg tw perasaan owg cm nie... Rasa down,nk salam pon kne lap tgn dlu. Ase geli pon ade tgk tgn sndri byk peluh... Tp terima je....tolong....nk rawat masalh nie?...


  50. Unknown Says:

    Sy prnah buat operation ni kt ijn thn 2009.sblm operation sy hye brpeluh kt tapak tgn n kaki.lps operation hanya brtahan 1 thn jer thn n kaki sy kering.skrg dh 6thn,kesan sampingn dr operation tu peluh makin byk keluar kt tgn,kaki,blkg bdn,ketiak n smua celah2..blh byg x sedih nya sy operatr mhl2 tp makin trk brpeluh.sy xtau knp makin teruk.sy dh tya ijn knp kesan smpingn ni makin trk,diorg hanya jwb 1% dr pesakit lps operate mmg akn makin teruk..u guys blh bygkn x...1%...rs menyesal giler lps wt operation.so sy nasihatkn jgn wt operation...wassup sy utk tahu cite sy 0122037911


  51. Unknown Says:

    Saya axa masalah berpeluh mcm ni. Sejak dari sekolah rendah lagi. Bila lepak lepak umah kawan saya selalu tumpang basuh kaki bagi selesa lepas basuh dah tak berpeluh. Tangan? Baru baru ni kerap sangat berpeluh. Saya rimas bila mcm ni. Help me id wc: zai7282


  52. Unknown Says:

    Saya axa masalah berpeluh mcm ni. Sejak dari sekolah rendah lagi. Bila lepak lepak umah kawan saya selalu tumpang basuh kaki bagi selesa lepas basuh dah tak berpeluh. Tangan? Baru baru ni kerap sangat berpeluh. Saya rimas bila mcm ni. Help me id wc: zai7282


  53. Anonymous Says:

    sy peluh kat tgn n kaki dr sklh rndh lg..ade ke ubt utk hilangkn pnyakit ni..kalu ade bgtau lh ye..please nk sgt ni 01110614052


  54. Unknown Says:

    Assalam semua . Terima kasih admin atas perkongsian yang sangat menarik dan berguna ini .Memang betul masalah hyperhidrosis ini memang sesuatu yang sangat menganggu kehidupan seharian kita .Lagi lagi kalau kita memang kerja memerlukan untuk bergaul dengan ramai orang .Cuba anda lihat Tips Mengatasi Masalah Hyperhidrosis ataupun anda boleh whatsapp saya (+60107096284 Aini Rasidda Norazmi) untuk pengetahuan lanjut :D


  55. Unknown Says:

    Assalam semua . Terima kasih admin atas perkongsian yang sangat menarik dan berguna ini .Memang betul masalah hyperhidrosis ini memang sesuatu yang sangat menganggu kehidupan seharian kita .Lagi lagi kalau kita memang kerja memerlukan untuk bergaul dengan ramai orang .Cuba anda lihat Tips Mengatasi Masalah Hyperhidrosis ataupun anda boleh whatsapp saya (+60107096284 Aini Rasidda Norazmi) untuk pengetahuan lanjut :D


  56. Johndoe Says:

    jom join secret group kat fb. saya salah seorang penghidap palmar hyperhydrosis. Tapak tangan & kaki selalu berpeluh. jom join komuniti hyperhydrosis kat fb. email saya jika berminat nk join group: aim.771123@gmail.com


  57. Anonymous Says:
    This comment has been removed by the author.

  58. Unknown Says:

    Sy pn ad masalah yg sama.. Malah masa nak taip komen ni pn tapak tgn tgh berpeluh ..
    Duhh .. Tlg saya ya 0177821565


  59. Unknown Says:

    Sy pn ad masalah yg sama.. Malah masa nak taip komen ni pn tapak tgn tgh berpeluh ..
    Duhh .. Tlg saya ya 0177821565


  60. Anonymous Says:

    Hai,assalamualaikum. Saya juga mengalami masalah yg sama. Sangat2 perlukan pertolongan boleh wassep 0132530194. TQ


  61. raidix Says:

    Aiy ingatkan sy sorang je ade pnyakit mcm ni. Rupanya rmai juga. Haah mmg seksa weyh sbb kerap brpeluh even tak buat pape. Sy sngt2 memerlukan prtolongan boleh wasep 0135804199. Thanks


  62. Unknown Says:

    Salam...saya Dari Sabah sesiapa berminat untuk dapatkan rawatan secara berkesan mengenai tangan ataupun tapak kaki yg kerap berpeluh boleh menghubungi saya...0168237301...wasaap.SMS....insyallah saya dapat bantu kerana saya juga salah seorang yang alaminya sebelum ini....


  63. ajimnoordin Says:
    This comment has been removed by the author.

  64. ajimnoordin Says:

    Saya pom sama alami masalah sama ... apa yang tuan2 rasa saya rasa ... tolong sapa yang boleh membantu golongan yang berpenyakit macam kami ni .. da rasa x selesa sangat .. taip ni pom masih tangan berpeluh dan kaki berpeluh ... tolong saya sapa2 ade ubat atau cara tradisional boleh add wchat id : azim-noordin
    tq..


  65. Anonymous Says:

    pm jka ad yg dpat mmbntu sy dngn mslah ini, 0135351810


  66. Anonymous Says:

    Cubalah gunakan Habbatus Sauda.Insya Allah ia boleh membantu.Allah turunkan penyakit,Allah juga sediakan penawarnya.Nabi Muhammad saw pernah bersabda yang Habbatus Sauda itu penawar segala penyakit kecuali mati.Kena amalkan setiap hari,yakin sepenuh hati,doa minta disembuhkan,terima diri seadanya,fikir positif,teruskan berikhtiar,jgn putus asa.Semoga sembuh semuanya!:)


  67. Anonymous Says:

    saya membaca artikal ni pasal peluh berlebihan,

    http://rawatankesihatan.blogspot.my/2007/07/peluh-berlebihan.html

    sini pun ada bagus juga, http://www.sweathelp.org/


  68. Anonymous Says:

    plezzz help me....0128077742...


  69. Unknown Says:

    Mcm mna nk hilangkn peluh kat tapak kaki n tangan sy sdah lbih 10 thun dah berpeluh tp smpai skrang still xlega..kalau ada cara nk legakn bleh pm sy 0177625004


  70. Unknown Says:

    Mcm mna nk hilangkn peluh kat tapak kaki n tangan sy sdah lbih 10 thun dah berpeluh tp smpai skrang still xlega..kalau ada cara nk legakn bleh pm sy 0177625004


  71. Unknown Says:

    Saya pun mengalami masalah yang sama. Tipulah kalau saya ckp yang saya tk pernah down. Serius down giler. Tak pernah lagi jumpa org yg mempunyai masalah yg sama seperti saya even saya tahu ada juga orang yg mengalaminya sama seperti saya. Cuma nk ckp yakinlah ada hikmah sebaliknya. Allah dah susun segalannya utk kita. Ianya yg membuatkan kita berbeza drpd yg lain. Ingat pelik dimata manusia tetapi unik dimata Allah. anggaplah kita ni org terpilih. syukuri nikmat yg kita ada.


  72. Unknown Says:
    This comment has been removed by the author.

  73. Unknown Says:

    apa kata kita buat group ws utk kongsi apa yg kita rasa. mana tahu boleh naikkan semangat bagi org yg pertama kali mengalaminya. kita wujudkan satu komuniti yg utuh. Sbb yg alami masalah ini hanya sebilangan kecik sahaja. Dari situ kita blh share perkara yg boleh mengatasi masalah ini. Teringin nk tahu org yg mengetahui masalah ini mcm mana cara dia lalui. Sering pegang sapu tangan ke atau sebagainya. Mana tahu ada yg dah kahwin. Tk salah kalau kita kongsi kan. jika ada yg berminat blh ws 0173499429 (haida). Ukhwah kerana Allah. Insya Allah ^_^


  74. Unknown Says:

    Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)


  75. Unknown Says:

    Salam.. saya pon de masalah sama.. nie tenfah taip nje. Tgn berpeluh jugak. Mcm mana nak kawal pon xtahu.. rasa down pon ada.. bila nk salam ngan sedara mara pon segan. Kdg2 mengelak nak salam..


  76. Unknown Says:

    Thank you for the information

    Wong Medical Centre
    We are providing treatment for hyperhidrosis patient.
    We are using two methods which is combination of acupuncture and Herb Remedy therapy.

    For more info call us at 0124520077
    www.newhopemedic.com


  77. Anonymous Says:

    Saya mengalami masalah berpeluh di tangan,ketiak dan kaki.Benda ni merimaskan saya apabila ingin bergaul,saya terpaksa memakai baju hitam shaja spanjang masa untuk mengelakkan org npk saya berpeluh bahagian ketiak.Nak berjabat tangan pon rasa malu.mohon sesiapa bole tolong masalah saya sila hubungi 0132844214


  78. Anonymous Says:

    Assalamualaikum...saya mengalami masalah kaki dan tangan berpeluh...kaki saya pula bila di basuh akn keluar buih seperti sabun....saya harap ada seseorang dapat membantu saya...saya jadi cari kecil lagi...kalaw ada sapa boleh bantu whatsap atau call saya 012-5664516...


  79. aljazira51 Says:

    Ad cara lain xslain opr untk ilgkn mslh ni,rimas r,plis help me 0197066043 ws,tq


  80. Unknown Says:

    Sya kdang2 tgn bpeluh, itu tnda ape yer?


  81. Unknown Says:

    Sya kdang2 tgn bpeluh, itu tnda ape yer?


  82. Unknown Says:

    Tapak tangan dan kaki sya mengeluarkan peluh yg banyak dan menyebabkan sukar untuk saya menulis,bagaimana cara mengatasi nya ???


  83. Unknown Says:

    Ank sy pun berpeluh pd tapak tangan.kecian dia.bila menulis kt sekolah pasti buku/kertas akan basah.cikgu akan marah..ada yg boleh membantu..wasap sy 012-3547344


  84. Unknown Says:

    Ank sy pun berpeluh pd tapak tangan.kecian dia.bila menulis kt sekolah pasti buku/kertas akan basah.cikgu akan marah..ada yg boleh membantu..wasap sy 012-3547344


  85. Unknown Says:

    Ank sy pun berpeluh pd tapak tangan.kecian dia.bila menulis kt sekolah pasti buku/kertas akan basah.cikgu akan marah..ada yg boleh membantu..wasap sy 012-3547344


  86. Unknown Says:

    Ank sy pun berpeluh pd tapak tangan.kecian dia.bila menulis kt sekolah pasti buku/kertas akan basah.cikgu akan marah..ada yg boleh membantu..wasap sy 012-3547344


  87. Anonymous Says:

    buat group wasap ler senang kan.mana tau kot2 ade pihak yg prihatin boleh tolong kite.btw,,sya pun ade masalah yg sama.lagi teruk bila time pakai kasut,kaki saya berpeluh ..perh tau2 ah kan bau tu ya allah malu bile sampai umah sedara2 bila bukak kasut kaki berbau.nak salam pun x selesa..ngan kekawan pun same gak ah.bile tersentuh tngan sya je mesti ckap "euww" .....ade yg faham saya,syukur lah ade yg faham gak..cuma runsing ah gak an takkan samapi bile2 macam ni ..nak hadap ornag ramai maluuuu..lagi2 bile nak kawin nanti..even "bakal hubby" boleh terima tpi kite plak rse segan ..hemmmm :( .kalau sape2 ade buat group wasap invite sye yekk 01125499873-tkahs


  88. fad fadilla Says:

    Saya alami masalah ni since kecil lagi .adik saya lagi teruk .ayah saya ada penyakit sama .if ada solution yang membantu tolong inform 0186624904


  89. Lieya Hanna Says:

    hai...saya pun mengalami masalah yang sama...tapak tangan n kaki berpeluh...kadang2 saya nak salam dgn org pon segan, nak pegang tgn sahabat sendiri pun kadang2 kena cakap"weyh, jangan pegang tgn aku...peluh" bila tgn saya kering sy akan ambil peluang pegang tgn mereka.. alhamdulillah kawan2 dan sahabat baik saya memahami keadaan saya...mereka juga sedikit sebnyk membntu...mereka bagi tisu suruh lap peluh d tgn ...dan bila nk menulis plk sy akn ambil kertas kosong dan lipat kemudian lapit smbil menulis...dan bila sy keluar nk pergi jln2 dgn family sy pkai selipar, peluh d tpk kaki sy keluar dgn kuantiti yg sgt bnyk smpai sy terpaksa ambil tisu dan lap berulang kali ...sekarang klau sy nk keluar rmh sy akan pkai stokin dan kasut tutup kaki ini salah satu cara meringankan beban yg sy alami...lagi satu bila sy mkn nasi dgn tgn mesti keluar peluh so kdg2 dgn peluh2 sekali sy telan je ...ye la sy masih bdk sekolah nk pergi klinik jumpa doktor sy sendiri takut.Kalau ada jln penyelesaiannya harap anda semua boleh kongsi d blog ...sy kini aktif d blog insyallah sy akan baca ..tq


  90. Anonymous Says:

    Dah ada ke grup wasap utk penyakit ni? Saya pun berminat nak join sebab ada penyakit ni sjk sekolah rendah lg sampai la dah kawin n ada anak 4 orang. Teringin nak berkongsi rasa dan cara utk mengurangkan peluh berlebihan terutama di tapak tangan n tapak kaki. Saya memang mengelak utk bersalam sebab rasa malu bila tangan berpeluh. Kaki pun tak boleh pakai stokin, kalau tak lenjun stokin n mengeluarkan bau busuk. Mmg rasa rendah diri dgn keadaan ni, tapi redha dgn ketentuan Ilahi..


  91. Unknown Says:

    Salam. Saya mengalami masalah yang sama berpeluh pada tapak tangan dan kaki. Saya mohon cara ubati dan jalan penyelesaian mcm mana. 0145077639 whatsapp


  92. Unknown Says:

    Salam...ramai jgk yg alami masalah mcm nie..ingt kan sye sorg je hehehe..sye pon ad mslh mcm nie jgk...kalau ad group wsapp add la sye ye nk tw jgk mcm mane korg hadapi mslhnie...014-2678590 (baie)


  93. Unknown Says:

    Salam...ramai jgk yg alami masalah mcm nie..ingt kan sye sorg je hehehe..sye pon ad mslh mcm nie jgk...kalau ad group wsapp add la sye ye nk tw jgk mcm mane korg hadapi mslhnie...014-2678590 (baie)


  94. Unknown Says:

    Saya pon ade berpeluh kt tapak tngn ngn kaki . Invitelah klau ade gp penyakit nie . 0182313168


  95. Unknown Says:

    tapak tgn dgn kaki mcm berpeluh sikit, tambah2 bila duk dalam aircond, klo bleh share pape invite 018-2259812


  96. Unknown Says:

    saya pun menghdapi masalah yang sama senjak kecil lagi sampai lah sekarang..rasa rendah diri sangat..invite ye kalau ada apa2 info atau group.. 0182624739 (hafiz)


  97. sangat menganggu kehidupan.orang mcm kita ni pantang duk dalam econ..hehe.time gemuruh jgn ckp lah bsah baju..tpi kena fikir positif lah..Allah sedang menguji ..


  98. sangat menganggu kehidupan.orang mcm kita ni pantang duk dalam econ..hehe.time gemuruh jgn ckp lah bsah baju..tpi kena fikir positif lah..Allah sedang menguji ..


  99. Anonymous Says:

    Saya pun mcm tu


  100. Unknown Says:

    SALAM....sesiapa ada cara nak mengatasi masalah tlong whatsap sy 0194087479...masalah in ganggu ketika kerja


  101. Anonymous Says:

    salam,allah just menguji dan memberikan sedikit dugaan kepada hambanya...maybe ini satu petanda kekurangan apabila kita mengalami situasi kerap berpeluh di bahagian tertentu atau di panggil hiperhidrosis.....insyallah saya akan kongsikan permasalah yang sama kepada sudara semua ....boleh hubungi saya di 0195355936>


  102. Emie Says:

    salam..sy pn mgalami masalah yg sama.tapak tangan kerap kli brpeluh..
    013 5557094


  103. Unknown Says:

    Tapak kaki dgn tapak tangan kerap berpeluh kadang2 rasa rimas tak boleh tumpukan perhatian pada kerja...harap ada yg sudi bantu
    0166578985


  104. Unknown Says:

    Banyakn makn buah anggur..insyallh saya dh cuba..ia kaya dgn antioksida..selain ada unsur mendinginkan tubuh..


  105. Unknown Says:

    Sesiap yg boleh bantu utk tangan kerap berpeluh ni tlonglh wassap saya 0193543231


  106. Shazwan Says:

    Sy dh jmpa dokter..
    Dh check suma..
    Lusa operate..
    Moga semua selamat.. :)


  107. Shazwan Says:

    Try la jmpa dokter..
    Ceq dulu..


  108. Unknown Says:

    Helo sy jga mengalami mslah berpeluh d tapak tangan dan kaki,saya sgt tidak selesa bila nk join dgn kwn2,dtg lepak uma kwn,jln2 pakai selipar,pegang barang,menulis dan lain2..sgt membuatkn diri sa rimas..dan sy jga down untuk melakukan smua kerja serta bergaul dgn kwn2,sebab mslah ni..so spa yg sudi bantu saya..ni wasap sy.0135503617..apa juga cara sy sngup buat aslkan mslah ni hilang..tq


  109. Anonymous Says:

    Mcm mana kesan lepas operate?


  110. Anonymous Says:

    Sy pun mengalami masalah ni.. Ada sesiapa yg dpt membantu x.. Ni num sy (0122815180)


  111. Unknown Says:

    Macam mana keadaan selepas operation? Ok ke?

    Sy pun mglami masalah yg sama..sape2 yg dh buat opration mintak bg tau sy pglaman tuan.. ni email sy aimannorhaziq@gmail.com
    Mintak sgt jasa baik sahabat2 untuk membantu sy..tq


  112. Unknown Says:

    Sy pun sama mengalami masalah tangan dan kaki berpeluh..
    Duk saje tak buat ape2 pun tangan kuar peluh yg banyak..
    Ni no sy 0126592278


  113. Unknown Says:

    Sy pun sama mengalami masalah tangan dan kaki berpeluh..
    Duk saje tak buat ape2 pun tangan kuar peluh yg banyak..
    Ni no sy 0126592278


  114. Unknown Says:

    Assalamualaikum..tangan dan tapak kaki sy berpeluh bila sy berada d tempat yg sejuk dan ada penghawa dingin..selain dari itu xde mslh tangan dan kaki berpeluh..dulu xmcm ni tp skrg semakin byk dan kerap keluar peluh membuatkan sy rimas utk melakukan kerja sy yg byk menggunakan kemahiran tangan..


  115. Unknown Says:

    Amalkan mkn buah anggur hitam..insyallah berhasil.atau altinatif trbaru makn superfood sperti anak saya.boleh hubungi sya 0135986886


  116. Unknown Says:

    sy pun alami masalah yang sama,tangan dan kaki kuat berpeluh..no hp sy 0195331606


  117. Unknown Says:

    Same la ni. Kdg² rimas dgn peluh berlebihan ni. Nak buat krje pn susah huhu


  118. Unknown Says:

    Sya sendiri pn mengalami perkara yg sma. Sya pn xda ingt sejak bila sa mengalami penyakit ni. Kdg kala berada d tmpt yg pnas sedikit shja, depan penghawa dingin pn dah berpeluh. Tpi tdk teruk sprti dahulu. Sya ingin mencari ubat atau kaedah mengurut ni yg lebih berkesan utk penyakit ni.


  119. Lieya Hanna Says:

    Sy nk ambil grafik komonikasi teknikal aka lk....bidang ni bnyk nk kn lukis...mcm n nk lukis klau tgn brpluhh!!?


  120. Unknown Says:

    hello, saya berumur 18 tahun. saya juga mengalami perkara yang sama sering saja tapak tangan dan juga tapak kaki berpeluh walaupun dalam bilik yang ada air-cond. apa lagi ketika cuaca panas mula laa suda tangan sa berpeluh teruk nda pandai berhenti. sa mau salam tangan orang pun segan sebab berpeluh and then mau touch sceen phone pun susah sebab tapak tangan berpeluh. apa apa pun sa betul betul minta tolong siapa yang dapat tolong atau siapa yang tahu ubat dan kaedah ni penyakit :( chat sa di whatsapp 0143772065. thank you sebab blog ni sangat membantu.


  121. Unknown Says:

    *mau touch screen phone pun susah . and then lama kelamaan tapak tangan dan tapak kaki berpeluh ini membuatkan saya begitu rimas sebab susah untuk membuat kerja dan menganggu ketika sedang menulis di atas kertas. sa harap ada yang dapat membantu.tq :(


  122. hafis Says:

    saya mengalami masalah tangan, kaki berpeluh dan tapak tangan, kaki turut sejuk. susah untuk saya buat kerja. saya harap dptlah membantu saya.


  123. hafis Says:

    ws sy 0177787217


  124. Unknown Says:

    Masalah saya pun sama kaki tangan perpeluh.saya harap ada yang boleh membantu saya..ni no saya 0137385415


  125. Unknown Says:

    Saya pun sma kaki dan tangan . Bila pakai selipar keluar jalan2 ya ampun malunya sebb kaki berpeluh kdg2 selipar pun ikut bau hahhaha apa lagi kalau pakai kasut toksah cakap la .. klau pergi rumh orang becap tapak kaki d lantai hhahaha


  126. Unknown Says:

    Asalamualaikum..dan selamat sejahtera semua..
    Saya salah seorang antara anda semua dia atas..kita memang ditakdirkan begitu .jangan cepat mengalah saudara/saudari ..masih banyak alternatif yang boleh mengurangkan kesan penyakit ini di sini saya nak berkongsi pengalaman amatur saya selama lebih 10 tahun dalam mencari dan meneliti dalam blog perubatan alternatif di dalam dan luar negara..termasuk sudah mencuba rawatan alternatif seperti :
    1) rawatan pil antipeluh di hospital
    -kesan:letih dan lemau ,mengantuk yang teramat
    2)perubatan elektronik di Terengganu
    -guna sampel rambut/kuku/air kencing UTK rawatan DNA
    KESAN: KOS RM50 SBLN UTK pil
    -TIDAK BERKESAN
    3)rawatan homeopati Dr.nik Omar
    KESAN:kos rm 40 pakai akupuntur dan
    pil ubat
    - TDK BERKESAN
    4)Antiperspirant PERSPIREX
    -guna aluminium clhoride
    KESAN:KOS RM 60 IRITASI PADA TANGAN
    MENGGELUPAS KULIT..TANGAN KESAT
    -TIDAK berkesan

    5) MAXIMUM STRENGT ANTIPERSPIRANT GEL 60 ML dari luar negara
    -beli dri kawan di Indonesia Nazhan kamal (INDONESIA HYPERHODROSIS CENTRE
    KESAN:separa berkesan / bergantung pada
    penggunaan /bergantung pada
    tingkat parah penyakit

    6) MESIN IONTHOPERASIS HIDREX GS- 400
    -basic jenama paling murah
    KESAN:RM 2600 TERMASUK DUTI EKSPORT
    Alhamdulilah berkurang akhirnya
    Bergantung pada tingkat parah dan
    serius penyakit yang dihidapi

    #RAWATAN SEMULAJADI
    -sedang mencuba penggunaan jus tomato
    -minum jus tomato setiap pagi sebelum beraktiviti atau 30 minit sebelum sarapan pagi
    -guna tomato yang betul
    betul masak ranum sahaja
    -just blender + air sexukupnya
    -kebaikan: mempunyai asid tanik yang tinggi untuk mencegah cecair keluar badan
    -paling penting iaitu MENSTABILKAN SUHU DLAMN BADAN YNG MENJADI PUNCA KEPADA REAKSI AKTIF SARAF PELUH
    - AMALKAN SELAMA 1 MINGGU BERTURUT TURUT
    KESAN: KESAN POSITIF KERING SEHINGGA
    30 % ANGGARAN KEPASTIAN DIALAMI
    (Tidak sesuai pada orang ada gastrik)
    -jika mampu cuba try sekali kan dgn pengambilan vitamin B KOMPLEKS seprti SHAKLEE BOLEH DIBELI DI LAZADA LAGI MURAH..
    - vitamin B KOMPLEKS mampu mengeluarkan cecair lebihan badan melalui saluran perkumuhan air kencing..
    KESAN: KESAN POSITIF SEHINGGA 30 % KERING ANGARAN KEPASTIAN DIALAMI
    -jika mampu guna FIRMAX ( UBAT SAPU NADI)
    - TUJUAN MENGAWAL HORMON TIROID ..PUNCA PELUH BERLEBIHAN

    KESIMPULAN: JUS TOMATO + VITAMIN B
    KOMPLEKS + FIRMAX = 75%
    KERING

    # HYPERHIDROSIS BAWAAN LAHIR SUKAR DIUBATI KECUALI PEMBEDAHAN TETAPI JIKA SAUDARA/ SAUDARI MENCUBA CARA SAYA INSYAALH
    PETUANYA ADALAH DENGAN MENINGKATKAN PERATUSAN KEKERINGAN ADALAH MATLAMAT SAYA..SEKIAN ..

    SELAMAT MENCUBA


  127. Unknown Says:

    Lagi satu saya sekarang tengah mencuba tanaman SAGE..
    Boleh search di Google tentang tanaman ini .sekian


  128. Unknown Says:

    MESIN HIDREX GS - 400#
    TERAPI IONTHOPOROSIS
    GOOD CONDITION
    1 SET LENGKAP
    HARGA RM 1500
    TERMASUK KURIER
    BERMINAT !! HARGA BLH RUNDING KAWTIM SAMPAI JADI BELI..

    JIKA ANDA MERUPAKAN WARGA IPOH DAN AREA BERDEKATAN SEWAKTU DENGAN NYA BOLEHLAH
    DATANG TNGOK DAN BELI TAKE AWAY.

    BERMINAT!!!

    HUBUNGI / WASAP :
    017 - 9388485 (IZWAN)
    UNTUK VIDEO DAN GAMBAR SERTA PENERANGAN RINGKAS ..

    SIAPA CEPAT DIA DAPAT!!


  129. Unknown Says:

    Sye PON mengalami bndA yang sama, rasa tak selesa sangat bila nk berjabat tangan ngn orng lain..perlu berjumpa dengan dokter ke??



  130. Unknown Says:

    saya pun sama 0145031554


Sahabat2ku.......