F

Menopause Pra-matang dan AWAL

Assalamualaikum....

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
Apabila kita mendengar perkataan menopause, kita biasanya berfikir wanita yang lebih tua yang berusia 60 tahun. Sangat jarang kita pernah berfikir untuk diri kita sendiri. Walau bagaimanapun, menopause bukan hanya terjadi kepada wanita yang tua sahaja. Menopause awal dan pra-matang adalah lebih biasa daripada kebanyakan wanita - ia terjadi kira-kira 1% daripada wanita berusia antara 15 dan 45. Menopause awal dan pra-matang boleh berlaku atas pelbagai sebab yang tidak kita ketahui. Namun proses ini akan dihadapi oleh semua wanita, cuma adakah ianya awal atau lewat? Perkara yang penting semua kaum wanita harus melewati masa-masa menopause ini dengan jaya. Banyak perubahan- perubahan yang akan terjadi baik perubahan fizikal maupun perubahan mental yang kemudian akan menuntut banyak penyesuaian. Namun anda tidak perlu bimbang, asal dapat ditangani dengan baik, semuanya akan dapat dapat diatasi dengan jayanya.

Tidak ada seorang pun yang dapat dengan pasti menentukan bila menopause ini akan terjadi dalam diri. Kebanyakan wanita akan mengalaminya pada usia 50 tahun tetapi tidak menutup kemungkinan jika terjadi lebih cepat atau lebih lambat. Proses menopause ini akan memakan waktu antara 3 sampai 5 tahun sampai dinyatakan lengkap ketika seorang wanita telah berhenti haid selama 12 bulan.


Apakah Menopause awal dan pra-matang? 
Menopause awal sering dikelirukan dengan menopause pra-matang, tetapi sebenarnya kedua-duanya adalah perkara yang berbeza. Syarat-syarat ini bergantung kepada umur wanita yang terlibat, jika menopause berlaku sebelum usia 45 tahun, ia dianggap menopause awal, jika menopause berlaku sebelum usia 40 tahun ia dianggap menopause pra-matang. Menopause awal bermakna ovari wanita telah secara spontan berhenti kerja sebelum dia telah mencapai umur 40 tahun. Ianya boleh terjadi kepada wanita dan juga remaja di awal usia 20-an.

Penyebab:
Sebab-sebab yang tidak diketahui - dalam kebanyakan kes, punca tidak boleh dijumpai. Ini dikenali sebagai kegagalan ovari idiopathic.
  • Keadaan autoimun - kira-kira 10 hingga 30 peratus daripada wanita yang terlibat mempunyai penyakit autoimun seperti hipotiroidisme, penyakit Crohn, lupus eritematosus sistemik atau artritis reumatoid.
  • Keadaan genetik - seperti familial ovarian failure (FOF) dan galactosaemia. Kira-kira lima hingga 30 peratus daripada wanita yang mempunyai seorang saudara perempuan yang mendapat masalah itu. Galactosaemia adalah apabila badan tidak boleh menukar galaktosa karbohidrat menjadi glukosa. Ia apabila galaktosa tidak dapat ditukarkan menjadi toksik kepada ovari. Ini adalah disebabkan oleh masalah enzim, seperti hiperplasia adrenal kongenital, juga boleh membawa kepada menopaus pra-matang. 
  • Keadaan genetik yang lain, termasuk sindrom Turner, boleh menyebabkan menopaus awal tetapi ini biasanya jelas sebelum baligh. Sesetengah wanita dilahirkan dengan kelainan dalam kromosom X mereka, mengganggu pengeluaran telur sebelum menopause harus bermula. Wanita lain hanya dilahirkan dengan sangat sedikit telur, menyebabkan menopause berlaku lebih awal dari sepatutnya. 
  • Jangkitan virus - bukti yang tidak meyakinkan tetapi ia berkemungkinan bahawa jangkitan virus seperti beguk atau cytomegalovirus, boleh mencetuskan menopaus pra-matang dalam sesetengah wanita.
Menopause pembedahan
Menopause pembedahan melibatkan keputusan yang dilakukan oleh wanita atas sebab-sebab kesihatan. Wanita yang mengalami endometriosis, polip atau kanser ovari mungkin perlu menjalani oopherectomy (pembuangan ovari) atau histerektomi (pembuangan rahim, tiub fallopio, ovari dan kadang-kadang). Pembedahan mendadak memotong fungsi ovari menyebabkan paras estrogen menurun secara tiba-tiba dan memaksa wanita itu ke dalam menopause.

Menopause Disebabkan oleh Rawatan Kanser
Menopause boleh disebabkan oleh kemoterapi atau radiasi rawatan kanser. Kemoterapi dan radiasi membunuh sel-sel kanser tetapi, malangnya, mereka juga membunuh sel-sel sihat. Sel-sel rambut, sel-sel pencernaan, dan sel-sel ovari adalah sangat berisiko. Sesetengah wanita yang telah menjalani rawatan kanser berisiko terjadinya menopause.

Jangkitan
Jangkitan juga dikaitkan dengan menopause pra-matang. Jangkitan seperti beguk dan batuk kering boleh menjangkiti ovari, menjejaskan keseimbangan hormon anda. Ini adalah amat jarang berlaku.

Gejala Menopause Awal
Pra-matang tanda-tanda menopaus adalah sama seperti orang-orang menopause semula jadi. Wanita biasanya mengalami berpeluh malam, hot flashes, insomnia, sakit kepala, dan sakit sendi atau otot. Perubahan bentuk badan adalah perkara biasa, menyebabkan pertambahan berat badan di sekitar abdomen. 

Wanita menopause boleh mengalami turun naik emosi, termasuk keresahan, kemurungan, ketagihan, dan kealpaan. Semua gejala-gejala ini dicetuskan oleh perubahan hormon dalam badan semasa menopause. Khususnya, tahap estrogen mengurangkan secara mendadak pada permulaan menopause, menyebabkan pelbagai perubahan dalam fungsi badan.

Menopause awal dan pra-matang cenderung untuk dikaitkan dengan gejala yang lebih teruk daripada menopause berlaku selepas umur 45 tahun. Kerana menopause awal biasanya kerana sakit, pembedahan, atau isu-isu genetik, terdapat penurunan yang pesat dalam jumlah estrogen (dikenali sebagai "kemalangan estrogen") dalam badan anda. Ini menyebabkan anda memasuki menopause lebih cepat berbanding wanita lain. Kemalangan Estrogen boleh menyebabkan terlampau panas, keletihan, perubahan mood dan kemurungan dalam sesetengah wanita. Dalam kaji selidik wanita menopause awal, 100% wanita yang mengalami menopause pembedahan mengalami beberapa gejala menopause secara berturut-turut. 90% daripada wanita mengadu bahawa tanda-tanda mereka adalah teruk dan berlangsung lebih daripada 8 tahun.

Pilihan Rawatan
  • Rawatan khusus bagi wanita yang putus haid ialah dengan memberi ubat hormon estrogen secara terus-menerus. Hormon estrogen boleh didapati dalam berbagai bentuk; Pil yang dimakan; ‘implant’ yang disuntikkan beberapa bulan sekali; Krim yang disapu dan lain-lain. Pil hormon ini mengandungi estrogen dan perlu dimakan setiap hari untuk beberapa tahun. Tujuan memberi ubat pil ini ialah untuk mengatasi masalah kemerosotan hormon yang biasanya dikeluarkan oleh ovari. Terdapat dua jenis pakej rawatan hormon estrogen; a) Yang mengandungi estrogen sahaja. b) Yang mengadungi estrogen dan progesterone dan jenis ini menyebabkan haid keluar balik setiap bulan. 
  • Setiap wanita yang memakan pil hormon mestilah diawasi oleh doktor pakar sakit puan. Pemeriksaan perlu dilakukan sekurang-kurangnya tiga bulan sekali. Ujian ‘Pap smear’ untuk mengesan kanser pangkal rahim dan pemeriksaan payudara untuk mengesan kanser dilakukan setahun sekali.
  • Bagi mengatasi masalah jiwa dan emosi yang berkaitan dengan putus haid, sokongan dari orang yang rapat dengannya seperti suami, anak-anak, sadara-mara dan rakan adalah penting. Suami perlu memahami perubahan akibat putus haid dan memberi bantuan dengan nasihat dan kata-kata yang menaikkan semangat dan keyakinan diri wanita tersebut. Jika masalah yang dialami itu teruk, perlulah ia mendapat nasihat daripada kaunselor atau doktor. Kebanyakan daripada masalah-masalah tersebut hanyalah sementara dan akan lenyap dengan sendirinya.
  • Pemakanan yang seimbang dan tidak berlebihan dalam karbohidrat seperti gula, nasi, mee coklat, kuih- muih, ais krim dan lain-lain.
  • Kawal timbang berat mengikut carta ‘ukuran tinggi-berat badan’.
  • Makan vitamin-vitamin tambahan seperti vitamin B Kompleks, Vit. C - 600mg , Vit E - 400 IU, Kalsium - 600 mg , Fish oil 1000mg setiap hari.
  • Didapati memakan Aspirin - 100 mg setiap hari mungkin memberi banyak faedah kesihatan tetapi jika anda memakan ubat sakit jantung atau lain-lain ubat khusus anda dinasihatkan untuk bertanya dengan seorang pakar terlebih dahulu samada aspirin itu boleh dimakan bersama.
  • Lakukan riadah yang sesuai dengan perbadi masing-masing setiap hari.
  • Amalkan ibadah dan suruhan Allah s.w.t. dengan tekun. Solat , puasa, zikir dan membaca Al-Quran telah dibuktikan boleh memberi ketenangan dan ketenteraman fikiran.
15 Responses
  1. AYU Says:

    TERIMA KASIH INFO


  2. mynamemuffin Says:
    This comment has been removed by the author.

  3. mynamemuffin Says:

    kenapa seseoarang gadis itu putus haid awal dan sehingga kini tidak mngalami period.. pada awal kedatangan haid lebih kurang setahun dan terputus sehingga kini..


  4. mynamemuffin Says:

    kenapa seseoarang gadis itu putus haid awal dan sehingga kini tidak mngalami period.. pada awal kedatangan haid lebih kurang setahun dan terputus sehingga kini..



  5. Unknown Says:

    Assalamualaikum wbt. Sy datang haid hanya setahun. Lepas tu sampai sekarang x datang datang. Dh 6 tahun Dh. Ape langkah yg mesti Sy ambil?


  6. Unknown Says:

    Sy adela salh seorg yg mengalami pre menopos pd usia 34tahun lepas disahkan oleh doc pakar. 2 org doc pakar tlh dirawati n mcm info ni ckp..doc akn bg ubt bg period dtg keluar. N akan diawasi oleh doc tu sdiri


  7. Unknown Says:

    Sy adela salh seorg yg mengalami pre menopos pd usia 34tahun lepas disahkan oleh doc pakar. 2 org doc pakar tlh dirawati n mcm info ni ckp..doc akn bg ubt bg period dtg keluar. N akan diawasi oleh doc tu sdiri


  8. alina Says:

    Saya alami seawal usia 25 tahun dan kini 37 tahun usia dan suami menyatakan hasrat utk memiliki zuriat dr darah daging sendiri... mungkin dlm setahun dua akan dtg... apapun, terima segala ketentuan.. kita antara yg terpilih utk ujian sebegini.


  9. unicorn Says:

    Salam..cubalah jumpa doc pakar request minta nak buat MRI bhgn kepala. Sy pernah melalui gangguan haid seawal umur 18 thn..3,6,8 bln x dtg. Bila usia sy 20an, doc sy suh buat mri,rupnya ada 'pituitary gland tumor',doc bg 'bromochripine' makan setengah biji 2x seminggu. Sebulan lps tu period sy dtg sampai hari ni wlp x fixed setiap bln. Hormon sy dh ok. Pergi jumpa doc yg tahu apa ujian yg pesakit perlu buat.


  10. alina Says:

    terima kasih unicorn dengan kongsikan saranan dan pengalaman.


  11. Anonymous Says:

    Saya sangka saya dah putus haid setelah 9 bulan tak datang haid. Baru2 ini haid saya datang balik. Umur saya 49 tahun. Adakah ini bermakna saya belum lagi monopaus.


  12. Farha Says:

    adoi... tak nak lah kan menopause awal


  13. Setuju dengan pengambilan vitamin tambahan. Ibu saya menopause awal di usia 43 tahun, tapi masih sihat bertenaga. Doktor sendiri suruh amalkan vitamin. Sekarang ibu saya 61 tahun tanpa sebarang penyakit berbahaya.


  14. Unknown Says:

    Period saya datang tak menentu dan kalaupun datang period mesti sakit perut macam yang dulu2 semasa remaja. Adakan ini tanda awal menapouse? Saya masi ada anak yang berumur 3 tahun dan masih menyusu.....air susu masih putih susu ....umur saya sekarang 46 tahun.


Sahabat2ku.......