F

Fakta Tentang Madu



Assalamualaikum....

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
Seronok citer pasal madu ni.... sang lebah, makhluk ciptaan Allah SWT yang sangat unik...menghasilkan MADU untuk dinikmati oleh makhluk lain terutama manusia, darinya manusia dapat manfaat......manusia dapat pelbagai khasiat dari sesuatu yang dihasilkannya. Moga kita juga akan menjadi insan yang dapat memberi manfaat untuk org lain....insyaAllah.
  • Antimicrobial - Madu berupaya bertindak sebagai bahan pengawet. Penyelidikan ilmiah menunjukkan madu dapat mengawetkan buah-buahan dan sayuran daripada enzim yang boleh mengakibatkan ianya berubah kecoklatan dan rosak. Aktiviti antibakteria yang terdapat pada madu ini adalah disebabkan kewujudan hidrogen hidroksida (agen pembunuh bakteria) dan organik antibakteria.
  •  Antioxidants - Madu mengandungi pelbagai fitokimia ‘phytochemicals’ seperti asid organik, vitamin dan enzim yang sememangnya merupakan sumber diet yang penting bagi proses antioksida. Jumlah dan jenis antioksida adalah bergantung kepada kekuatan saripati madu itu sendiri dan sumber bunganya. Biasanya, lebih gelap warna madu menunjukkan lebih tinggi kandungan antioksida berbanding madu yang berwarna agak cerah (kekuningan)       
  • Enzymes - Enzim memainkan peranan penting dalam madu yang menjadikannya sangat penting untuk pengobatan dan makanan yang berkhasiat tinggi. Sebagai contoh, glucose oxidase berfungsi menukar glucose kepada gluconolactone yang menghasilkan asid gluconic dan hidrogen peroksida.
  • Pro-Biotic - Campuran madu bersama yogurt dan produk tenusu lain akan meningkatkan lagi aktiviti, pertumbuhan dan kegalakkan bakteria baik ‚bifidobacteria untuk melawan bakteria jahat bagi keseimbangan usus yang sihat 
  • Penapaian/peragian ‘Fermentation’ - Peragian disebabkan oleh yis ‘osmophilic yeasts’ yang merupakan sebahagian micro organisma di dalam madu. Ianya tidak akan berlaku sekiranya kandungan karbohidrat >83%, kelembapan (kadar air) < 17.1% , pada suhu penyimpanan madu <52F (11C), kaedah pemanasan yang sesuai atau setelah dirawat menggunakan radiasi gamma (sinar gamma)atau ultrasonic.
  • Gred dan Warna Madu - Kajian yang dilakukan di USDA (U.S Department of Agriculture) mendapati madu terbahagi kepada 7 warna asas iaitu putih, kuning cair, kuning pekat/jingga, oren kecoklatan, coklat dan hitam . Namun, warna madu bukanlah penunjuk yang tepat bagi menguji gred madu kerana ianya dipengaruhi oleh jenis dan ciri sesuatu bunga yang mempunyai kandungan mineral dan komponen-komponen organik tertentu di dalamnya.
  • Kemanisan Madu ‘Sweetness’ - Fruktosa adalah bahan termanis diikuti glukosa dan maltosa. Maka, kebanyakan madu yang mengandungi peratusan fruktosa yang lebih banyak menjadikan madu agak lebih manis berbanding gula dengan purata nisbah 1-1.5 kali manis berbanding gula .
  • Pengkristalan ‘Crystallization’ - Biasanya, sesuatu yang sukar diterima oleh pengguna adalah apabila madu yang lama disimpan seakan ada butiran mendakan (kristal). Sebenarnya ianya bukanlah penunjuk bagi ketulenan madu tersebut kerana secara saintifik ianya boleh berlaku pada madu yang benar-benar tulen (yang dihasilkan oleh lebah). Madu akan berubah membentuk kristal kecil seperti mendakan disebabkan adanya kandungan glukosa. Glukosa akan secara spontan keluar dari keadaan ‘super saturated’ madu. Glukosa tersebut akan kehilangan air dan membentukglucose monohydrate’ lalu terbentuklah pengkristalan .
Ianya boleh berlaku bagi madu dalam tempoh penyimpanan seminggu hingga sebulan ataupun tidak berlaku bergantung pada faktor penyebab yang menggalakkan pembentukannya. Kajian menunjukkan madu amat sensitif pada kelembapan persekitaran. Sekiranya penyimpanan madu menggunakan bekas plastik berketumpatan rendah ‘low-density polyethylene container’ , kecenderungan berlakunya pengkristalan lebih tinggi kerana ianya mengakibatkan kelembapan (kadar air) lebih mudah dibebaskan dari madu. Ianya dapat dikembalikan dalam keadaan madu yang asal dengan merendamkan madu di dalam kemasan botol dengan air panas sambil dikacau perlahan-lahan.
  • Penyimpanan‘Storage’ - Proses pengkristalan dapat dielakkan melalui penyimpanan yang betul, suhu sejuk <50F (10C) adalah suhu ideal untuk mencegak berlakunya ‘pengkristalan’ , manakala suhu <500-70F (10-21C) akan menggalakkan ‘pengkristalan’. Suhu <70-81F (21-270C) tidak akan mempengaruhi terjadinya ‘pengkristalan’ namun mengurangkan gred madu(berlakunya penyerapan kadar air pada madu) , manakala suhu yang lebih panas >81F (27C) akan mencegah berlakunya ‘pengkristalan’ tapi menggalakkan berlakunya penapaian‘fermentation’ pada madu yang akan merubah rasa (lebih masam), aroma dan kelikatan madu. Maka, untuk tujuan penyimpanan yang lama diperlukan tempat penyimpanan yang kedap udara. Penggunaan bekas kaca atau bekas ‘ stainless steel’ adalah yang paling sesuai untuk menjamin kualiti dan mutu madu .
  • Ciri-ciri kimia bagi madu - Madu mengandungi asid amino (0.05-0.1%) dan  asid organik (0.57% , julat 0.17-1.17%). Purata indek pH bagi madu adalah 3.9 (dengan julat tipikal 3.4-6.1)

FAKTA MENAKJUBKAN MENGENAI MADU DAN KESIHATAN
  1. Madu mengandungi vitamin dan anti oksidan, bebas kolestrol dan garam.
  2. Anda tak suka bayam? minum madu, ia mempunyai antioksidan pada paras kandungan yang sama dalam bayam dan ia baik untuk kesihatan jantung anda
  3. Salah satu antioksidan dipanggil 'pinocerin' hanya boleh ditemui di dalam madu.
  4. Sejak bertahun-tahun, penyanyi opera yang bersuara lantang mengamalkan madu untuk meningkatkan tenaga dalaman badan & melegakan tekak sebelum membuat persembahan.
  5. Madu adalah satu-satunya makanan yang mengandungi semua unsur yang perlu untuk kehidupan termasuk air.
  6. Madu mempunyai keupayaan untuk menarik dan menyerap lembapan, oleh itu ia sangat mujarab untuk merawat luka terbakar yang kecil dan mencegah parut.
  7. Madu mempercepatkan penyembuhan luka terbuka dan melawan jangkitan.
  8. Seawal Perang Dunia Pertama, madu telah dicampurkan dengan minyak ikan kod untuk merawat & mencuci luka di medan perang.
  9. Sains moden telah mengiktiraf madu sebagai agen bakteria barmakna ia boleh mencegah pertumbuhan sesetengah bakteria, yis dan kulat.
  10. Madu dan sarang lebah merupakan bahan asas kepada krim kulit, lipstik dan losyen tangan.

TIPS MENJAGA KHASIAT MADU

  • Jangan simpan madu di dalam peti ais atau di tempat yang panas secara langsung, simpan pada suhu bilik.
  • Jangan simpan madu dalam bekas logam seperti besi
  • Jika madu dalam botol masih mempunyai banyak gas, jangan goncang botol tersebut. ini dapat mengelakkan berlakunya letupan atau botol pecah akibat tekanan gas dalam botol tersebut.
  • Jangan simpan madu ditempat yang berbau busuk, kerana madu bersifat mudah menyerap.
  • Elakkan minum madu dan makan tembikai
  • Minumlah 1 sudu besar madu bersama air suam setiap pagi untuk kesegaran sepanjang hari.
FAKTA MENAKJUBKAN TENTANG LEBAH DAN SARANGNYA....
Lebah biasanya harus terbang menempuh jarak jauh dan menjaja wilayah luas untuk menemukan makanan. Mereka mengumpulkan serbuk sari bunga dan bahan pembuat madu dalam jarak 800 m dari sarang. Seekor lebah, yang telah menemukan bunga, terbang kembali ke sarangnya untuk memberi tahu lebah lain tentang tempat bunga tersebut. 
Bagaimana lebah ini menjelaskan lokasi bunga kepada lebah lain di sarang?Dengan menari!… Lebah yang kembali ke sarangnya mulai menari. Tarian ini adalah  untuk memberi tahu lebah lain tentang lokasi bunga. Tarian yang diulang-ulang lebah tersebut mengandung semua informasi tentang sudut, arah, jarak, dan informasi perincian lain tentang sumber makanan, sehingga lebah lain dapat mencapai tempat itu.

Tarian ini berbentuk angka "8" yang diulang terus-menerus oleh lebah tersebut (lihat gambar di atas). Lebah tersebut membentuk bagian tengah angka "8" dengan mengibas-ngibaskan ekor dan bergerak zig-zag. Sudut antara gerakan zig-zag dan garis matahari-sarang menunjukkan arah sumber makanan dengan tepat (lihat gambar di atas).

Akan tetapi, sekadar mengetahui arah sumber makanan tidaklah cukup. Lebah pekerja juga harus "mengetahui" seberapa jauh mereka harus menempuh perjalanan mengumpulkan bahan pembuat madu. Jadi, lebah dari sumber bunga tersebut memberitahukan jarak serbuk bunga dengan gerakan tubuh tertentu, yakni dengan menggoyangkan bahagian bawah tubuhnya dan menimbulkan aliran udara. Misalnya, untuk "menjelaskan" jarak 250 m, ia mengibaskan bagian bawah tubuhnya lima kali dalam setengah minit. Dengan demikian, lokasi pasti sumber makanan tersebut dapat dijelaskan dengan terperinci, baik tentang jarak maupun arahnya. Wallahu'Allam bissawab.

0 Responses

Sahabat2ku.......