F

Kek kesukaan anak2....



Assalamualaikum....

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
Kek batik ni adalah kek favorite keluarga saya....boleh dikatakan sebulan sekali pasti buat kek ni ...simple, murah dan si along pun dah pandai membuatnya sendiri. Resepi saya ni mmg mudah...ada separuh org guna tepung (saya tak guna pun), ada tu pula guna telur, saya tak guna pun telur sbb tak suka bau telur tu (hanyir skit)..... ada pula susun2 biskut ke dalam loyang, kan? Saya punya resepi tak payah  buat tu semua, campurkan semuanya...senang sangat....... Sila lah mencubanya.....Blow Kiss
Kek Batik simple~
Bahan2: 
2 paket biskut marie (dipatah2kan)
1/2 tin  susu cair
1/2 tin susu pekat manis
2 sudu besar serbuk koko
1 tin kecil milo
1 buku buttercup (cairkan dulu)

Cara2:

* Cairkan buttercup,  
* Milo dibancuh dengan sedikit air panas supaya tak berketul2, masukkan ke dalam buttercup yang telah dicairkan. Masak di atas api yang perlahan.
* Kemudian masukkan susu cair, susu pekat, dan koko.  Kacau sebati.
* Bila dah pekat, masukkan biskut marie yang dah dipatah2kan ke dalam adunan.
* Tutup api.
Note : Jangan kacau sangat apabila dah dicampurkan semua adunan tu kerana nanti, biskut marie tu hancur....kacau manja2 gitu....

Sediakan loyang... greasekan loyang dengan sedikit mentega, lepas tu masukkan semua adunan kedalam loyang & ratakan...



Selepas diratakan, masukkan ke dalam peti ais dan sejam kemudian boleh lah dihidang.










Tadaaa....Siap untuk dimakan.... Biasanya tak sampai 3 hari dah selesai dah satu loyang tu...saya tak keluarkan dari loyang, potong terus dan hidangkan dalam pinggan....
0 Responses

Sahabat2ku.......