F

Kanser usus - jgn abaikan buang air besar


Assalamualaikum....

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Di kalangan wanita, kanser usus berada di tangga ketiga selepas kanser payudara dan serviks. Di kalangan lelaki, inilah kanser paling kerap berlaku. Lebih membimbangkan, insiden kanser usus pada lelaki dan wanita semakin meningkat di kalangan individu berumur 50 tahun ke atas.

LEBIHKAN...pemakanan harus dijaga terutama lebihkan sayuran dan buah-buahan.


KANSER USUS: KESAN DENGAN AWAL
Kanser usus yang juga dikenali sebagai kanser kolorektal adalah salah satu daripada  kanser yang kerap berlaku. Kanser usus seringkali dapat dikesan pada peringkat awal dan pada peringkat ini rawatan 
boleh menyembuhkan penyakit ini. Terdapat juga langkah-langkah yang boleh anda ambil  untuk mengurangkan risiko kanser usus.

Apa itu usus?
Usus ialah organ terpanjang dalam sistem penghadaman. Ia mempunyai dua bahagian:

  1. Usus kecil- tempat makanan diserap
  2. Usus besar- tempat air dan garam diserap

Terdapat dua bahagian dalam usus besar iaitu kolon dan rektum.

Apa itu kanser usus?

Kanser usus ialah ketumbuhan kanser yang biasanya bermula dari dalam lapisan usus  besar. Ia boleh membesar lama di situ sebelum merebak ke bahagian tubuh yang lain. Oleh sebab itu, lebih awal kanser ini dikesan lebih cerahlah peluang untuk menyembuhkannya. Peluang untuk sembuh adalah 90%, jika penyakit ini dikesan pada  peringkat awal. Kanser usus adalah istilah merujuk kepada kanser yang bermula dalam usus (180 sentimeter atau enam kaki pertama usus besar). Di sinilah makanan kita bertukar menjadi najis dan ia akan digerakkan ke arah rektum. Rektum ialah bahagian 15 sentimeter atau enam inci terakhir usus besar yang berakhir dengan dubur. Usus dan rektum adalah sebahagian daripada sistem pencernaan yang bertugas mengasingkan nutrien daripada makanan dan menyimpan bahan sisa sehingga ia dikeluarkan daripada badan sebagai najis.

Punca sebenar kanser usus masih tidak diketahui dengan tepat, tetapi ia dikatakan ada kaitan dengan tabiat pemakanan dan gaya hidup seseorang. Kanser usus ialah pertumbuhan sel tidak normal dan tidak terkawal dalam usus besar atau rektum sel malignan yang hidup di dinding usus (atau rektum) yang bermula dengan pembentukan polip (ketulan kecil), membesar menjadi tumor dan akhirnya berubah kepada kanser. Proses ini mengambil masa bertahun-tahun dan tidak menunjukkan gejala jelas sehinggalah ia semakin teruk.

Tanda-tanda kanser usus 

Tidak semua kanser usus menunjukkan tanda-tanda atau simptom awal tetapi anda harus  berjumpa dengan doktor jika anda alami mana-mana yang berikut:

  • Keluar darah daripada dubur atau terdapat darah selepas membuang air besar.
  • Perubahan ketara pada tabiat membuang air besar: contohnya , lebih kerap membuang air besar atau najisnya cair, kerap sembelit dan/atau rasa lebih kerap hendak buang air besar daripada biasa.
  • Berasa tidak puas selepas membuang air besar.
  • Sakit perut.
  • Berat badan turun tanpa sebab yang nyata.
  • Berasa penat, lemah atau sesak nafas tanpa sebab. Gejala ini mungkin disebabkan oleh anemia akibat kekurangan zat besi.
  • Anemia jenis ini boleh disebabkan oleh kanser usus.
  • Individu yang berusia empat puluh tahun ke atas perlu awasi tanda-tanda amaran kanser usus. Jika anda mempunyai salah satu daripada tanda-tanda kanser usus di atas, sila berjumpa doktor yang akan merujukkan anda untuk menjalankan beberapa ujian tertentu. Jika hasil ujian menunjukkan terdapatnya kanser usus, rawatan awal adalah lebih baik.

Faktor risiko

  1. Ada banyak faktor risiko boleh mendedahkan seseorang kepada penyakit ini seperti:
  2. Umur. Golongan berumur 50 tahun ke atas lebih berisiko dan lebih 90 peratus kes kanser usus di negara kita membabitkan warga emas.
  3. Kehadiran polip dalam usus. Kebanyakan kanser usus bermula dengan polip. Ketumbuhan kecil yang bersifat bukan kanser ini tumbuh pada dinding usus besar. Sesetengah polip ini boleh berubah kepada kanser. Pengesanan awal membolehkan polip ini dibuang dan boleh mencegah pertumbuhan sel kanser.
  4. Sejarah keluarga. Individu yang mempunyai ahli keluarga mendapat kanser usus lebih berisiko untuk mendapat penyakit ini berbanding orang lain.
  5. Sejarah diri yang pernah menghidap kanser. Wanita yang pernah menghidap kanser lain seperti payudara, ovari atau uterus berisiko mendapat kanser usus.
  6. Pemakanan. Pemakanan yang kaya lemak, banyak daging dan terlalu kurang serat adalah faktor utama yang meningkatkan risiko diserang kanser usus.
  7. Rokok. Selain menjadi penyebab kepada banyak jenis kanser lain, asap rokok boleh meningkatkan risiko terhadap pertumbuhan polip. Kajian menunjukkan perokok mempunyai risiko 30 hingga 40 peratus menghidap kanser usus berbanding bukan perokok.
  8. Obesiti. Individu obes berisiko tinggi mendapat kanser usus.
  9. Alkohol. Ada penyelidik mengatakan terlalu banyak minuman keras boleh meningkatkan risiko kanser usus.
  10. Kurang bersenam.

Saringan dan pengesanan

Diagnosis kanser boleh datang secara tiba-tiba tanpa sebarang tanda amaran dan oleh kerana ia biasanya dianggap ‘pembawa maut’, ramai pesakit mengalami gangguan emosi tatkala disahkan menghidap penyakit ini.

Kanser adalah sejenis penyakit yang boleh melemahkan seseorang dari segi fizikal dan emosi. Kebanyakan pesakit menerima keputusan diagnosis kanser dengan perasaan yang sedih, terkejut, hampa dan bimbang. Ada juga yang berasa marah dan sangat kecewa kerana tidak dapat menerima hakikat mereka menghidap kanser.

Sebenarnya pesakit kanser usus ada peluang sembuh yang tinggi, hingga 90%, jika penyakit dikesan awal (pada peringkat pertama) dan peluang ini menurun kepada 60 hingga 80 peratus andai menerima rawatan ketika kanser di peringkat kedua.

Namun dalam kebanyakan kes, pesakit lambat datang mendapatkan rawatan. Jawatankuasa Gabungan Amerika Untuk Pengenalan Peringkat Kanser Usus melaporkan, kebanyakan pesakit (30 hingga 40 peratus) berjumpa doktor ketika kanser mereka pada peringkat ketiga dan 20 hingga 25 peratus lagi apabila penyakit di tahap serius (peringkat keempat).

Kelewatan mendapatkan rawatan menjadi punca peningkatan jumlah kematian pesakit kanser usus di kalangan masyarakat Asia, termasuk di negara kita. Jika dilihat peluang keterusan hidup dalam tempoh lima tahun, peratusannya turun mendadak daripada 30 hingga 60 peratus (peringkat ketiga) kepada kurang lima peratus bagi peringkat keempat.

Sebabnya sebaik disahkan menghidap kanser, usah bertangguh mendapatkan rawatan di hospital. Lebih cepat anda mendapat rawatan, peluang sembuh lebih tinggi dan bagi kes serius, rawatan dapat memanjangkan hayat anda antara 26 hingga 29 bulan.

Mungkin ada yang berkata, perlu apa bersusah payah mendapatkan rawatan jika hanya dapat memanjangkan jangka hayat kepada beberapa bulan. Itu pendapat orang sihat tetapi bagi pesakit, ia sangat penting kerana dalam tempoh itu mereka boleh melakukan banyak perkara seperti menghabiskan masa berkualiti dengan orang tersayang.

Cara paling berkesan untuk mengurangkan risiko kanser usus ialah dengan menjalani ujian saringan terutama bagi individu berumur 50 tahun ke atas dan mempunyai sejarah kanser atau penyakit keradangan usus yang lain. Pengesanan awal dan pembuangan polip sebelum ia bertukar menjadi kanser adalah cara terbaik mencegah penyakit ini.

Ujian saringan kanser usus melibatkan ujian terhadap individu yang tidak mempunyai  tanda-tanda menghidap kanser usus. Saringan menggunakan kaedah faecal occult blood test (FOBT) atau ujian darah okulta tinja disarankan kepada individu sihat yang berumur lima puluh tahun ke atas.

Faecal occult blood test (FOBT)
FOBT ialah satu ujian ringkas untuk mengenal pasti tanda-tanda awal kanser usus. Ujian ini melibatkan pengambilan beberapa sampel tinja atau najis dengan menggunakan kit ujian. Sampel diambil di rumah dan kemudiaanya dihantar ke makmal untuk dianalisis.

FOBT akan menentukan sekiranya terdapat darah di dalam tinja (darah yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar). Darah di dalam tinja boleh disebabkan oleh polip (ketumbuhan di bahagian dalam usus yang boleh bertukar menjadi kanser) ataupun disebabkan oleh kanser usus yang berdarah. Jika terdapat darah di dalam tinja, ujian lanjut perlu dijalankan untuk mengenal pasti punca pendarahan.

Ingatlah bahawa kanser usus mempunyai peluang yang tinggi (90%) untuk disembuhkan  sekiranya dikesan pada peringkat awal. Polip yang dikesan melalui FOBT boleh dibuang sebelum bertukar menjadi kanser.

Dimanakah saya boleh mendapatkan FOBT ?
Lelaki dan wanita yang berumur lima puluh tahun ke atas perlu berjumpa dengan doktor  untuk menjalani FOBT dua tahun sekali.
Bagi mengurangkan risiko mendapat kanser amalkan lah gaya hidup sihat seperti: 
  • makan makanan yang berkhasiat, termasuk mengambil lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan dan mengurangkan pengambilan lemak haiwan.
  • mengekalkan berat badan yang normal.
  • Meningkatkan aktiviti fizikal - selalu bersenam.
  • tidak merokok.
  • kurangkan minum alkohol
Dengan mematuhi panduan yang diberi tidak bermakna anda akan terlepas daripada  diserang kanser usus tetapi ia boleh mengurangkan risiko anda dan juga memberi banyak  faedah kesihatan yang lain.
88 Responses
  1. Anonymous Says:

    salam
    terima kasih atas maklumat


  2. Anonymous Says:

    A


  3. Anonymous Says:

    serba sedikit ..sy dpt memahaminya.. tksih..


  4. Anonymous Says:

    pada tahap 2 dan seterusnya, apakah makanan diet yg sesuai bg pesakit kanser usus ini? bagaimana pula diet makanan yg dsyorkn setelah pesakit dbedah?
    adakah rawatan kimoterapi akan djlnkn ke atas pesakit kanser usus ini?
    adakah sakit kepala (migrain) boleh mnjd gejala kesan dr kanser usus ini?
    setelah dsahkn mengidap penyakit ini d tahap 2, berapa lama lagi peluang yg ada bg pesakit utk hidup?
    adakah ada rawatan alternatif lain yg dpt di syorkn utk merawat penyakit ini agar sembuh sepenuhnya?


  5. Anonymous Says:

    Bagaimana pula kalau saya alami berak berdarah namun ada masanya tak berdarah?


  6. muammar Says:

    Tq for info


  7. Anonymous Says:

    Tq baru sy fhm


  8. Anonymous Says:

    Salam saya berusia 26tahun..saya sering sembelit sejak dari dulu lagi akibat tidak mengambil makanan berserat seperti sayur dan buah..hinggalah satu hari ketika membuang air besar kerap kali darah turun dengan banyak sekali merah..selepas itu saya perasan saya telah menhidapi masalah buasir..seperti ada dua benjolan diluar...mungkin buasir luar dan dalaman..sudah sekian lama tidak membuang najis berdarah..saya perasan lama kelamaan saya semakin sembelit dan tidak boleh membuang air besar secara normal..saya msti makan sesuatu ubat bagi membolehkan saya membuang air besar contoh nya seperti teh hijau herba atau ubat dari farmasi..gejala buang air besar berdarah juga kembali..adakah saya menghidap kanser kolon?


  9. Anonymous Says:

    Saya ada menjual produk kesihatan untuk mengatasi masalah usus kotor...berminat sila call/sms saya di 0133308653-Hafiz-


  10. Anonymous Says:

    Assalam.saya pesakit kanser usus. Tlh menjalani pembedahan 4 kali. Rawatan kemoterapi 6 kali. Alhamdulillah sehingga ini allah beri peluang kpd saya menikmati.rezekinya hinggs kini.


  11. Syue Wana Says:

    Untuk masalah sembelit, buasir dan kanser usus kami di www.freevitamin.my mempunyai penawar berserta testimoni untuk setiap penyakit tersebut. Berkongsi untuk membantu orang lain dalam hidup :-)


  12. Unknown Says:

    Assalamualaikum.. Boleh share x pembedahan yg mcm mana..dan juga pemakanan yg digalakkan n dielakkan..sbb sy skrg tgh menjaga ibu mertua yg Disahkan kanser usus tahap 4.. Dah jumpa Dr,dan sepatutnya dijadualkan operation buang usus dan pakai kantung tp dia tak mahu..skrg ni dia jadi tak nak makan..risau..harap dapat membantu.


  13. Anonymous Says:

    Kalau boleh saya bertanya dan ada sesiapeje dapat menjawab kemuskilan sayeni, terima kasih banyak-anyak sebelumnya.anak saya berumur , 12 tahun saya sangat risau dengan keadaan kesehatan anak saya.anak saya sangat kerap buang air besar apakah dia ada kemunkinan mendapat kanser usus?


  14. Anonymous Says:

    Salam.awal thn sye disahkan kanser usus.sblm itu sye mmg ssh buang air bsr.mkn ubt plws bru ok.kluar njis bersme drh.igt buasir.tp berlarutan shgga kluar lendir +drh.8x sehari ulg alik g tnds.brlku ble ptg hgga mlm.g jupe dr panel.dr sroh g ke spital swasta sbb lbh cpt.dr v srt ref.g spital swasta wat clonoskopi.rm 1700><.sdih dr sah ade kanser.ya Allah.Tolonglah hmbamu ini.byak nya perkara yg aku blum buat.aku blum lg g haji.suami mngis.7 org ankpun mngis.aku..100%kecewa.Allah Maha Besar.Mesti ad sbb dan mesti ad pnwar.Bila hlg punca kita kmbali kpd Allah.Suami dan ank2 smbhyg hajat tiap2 mlm.ayt quran pnwr sakit dibace lps solat.sblm operate sku smbhyg hjt 12 rokaat dihospital krjaan.dr swasta tlg refer krne blje operate rm20000.jd spital krjn free.15 cm dr potong usus bsr.
    Alhamdulillah.dr kte knser thp 2. Tak perlu kimo.cma g wat checking stiap 3 bulan.bla bgtu aku abek kptusan pencen awal.50 thn.insyaallah awal bln 5 aku akn g umrah.hji blm dpt thn ini.hrp2 thn depn klu pjg umur.oh ya.aku mkn ubt keladi tikus, biji aprikot ,hbtus sauda, 7+,stem cell sarimah.Ubat itu hye iktiar tp yg myembhkan adalah khndk Allah Swt.Kuasa Allah melebihi sgala2nye.


  15. Anonymous Says:

    Oh ya..lupa britau.klu ad tnda2 spt diatas ,jgn tggu atau buat2 tk ad ap2 yg brlku.g cpt2 jupe doktor.bkn tye org.doc lbh arif.insyaallah.cpt g cpt baik dan knser msih dithp awal.


  16. Anonymous Says:

    Salam kak,sy ada ank umo 8 thn. baru2 ni die kerap buang air besar dn ada njis warna hijau.. kemudian mengadu sakit perut dn pinggang.. akak mcm tu jgk ke simpton tu


  17. Anonymous Says:

    Tak.bkn njis yg kuar tp drh + nanah srta berlendir


  18. Anonymous Says:

    Nk tnye,ade rse nk buang air besr x,tp bla g toilet x leh buang plak...just rse nk buang je...ibratnye **** dh smpi ujung lubg,tp x trkuar...kak ade rse cm2 x?


  19. Unknown Says:

    Slm, sya berumur 19 thun dan belum berkahwin, beberapa hrini sya mengalami pendarahan ketika berak dan darahnya menjadi semakin banyak sehingga menitis ke peha sya,sya menjadi pucat,pening dan sebagainya mngkin kerana kehilangan bnyk darah,sya suspek sya mngkin menghidap buasir tp apa yg sya tahu buasir untuk yg sembelitkan?najis sya tidak cair dan tidak keras,sya juga tidak kesakitan swaktu membuang,tp kuantiti darah yg bnyk dan pada mulanya berwarna merah betukar menjadi merah hati menggnggu fikiran sya,rasanya adakah sya mengalami pnyakit yg serius? boleh terang kn tak? tq


  20. gost rider Says:

    Mcm mna mak awk


  21. gost rider Says:

    Mcm mna mak awk


  22. azlina_ina Says:

    Jika anda mngalami tanda-tanda kanser usus, segera la berjumpa doktor.Dapatkan nasihat doktor .. jika kanser diperingkat awal, masih boleh dirawat..masih ada peluang utk pulih.Insyallah.. jom singgah blog saya : www.azlinaqhaisara.blogspot.com


  23. Unknown Says:

    Ni tanda kelamahan2 boleh menjadi kanser.....


  24. Unknown Says:

    Ingin tak selanjutnya tentang penyakit usus dari mana mula....http://m.youtube.com/watch?v=amdgY8dcncQ


  25. Anonymous Says:

    assalamualaikum, tq 4 info


  26. Bainun Dali Says:

    assalam saudari.saya ingin brkongsi pengalamn ni brsama sadari..sbb sy pun mngalami msalh yg sm ..x blh berak minum plawas br blh..skarang ni tngah tunggu tarikh tuk buat kolonskopi..saya hrp saudari sudi brkogsi pengalaman brsama..tolong lah brharap sangat...


  27. Anonymous Says:

    salam.... saya ingin bertanya, anak saya mengidap penyakit polyp usus berumur 15 bulan, dan telah melakukan operation membuang polyp tersebut... cuma soalan saya apakah rawatan saringan saya dan suami perlu lakukan, untuk mengetahui sama ada kami juga mempunyai penyakit yang sama, saya dan suami berumur dalam lingkungan 30 tahun, sekian terima kasih.


  28. Anonymous Says:

    Antara mknan tambahan utk di cuba tapi yang menyembuhkan hanya Allah.Banyak2 tawakal!
    -himax5
    -galic komplex
    -vivix keluaran shaklee


  29. Anonymous Says:

    Antara mknan tambahan utk di cuba tapi yang menyembuhkan hanya Allah.Banyak2 tawakal!
    -himax5
    -galic komplex
    -vivix keluaran shaklee


  30. Anonymous Says:

    Mcmane sye nk cntct saudari?


  31. fauziaty Says:

    T.kasih atas perkongsian yg sangat berguna & bermanfaat.


  32. Nurlida Din Says:

    dapat info yang sgt berguna. tq


  33. Anonymous Says:

    Assalamualaikum saya baru aja mengalami berak berdarah. Darah keluar selepas dari najis. Apakah rawatan yang perlu untuk masaalah saya ini.


  34. Unknown Says:

    kenape buang air besar berlendir


  35. Unknown Says:

    Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.memusnahkan dan mematikan sel sel kanser..herba warisan ini terlalu berkesan...akar kayu warisan...merawat dan membaik pulih...jangan sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik merawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi...

    sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin

    NAMA SYARIKAT SAYA.....JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN


  36. Unknown Says:

    ANTARA KANSER YANG MAMPU DIRAWAT DAN BERJAYA DIUBATI :

    KANSER PARU-PARU
    KANSER USUS BESAR
    KANSER SERVIKS/PANGKAL RAHIM
    KANSER PUNDI KENCING
    LEUKIMIA
    KANSER REKTUM/DUBUR
    KANSER TULANG
    KANSER OTAK
    KANSER OVARI
    KANSER HATI
    KANSER NODUS LIMPA/LYMPHOMA
    KANSER PAYUDARA
    KANSER RAHIM
    KANSER PROSTAT
    KANSER PERUT
    KANSER PANKREAS
    KANSER PITUITARI
    KANSER KELENJAR LIUR
    KANSER VAGINA/FARAJ
    KANSER KULIT
    KANSER MULUT
    KANSER HIDUNG
    KANSER TIROID
    KANSER TEKAK
    KANSER TESTIS
    KANSER ESOFAGUS/SALUR MAKAN
    KANSER HEMPEDU/SALUR HEMPEDU
    DAN LAIN-LAIN KANSER


  37. Unknown Says:

    Assalamualaikum....anda alami penyakit kanser...insyaallah tonik ajaib dapat membantu anda...untuk keterangan lanjut boleh whatsapp 0176607841


  38. Unknown Says:

    Saya pun kena sembelit ni..dh 2 kali cmni.saya ade gastrik gak & asma.dulu x prnah sembelit smpai cmni skali.mkn sayur n pisang pun masih sembelit.maybe kesan saya lepas salu mnum susu
    kambing ke?skrg ni bdn saya salu letih n
    lesu.mudah semput2 gak.nak mkn pun xleh mkn byk sgt.lambat nak hadam n perut jadi penuh pastu sdgkan saya mkn sikit je.saya x tau pnyakit ape yg saya hidapi ni.stress!


  39. Anonymous Says:

    Assalamualaikum..mggu lalu saya xdpat buang air besar selama smggu..selepas saya mkn buah betik bru buang air besar..tp sekali je..sehingga skrg da smggu saya x buang air besar..saya takut nak buat pemeriksaan..apa yg perlu saya buat..?


  40. Pseudonym Says:

    As salam..sy nk tnya dkt akk yg commnt brtarikh 17/7/2014 atau spe2 yg tau mcm mn kt bleh ksan polyp yer?adakah boleh dikesan tanpa melakukan FOBT?baru2 ni sy kerap mmbuang air besar.dan njis sy bwrna kehitamn.baru2 ni jgk sy dapati mcm ada bnda tajam(x psti ketulan atau apa) di dlam bhgian dbur sya.stiap kali sya buang air besar saya dapat rasa ketulan tu.mcm bnda tajam mnusuk ke kulit.perkara ni buatkn sy btmbah runsing.adakah itu merupakan tnda tnda kanser usus?


  41. fatimah Says:

    Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Penawar Kanser


  42. Sal Says:

    Sharing yang sangat bermanfaat. Ramai lagi di luar sana yang ambil mudah tentang kesihatan usus sedangkan perut boleh menjadi punca segala penyakit. Mencegah lebih baik dari mengubati :)


  43. Anonymous Says:

    Askum sy pn mempunyai masalah yg sm mcm puan klu mkn buah byk br dpt buang air besar...najis pn ada darah ....ble kita kongsi2 masalah 0168407987


  44. boleh dapatkan supplemen kesihatan untuk merawat dan mencegah sebarang penyakit
    hubungi 012 7646324
    www.momstoreretail.blogspot.com


  45. Unknown Says:

    salam..ayah saya baru sahaja jalani pembedahan utk buang kanser usus...berkemungkinan tahap 4...lulu hati dan jiwa bila melihat dia menangung derita selepas pembedahan...ayah yang selama ini mencari rezeki terbaring lesu..hanya Tuhan yang tahu perasaan hati ini..belum puas lagi nak berbakti kepadanya... esok masuk hari ke 8 abah di hospital (PPUM), mujur abah seorang yang rajin bekerja..jadi kewangan bukanlah masalah pada kami...jika ada siapa2 yg boleh berkongsi bagaimana hendak melawan penyakit in ..boleh la contact saya 010 - 430 1660- juliana


  46. bakhzali Says:

    Boleh juga cuba ambil aloevera gel - mampu membersih serta mencuci usus. sesiapa yg berhajat sila SMS / Whatapp 012-3879720 - Razali


  47. Unknown Says:

    Just nk share,penawar ,segala jnis cancer boleh diubati dengan megamalkan daun belalai gajah yg digelar sabah snaks grass,khasiat nya sangat tinggi,100 helai daun belalai gajah+epal hijau kemudian blend dan terus minum,jangan biarkan melebihi 5 minit sbb khasiat nya akan hilang, amal kan slalu,insyallah dnga. Izinya akan beransur sembuh....


  48. Unknown Says:

    Just nk share,penawar ,segala jnis cancer boleh diubati dengan megamalkan daun belalai gajah yg digelar sabah snaks grass,khasiat nya sangat tinggi,100 helai daun belalai gajah+epal hijau kemudian blend dan terus minum,jangan biarkan melebihi 5 minit sbb khasiat nya akan hilang, amal kan slalu,insyallah dnga. Izinya akan beransur sembuh....


  49. Unknown Says:

    Just nk share,penawar ,segala jnis cancer boleh diubati dengan megamalkan daun belalai gajah yg digelar sabah snaks grass,khasiat nya sangat tinggi,100 helai daun belalai gajah+epal hijau kemudian blend dan terus minum,jangan biarkan melebihi 5 minit sbb khasiat nya akan hilang, amal kan slalu,insyallah dnga. Izinya akan beransur sembuh....


  50. Kawan ofis sy berenti keje krana mengidap canser usus. Nasibnya baik kerana telah diperkenalkan dgn ubat canser yg amat mujarab. Kini dia disahkan doc, tiada lg sel kanser dlm bdnnya. Boleh hubungi sy utk maklumat lanjut. 0192663660


  51. A.M.Y Says:

    Jom kita mencegah kanser usus dengan pemakanan makanan kesihatan yang membersihkan usus dari awal lagi. jangan dah terlambat baru nak mencari ubatnya. Cegah sebelum barah.. klik sini www.penawarusus.com


  52. A.M.Y Says:

    Klik sini untuk sihat usus ---> WWW.PENAWARUSUS.COM


  53. jusinfiniti Says:

    Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.sebulan akan turun sebanyak 60 hinga 80 militer or 0.6 cm atau 0.8 cm.ubat saya.andai 4 cm sel ketumbuhan kanser.bajet 6 bulan untuk sembuh sepenuh nya.andai 8 cm ketumbuhan.bajet 8 hinga 10 bulan untuk sembuh sepenuh nya.insya allah.

    memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm150 tetapi herba warisan ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh...daun daun herba warisan terpilih memang tidak akan jumpa di mana mana.percaya lah..
    ..
    .merawat dan membaik pulih...jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi... sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh NAMA SYARIKAT SAYA.....JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN


  54. jusinfiniti Says:

    Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.sebulan akan turun sebanyak 60 hinga 80 militer or 0.6 cm atau 0.8 cm.ubat saya.andai 4 cm sel ketumbuhan kanser.bajet 6 bulan untuk sembuh sepenuh nya.andai 8 cm ketumbuhan.bajet 8 hinga 10 bulan untuk sembuh sepenuh nya.insya allah.

    memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm150 tetapi herba warisan ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh...daun daun herba warisan terpilih memang tidak akan jumpa di mana mana.percaya lah..
    ..
    .merawat dan membaik pulih...jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi... sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh NAMA SYARIKAT SAYA.....JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN


  55. Unknown Says:

    Assalam Wahh . .Memang betul , masalah sembelit ni kalau kita tak atasi sekarang dia akan melarat .Sebenarnya ada Tips Mengatasi Masalah Sembelit Yang Berkesan
    yang boleh anda cuba buat , atau untuk sesiapa yang ada masalah sembelit ini , boleh juga hubungi saya di Whatsapp +60107096284 Aini .Saya akan membantu anda mengatasi masalah anda :)


  56. Unknown Says:

    Assalam , masalah kanser ini sekiranya tidak dipandang berat ,pasti akan mendatangkan masalah dalam hidup kita.Masalah kanser bukanlah sesuatu yang boleh dipandang ringan ya kawan kawan .Sebenarnya ada Cara Untuk Mengelakkan Diri Kita Daripada Menghidapi Kanser Yang Berbahaya.
    Anda mesti sayangkan diri anda kan ??Jom lah sama sama kita berubah untuk kehidupan yang lebih baik .Sekiranya anda ada apa apa kemusykilan atau pertanyaan berkenaan masalah kesihatan anda , jangan tangguh tangguh lagi untuk hubungi saya (Whatsapp +60107096284 Aini)


  57. Unknown Says:

    Umur saya pon 12 tahun..skarang sye menghidap penyakit radang usus besar sejak tahun 2012 lgi
    ..sejak 2014,saya slalu berak berdarah sehingga hri ni


  58. Unknown Says:

    Umur saya pon 12 tahun..skarang sye menghidap penyakit radang usus besar sejak tahun 2012 lgi
    ..sejak 2014,saya slalu berak berdarah sehingga hri ni


  59. cyntia Says:

    Sy ada ank saudara brmasalah time berak ni keluar darah selepas ank ni berak di benda tu keluar pula dari dubur tapi tak rasa sakit n benda yg keluar dari dubur tu mesti kena masuk kan sendiri...apa kh penyakit nya adakh pnyakit tu di nama kn buasir ke kolorektal??.


  60. Unknown Says:

    Ayah Saya sakit dibahagian perut, seringkali membuang najis seperti tanda2 diatas...
    tiada selera makan..
    susut berat badan..
    ayah saya pernah pengsan..
    kadangkala demam..
    perut masih sakit..
    Doktor suggest buat "scope" (teropong usus)
    Kini Najis ayah berwarna Hitam..(maafkan saya)..

    APa cadangan admin, penulis dan semua para pembaca??
    Saya bukan orang kaya....
    saya bukan org berada...
    Saya jua jauh diperantauan berada...bekerja...
    Saya mahu balik.....PROSES LAMA..

    Bantu SAYA...bantu saya......bantu saya.


  61. Unknown Says:

    Sebelum ni sy hadapi masalah yang sama. Saya rebus daun durian belanda dan minum air rebusan. Setiap pagi dan malam. Masalah saya dah makin berkurang


  62. Unknown Says:

    Saya nak share herba dan cara mengatasi cancer. Free je hubungi saya sim_full@yahoo.com


  63. Unknown Says:

    Macamana nk kesan lbh awal... pergi hospital setelah ada simtom2 tu doktor masih membuat rawatan biasa. Sehinggalah terpaksa pergi ke hospital swasta dgn kos yg tinggi baru boleh kesan. Nk terus rawatan di hospital swasta tak mampu. Bawa report ke hospital kerajaan pun doktor mcm tak brp suka dan lambat juga buat tindakan rawatan. Utk yg mampu boleh la.. yg tak mampu terpaksa tunggu sampai tahao yg dah teruk baru bo dpt rawatan di hospital kerajaan.


  64. Unknown Says:

    Macamana nk kesan lbh awal... pergi hospital setelah ada simtom2 tu doktor masih membuat rawatan biasa. Sehinggalah terpaksa pergi ke hospital swasta dgn kos yg tinggi baru boleh kesan. Nk terus rawatan di hospital swasta tak mampu. Bawa report ke hospital kerajaan pun doktor mcm tak brp suka dan lambat juga buat tindakan rawatan. Utk yg mampu boleh la.. yg tak mampu terpaksa tunggu sampai tahao yg dah teruk baru bo dpt rawatan di hospital kerajaan.


  65. KHai Says:

    Mencegah Lebih Baik Daripada Merawat. Bantu Keluarga Anda Dan Selamatkan Mereka Sama Ada Yang Belum Menghidap Kanser Ataupun Yang Telahpun Menghidapi Kanser, Leukemia, Denggi Dan Kanser Usus Serta Penyakit 4 Serangkai Dengan Ubat Kanser Yang Terbukti Berkesan Sebelum Terlambat...

    SiLa KLik Sini


  66. ummu nuha Says:

    artikel yang sangat menarik


  67. Unknown Says:

    Ya betul ni..kita ckp sakit doktor cuma ckp mkn sayur banyak2 bersenam lepas trus bg ubat gastrik.doktor pakar plak tuu...


  68. Unknown Says:

    Ya betul ni..kita ckp sakit doktor cuma ckp mkn sayur banyak2 bersenam lepas trus bg ubat gastrik.doktor pakar plak tuu...


  69. Unknown Says:

    Assalammualaikum..sy ada menjual jus infiniti kluaran jutawan herb yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.sebulan akan turun sebanyak 60 hinga 80 militer or 0.6 cm atau 0.8 cm.ubat saya.andai 4 cm sel ketumbuhan kanser.bajet 6 bulan untuk sembuh sepenuh nya.andai 8 cm ketumbuhan.bajet 8 hinga 10 bulan untuk sembuh sepenuh nya.insya allah.

    memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm180 tetapi jus infiniti ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh…daun daun herba warisan terpilih memang tidak akan jumpa di mana mana.percaya lah..
    ..
    .merawat dan membaik pulih…jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia…herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 017-6665393 Aminnur Hakim… sy cma bntu membantu…sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa…penawar nya telah ada…hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh…jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid…orang ada kanser…saya akan membantu merawat hingga sembuh

    Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi..ramai pesakit sy sudah sembuh.anda bila lagi….hubungi atau wasup kan saya dengan segera.017-6665393 Aminnur Hakim
    Page Fb Jus Infiniti penyembuh kanser ade pelbagai jenis testimoni


  70. Assalamualaikum wbt. Saya faham semua dari kita termasuk saya ingin sihat. Tapi nasihat saya, untuk ambil apa2 supliment atau ubat sebarang herba yg telah diproses.kita perlu mendapat nasihat doktor. Kita tak tau apa sebetulnya campuran kandungan ubat2 atau supliment yg dijual. Jangan perjudikan janya kita hanya krrana testimoni2. Kalau p bahagian buah pinggang hospital2. Ramai pesakit2 yang awalnya mengambil benda2 mengarut ni la.nk srmbuh kencing manis.diabetis..bla2..dapat penyakit buah pinggang.penyakit lama pun x sembuh juga. Banyakkan membaca..banyak info2 di facebook pseudoscience watch..boleh rujuk..juga facebook root of science.


  71. Unknown Says:

    Assalamualaikum saya berumur 17 thn.. Sejak kebelangkangan ini saya selalu sakit perut dan selalu mengeluarkan najis.. Saya berasa tidak selesa macam ada something dkt perut saya.. Adakah itu kanser?


  72. hanie Says:

    Assalam..saya nak tnya pada puan yg anaknya ada polyps usu..boleh wasup saya di 0172697903.anak sya pn ada msalah yg smaa..boleh kte berkongsi cerita tak supaya benda tu tak berulang..tq


  73. Unknown Says:

    sy penah admit ward sbb berak berdarah yang teruk sehingga kena tambh 6 beg darah..admit di gh penang..pada awalnya doktor suspek ada luka di usus sbb perdarahan terlalu byk..bila cek kolonoskop..tiada tanda luka diusus besar..utk pengetahuan sy juga ada internal hemmoroid tahap 3.. tp doktor bgtau xmungkin hemmroid kluar darah sbegitu byk..lps tu skali lg doktor buat koloskopi..dan di kesan ada polip di hujung rectum..sebesar biji kacang..pertanyaan sy..adakah polip tu boleh menyebabkan pendarahan?dlm minggu dpn doktor akan lakukan pembedahan utk buang polip tersebut..skrang pada masa yg sama..darah masa belum berhenti keluar jika sy berak..utk pengetahuan tuan..sy juga mengalami kembung perut yg berpanjangan,sakit di sebelah kiri bwah usus..dan kdg2 bila kentut juga..ada keluar darah..darah yg keluar pula agak jernih dan darah segar menitis..dan sy masih tidak berpuas hati..doktor tidak pernah pun cek skop melalui usus kecil sy.hanya cek usu besar shj..adakah doktor perlu menunggu prosedur apa2 dahulu..atau simptom yg teruk dulu sblm cek keseluruhan usus sy..


  74. jusinfiniti Says:

    Slam…sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.memusnahkan dan mematikan sel sel kanser sebanyak 0.6 cm dan 0.8 cm sebulan mgikut dose yang di gunakan..herba warisan ini terlalu berkesan…daun herba warisan…merawat dan membaik pulih…jangan tunggu sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik merawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia…herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi…
    sy cma bntu membantu…sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa…penawar nya telah ada…hubungi sy secepat munkin
    Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh…jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid…orang ada kanser…saya akan membantu merawat hingga sembuh
    NAMA SYARIKAT SAYA…..JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN


  75. Anonymous Says:

    saya sekadar ingin bertanya . Selepas saye buang air besar terdapat titisan darah yang keluar dari punggung saya tetapi tidak sakit.. dan semasa saye buang air kecil pon still terdapat darah keluar tetapi tidak banyak hanya dapat dilihat di tisu sahaja. adakah itu pon disebabkan kanser usus??


  76. Unknown Says:

    macam ni boleh tutup pusrawi....makan ubat ni je


  77. Anonymous Says:

    Saya, doktor George Ben, dari hospital dallas county, oleh pentadbiran hospital diberi peluang untuk membuat iklan bagaimana saya mula bekerja di internet dan anda berada di luar, seperti tahun yang anda beli organ seperti buah pinggang telah bermula lagi. Jika anda ingin menjual buah pinggang anda, jangan ragu untuk menghubungi hospital dengan e-mel berikut: Pakar Pembedahan Organik Dallas County dan derma tidak ada risiko, kami membayar wang yang baik dan kami berada di Iowa USA.
    dan ini adalah e-mel kami:
    info.dallascountyhospital@gmail.com


  78. hanie Says:

    Kepada kim dae dee saya nk tnya mcmne dh buang ke polip?ye polip mmg akan mnyebabkan darah keluar setiap kali buang air bsr..mcm anak saya..ank say telah buang polip nye hmpir setahun lbh.tapi saya perasn kalo dye membunag keras masih ade drh dlm najisnye.jadi saya sgt risw..saya nk tnya cmne keadaan en/pn selepas pembungan polip tu


  79. Unknown Says:

    Macamna awak ni tahu kena kanser


  80. Unknown Says:

    Yaa sama laa... Doc bt xtaw ja


  81. Naz Mie Says:

    Slm, sya berumur 31 thun dan belum berkahwin, hrini sya mengalami pendarahan ketika berak dan darahnya menjadi semakin banyak sehingga menitis ke peha sya,sya menjadi pucat,pening dan sebagainya mngkin kerana kehilangan bnyk darah,sya suspek sya mngkin menghidap buasir tp apa yg sya tahu buasir untuk yg sembelitkan?najis sya tidak cair dan tidak keras,sya juga tidak kesakitan swaktu membuang,tp kuantiti darah yg bnyk dan pada mulanya berwarna merah betukar menjadi merah hati menggnggu fikiran sya,rasanya adakah sya mengalami pnyakit yg serius? boleh terang kn tak? tq


  82. Anonymous Says:

    loL


  83. Anonymous Says:

    Same as like me... So now mcm mana ye awk?


  84. Aida Says:

    terima kasih atas perkongsian.. sgt bermanfaat.. jom intai2 blog rahsiajelitahawa.blogspot.com


  85. Unknown Says:

    Sy ain umur 31.dlm 2 mggu dh sy berasa asyik nak ketandas buang air besar..sehari kdg smpai 5x..sy mula perasan ada darah pd najis..lpas buang air besar rsa tidak selesa pd perut smpai rsa lengoh2 pinggang..rsa xselesa lah..sy buntu risau takut semua ada



  86. kemboja Says:

    Assalamualaikum,
    Saya En. Mohd Zuhairi , pengasas produk Jutawan herbs.

    Sy ada menjual herba warisan yg mampu membantu merawat pelbagai jenis kanser dari tahap 1 hingga tahap 4 dan jugak untuk sakit lutut dan masalah penafasan,insya Allah. Tak perlu risau sebab herba-herba sy tak menghalang dan tak mengganggu rawatan hospital seperti kimo. Herba ini boleh diambil semasa rawatan, malah sgt baik jika berubat bersama² supaya lebih cepat sembuh. Daun- daun herba warisan terpilih ramuannya yg amat mujarab ini memang tidak akan jumpa di mana mana. Ia herba yg sukar dijumpai tapi amat mujarab dan ramai pesakit kanser tahap 1 hingga tahap 4 yg dah sembuh. Herba ciptaan istimewa ini boleh merawat dan membaik pulih sel-sel kanser sehingga tahap akar umbi. Jangan biar penyakit anda lama-lama terbiar menyerang tubuh kerana ia perlu dibuang secepatnya supaya tak merebak lagi jauh ke organ-organ lain. Lagi lama dibiarkan lagi ambil masa nak pulih kan. Jgn sampai terlewat,jangan biarkan hidup derita, setiap penyakit pasti ada penawar, kita usaha sehabis boleh, selagi boleh rawat lebih baik di rawat. Hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia, herba ini amat- amat mujarab, jangan biar derita penyakit anda tanggung ini membunuh kehidupan anda. Ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy, jangan ragu dan buang masa berfikir pjg lg, herba bukan lg perkara yg dipandang biasa, ia makin mendapat perhatian dan kepercayaan ramai pengamal perubatan herba di seluruh pelusuk dunia. Tetapi herba yg sy ciptakan ini sudah terbukti sgt berkesan untuk semua jenis kanser. Hubungi saya di nombor ini:







    Sy cuma membantu kerana sy tak sanggup tngok org dpn mata sy sengsara kerana sakit teruk hingga meragut nyawa. Penawar nya dah ada, hubungi sy secepat mungkin .Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh,jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid serta mencegah kanser. Tapi orang yg ada kanser sy akan bantu merawat sehingga sembuh dgn penawar kanser dan herba ini. Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi bagaimana untuk hadapi kanser, serta cara-cara utk berdepan dgn kanser, cara menjaga pemakanan dan nasihat lain utk anda, kerana pesakit kanser adalah org pertama dalam hidup. Sy dh jumpa ramai pesakit, mungkin kita blh berkongsi pendapat bagaimana hendak merawat sampai sembuh.Sy hulurkan tangan pada anda ,sambut lah sebelum terlambat, ramai pesakit sy dah sembuh, anda bila lagi....?hubungi atau whatsApp sy dengan segera,
    0174687570
    Mohd Zuhairi pengasas Jutawan Herbs
    Boleh singgah di youtube channel kami di Jutawan Herbs utk melihat testimoni-testimoni kanser lagi banyak lagi atau layari laman facebok saya https ://www.facebook.com/jutawan.herbs.9


    Testimoni-Testimoni pengguna Jutawan Herbs.

    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Sekarang dah sembuh dan sihat walaupun pernah diberitahu oleh doktor yang dia hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Dia minum jus herba ni lebih 6tahun.
    Dia mengarang sebuah buku yg mengisahkan pengalamannya sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2022): Dia pernah ditemuramah dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangannya menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.



  87. kemboja Says:


    ▪Puan Noraini Yusof pesakit kanser payudara tahap 3 ketulan kanser 13.3 cm
    Skg sudah sembuh sepenuhnya dan nanti boleh layari you tube lihat puan Noraini yusof bercerita atau banyak lagi pesakit2 yang lain


    ▪Adik Izzat b.Muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dah sembuh.
    Gurunya beritahu dia tak pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dgn jus herba yg memberi tenaga sekaligus merawat.Dia mengambil jus herba ini dari kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ▪Kanser Limforma B - cel tahap 4
    En Shahrizal bin Taib, 41 tahun, disahkan kanser Limforma Tahap 4 pada bulan 10 ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada bulan February 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia dpt sokongan moral daripada keluarga dan rakan -rakan sepanjang rawatan. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi tetapi badan terasa bertenaga, kuat dan selera makan ada seperti biasa mcm orang x sihat. Dia pernah ambil air tulang belakang 8kali dan bone marrow 2kali. Sekarang ni dah sembuh dan temujanji hospital pergi mcm biasa tapi jus herba Jutawan tak pernah tinggal, minum hari-hari.



    ▪️Pesakit radang paru-paru Copd.

    En. Abd Kadir bin Sumardi,42 tahun,dia disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakalanya berdarah. Dia mendapatkn rawatan klinik kerajaan dan swasta tp batuk tetap tak sembuh. Selain itu sukar bernafas dan dada terasa sakit.
    Banyak rawatan alternatif yg diambil tapi tak berkesan. Rawatan hospital diteruskan termasuk prosedur X-ray dan sebagainya. Doktor mengesahkan dia mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Dgn bantuan sahabatnya yg telah berkongsi testimoni pengguna yang lain di facebook Jutawan Herbs, dia menghubungi sy untuk mencuba herba ini. Alhamdulillah dlm masa 2 minggu minum jus dah ada kesan.Batuk makin berkurang, nafas makin lancar ,dia minum 2 jenis jus selama beberapa bulan sehingga masalah pernafasan dan batuk terus sembuh. Penyakit radang paru-paru copd adalah penyakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi sehingga kini dia makin sihat dan terus minum jus sampai sekarang.

    ▪Sakit lutut kronik.

    Puan Rohana binti Ismail dulunya seorang cergas dan aktif dalam aktiviti lasak seperti mendaki gunung-gunung di Malaysia termasuk lah gunung kinabalu. Dia ceritakan pada sy masalah lututnya yg bengkak dan dah lama menahan sakit. Dia terpaksa lupakan semua aktiviti lasak. Turun naik tangga mengiring dan berjalan pn perlahan. Sy syorkan dia cuba minum herba dan dia minum dlm masa 2 minggu, lututnya yang bengkak dah surut. Aktiviti lasak pun dia dh boleh buat,dengan berjoging ,naik bukit 8km jauhnya, lutut dah kuat. Kalau dia boleh sembuh,kenapa tidak anda?, boleh juga bertanya sendiri testimoni² saya jika anda ada dalam group whatsApp Jutawan Herbs.

    ▪️Puan Rasmani Binti Md Noh pesakit lutut kronik, dia bercerita pada sy yg dia terpaksa berjalan mengesot - esot atas lantai dan kalau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi, tulang bergesel, sgt sakit.Nak masak pun terpaksa duduk atas kerusi sbb tak mampu berdiri lama. Tapi lepas 6 hari minum jus herba, dia hubungi sy dan beritahu dia dah boleh berjalan macam biasa dan saraf kaki dah tak rasa tegang dan sakit. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.



    Sekiranya anda berminat nak tahu lebih banyak testimoni daripada pesakit yang sudah sembuh selepas mengambil jus ini, anda boleh menonton video-video di Youtube channel Jutawan Herbs , di blog Jutawan Herbs dan kami pun ada group whatsApp pesakit kanser, untuk berkongsi pengalaman dan rawatan.

    Boleh hubungi saya untuk pertanyaan lanjut.

    En Mohd Zuhairi 017-4687570
    Pengasas Jutawan Herbs


Sahabat2ku.......