F

Kuih Seri Gandus & Telinga Keling


Assalamualaikum....

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
Petang tadi selepas pergi jemput angah di sekolah...... teringin pula pergi ke pasar malam, rasanya dah lama tak pergi ke sana.... amboi ingatkan seawal 5 ptg tak ramai orang, tapi ramai sungguh! Alhamdulillah dapat parking kereta berdekatan dengan tapak pasar malam. Senang sikit nak jalan....tambahan bawak Keysha dan Khadijah...... 

Pergi ke sana bukan nak bershopping sangat pun, hanya teringin nak cuci mata...almaklum kat pasar malam ni pelbagai makanan yang dijual....  sambil2 tu beli jugalah beberapa jenis kuih-muih....

Antara kuih yang di beli di pasar malam....sedap kuih ni, namanya kuih seri Gandus, anak2 mmg suka kuih ni....di dalamnya ada inti nenas....5 biji/RM2, sbb sedap belilah RM6... puas makan....Flower











Kuih peneram @ Telinga keling - ini favorite si Keysha... Tadi beli RM2
                                    Bahan-bahan:-
1 Kg tepung beras 
900gm gula merah @ gula melaka
2 1/2 cawan air
segenggam tepung gandum
minyak yg banyak untuk menggoreng (deep fry)

Cara-cara:-
  • Masak gula dengan air sampai mendidih,..perlahankan api supaya air gula tidak melimpah,..kacau sampai gula betul-betul hancur.
  • Tapiskan air gula terus ke dalam tepung sambil di kacau agar tepung tidak berketul-ketul...(suamkan air gula....kalau tak bila dah goreng jadi terlalu rapuh sangat)
  • uli bancuhan tepung macam uli roti canai,...pastikan adunan tidak terlalu keras dan tidak terlalu lembut,..agak2 boleh di canai macam nak buat biskut.
  • Perapkan semalaman,bila nak goreng canaikan atas plastik yg telah disapu sedikit minyak supaya tidak melekat,  terapkan guna acuan yang berlubang atau tak payah pun boleh buat dengan tangan macam buat donut....
  • Pastikan minyak betul2 panas bila menggoreng,..try masukkan 1 dulu...kalau cepat je timbulnya dan tak hancur.......jadilah kuih peneram tu!
Nyum...nyum...nyum....sedap!

Arwah mak yang bagi resepi ni..... tapi saya tak pernah cuba, lagi pun saya tak berapa suka sangat kuih peneram ni....leceh membuatnya...kena banyak sabar.....SmileKalau Keysha nak makan beli aje....banyak jual di kedai....
7 Responses
  1. ayuni Says:

    akak, nak resepi bleh? balas dkat blog saya


  2. Anonymous Says:

    telinga keling... you are "WELL MANNERED" person... !!! actually it's one of indian traditional dessert...


  3. Anonymous Says:

    Excuse me thats indian traditional desert! "Telinga keling" obviously this shows how rude and uneducated people are


  4. rilekla anon.dah name dia gitu.xkn nk panggil telinga India??kang lagi memperli pulak dek sebab kaler hitam mcm k****g.takpon kite omputihkan dia.kite panggil indian ears.kelas gitu.educated gitu kan minachi!!!


  5. Ummu Khaleed Says:

    Nak resepi sri gendosss


  6. Drachnarc Says:

    Bodohnya melayu ni. Kalau kuih melayu panggil apa? Kuih rogol anak?


  7. Drachnarc Says:

    Bodohnya melayu ni. Kalau kuih melayu panggil apa? Kuih rogol anak?


Sahabat2ku.......