F

Menu tengahari tadi....


Assalamualaikum....

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ


Alhamdulillah.....baru selesai makan tengahari.... menu tengahari Ikan Sardin masak lemak berkangkung dan tempe masak lodeh.....Breakfast time....... Suami yang beriya sangat nk makan ikan sardin masal lemak tu, katanya hari tu dia pergi rumah kakaknya, dijamukan dengan ikan sardin masak lemak tapi campur pucuk ubi. Tu yang masak....demi suami tercinta....Heart Glasses, pucuk ubi tak ada dalam peti ais, tu yang gantikan dengan kangkung.....



Ikan Sardin Masak Lemak Kangkung
Bahan2nya:
Ikan Sardin Dalam Tin  (cap ayam)
Cili api (ikut kepedasan masing2) dtumbuk dengan bawang kecil & bawang putih 
serai diketuk
daun kunyit
Santan kelapa
Kangkung
Asam keping




Cara masak:
Masakkan santan di atas api perlahan. Masukkan bahan2 tumbuk (cili api, bawang kecil & bwg putih). Kacau sebati, masukkan kangkung dan ikan sardin (semua termasuk kuahnya), asam keping dan garam secukup rasa. Masak sekejap aje.....tak mahu kangkungnya terlalu layu.

Tempe masak lodeh
Bahan2nya:
Tempe
Ubi kentang
Tauhu
Udang kertas
Suun (rendam)
Santan
Bawang kecil & bwg putih + halia (ditumbuk)






Cara masak:
Tempe, tauhu, ubi kentang dihiris kecil, kemudian digoreng. Tumis bahan tumbuk dan udang dengan sedikit minyak. Masukkan santan, kacau sebati hingga mendidih, masukkan semua bahan2 yg telah digoreng. Masukkan suun dan garam secukup rasa. Kacau hingga kuah agak sedikit kering, lepas tu boleh lah diangkat. 

Note: 
Boleh campur pucuk tauhu, dan carrot (tapi kat peti ais tak ada), jadi masak apa yg ada aje lah....Happy smiley
0 Responses

Sahabat2ku.......