F

Rambut terjejas akibat TEKANAN!


Assalamualaikum....

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
Ketidakseimbangan hormon boleh jejas kesihatan rambut. Tekanan dan amalan gaya hidup yang kurang sihat menjadi punca masalah rambut yang serius, terutama di kalangan wanita. Perubahan gaya hidup masa kini dan juga beban lebih berat yang dihadapi di pejabat, rumah dan juga dalam perhubungan sosial menjejaskan kesihatan rambut.

Hormon tidak seimbang
Tekanan mencetus ketidakseimbangan hormon yang menghasilkan lebih banyak sebum (minyak), lantas menyebabkan penyumbatan folikel dan keguguran rambut. Tidur lewat, minuman beralkohol dan kurang bersenam boleh menambahkan tekanan dan keguguran rambut. 

Beberapa tinjau selidik global yang dijalankan, menyatakan bahawa "fenomena peningkatan tekanan" yang memberi kesan terhadap kesihatan dan keguguran rambut yang kian ketara di Malaysia.  Laporan perniagaan Antarabangsa Grant Thornton menunjukkan kaitan antara tekanan, wanita dan kesihatan yang menjelaskan mengapa wanita kini keguguran lebih banyak rambut berbanding lelaki. Laporan mendedahkan Malaysia mempunyai bilangan wanita tertinggi dalam tenaga kerja, berbanding negara ASEAN lain. Satu kajian merangkumi 2,000 wanita di United Kingdom mendapati 90% responden berkata, mereka rasa bersalah kerana terlalu sibuk dan tidak mencari nafkah secukupnya untuk memenuhi keperluan anak mereka.

Tekanan emosi
Lebih 70% golongan ibu berkata mereka sentiasa bimbang dan meragui sama ada mereka menjadi ibu yang baik, manakala lebih satu per lima rasa bersalah "kebanyakan masa" atau "hampir setiap masa". Ini memang tidak menghairankan jika wanita mengalami tekanan fizikal dalam kitaran kehidupan harian yang sibuk. Mereka juga mengalami tekanan emosi kerana rasa bersalah, bimbang dan meragui nilai diri sendiri terhadap keluarga. Tekanan emosi menjejaskan kesihatan dan rambut adalah bahagian pertama untuk mencerminkan keadaan kurang sihat. Wanita juga mengalami keguguran rambut selepas bersalin kerana perubahan hormon.

Remaja turut abaikan penjagaan rambut.
Dalam satu lagi penemuan baru-baru ini, Regus (penyedia ruang kerja fleksibel) mendapati waktu kerja yang panjang kini menjadi trend umum di seluruh dunia.

Regus, yang mengumpulkan maklum balas lebih 12,000 responden di 85 negara, mendapati di Malaysia, kira-kira satu pertiga daripada warga kerjanya bekerja dalam tempoh yang panjang. Kira-kira 47% pekerja di Malaysia membawa kerja pulang lebih daripada tiga kali seminggu berbanding 43% di peringkat global, 5% wanita bekerja 60 jam seminggu berbanding 12 pertus bagi lelaki.

Lebih ramai orang kini bekerja menggunakan peranti mudah alih, di pejabat rumah dan dengan waktu kerja fleksibel, lantas memgaburi waktu antara kerja, bermain, makan dab rehat dan menjejaskan keseimbangan kehidupan kerja. Golongan remaja juga sibuk dengan media sosial dan aktiviti waktu malam. Disebabkan kesuntukan masa, ramai orang makan makanan ringan, berminyak, terlalu masin dan makanan diproses, yang menjejaskan kesihatan rambut.

Hasil kaji selidik oleh 101 Hair Care membabitkan 2,393 responden di Malaysia, menghasilkan keputusan berikut:
Lima masalah rambut utama di negara ini;
  • 25% - masalah kelemumur
  • 23% - keguguran rambut akibat minyak
  • 20% - penipisan
  • 13% - rambut bercabang
Punca Masalah rambut:
  • 67% - disebabkan TEKANAN HIDUP
  • 49% - faktor gaya hidup
  • 43% - makanan dan penjagaan rambut kurang wajar
  • 39% - faktor genetik
Faktor rambut sihat:
  • 60% - pemilihan syampu yang betul
  • 57% - faktor pemakanan
  • 20% - penggunaan pelembap, teknik menyikat atau mencuci rambut
Tabiat Penjagaan Rambut:
  • 72% - mencuci rambut setiap hari
  • 24% - mencuci rambut 2 hingga 3 kali seminggu
Tindakan Atasi masalah rambut:
  • 55.78% - kunjungi pusat pakar rambut
  • 14.21% - ke salun rambut
  • 12.71% - dapatkan rawatan tradisional
  • 17.23% - abaikan masalah rambut
Lain-lain:
  • 15% - bekerja lebih 11 jam sehari berbanding 10% peringkat global
  • 47% - bawa kerja balik ke rumah
Credit : Berita Harian@21/4/2013

Bagi mengurangkan kesihatan rambut terjejas kita mestilah menjalani gaya hidup sihat seperti banyakkan bersenam kerana berpeluh dapat menenangkan fikiran. Elakkan stress, lagi pun stress tidak elok untuk kesihatan diri keseluruhan.

Selain bersenam, pengambilan makanan seimbang juga memainkan peranan penting dalam mengatasi masalah berkaitan rambut. Makan lebih banyak buah-buahan dan sayuran segar. Minuman berkarbon seperti air gas dan kopi boleh memburukkan masalah rambut gugur. Minuman itu perlu dielakkan dan kalau boleh minum air kosong lebih banyak atau air yang boleh menyejukkan badan seperti barli, kacang soya atau kelapa.

Rambut yang sihat mengalami keguguran antara 30 hingga 120 helai setiap hari, tetapi jumlah ini diganti semula. Bagaimanapun, rambut yang bermasalah gugur lebih banyak daripada jumlah ini dan tidak mempunyai anak rambut sebagai gantian kepada rambut yang gugur.

Keguguran rambut terutama di kalangan remaja pula adalah disebabkan penggunaan bahan kimia yang keterlaluan seperti mouse, semburan rambut mahupun pewarna. Penggunaan kimia dalam proses memutihkan rambut sebelum mewarnakannya juga adalah antara faktor menyumbang kepada struktur rambut lemah dan mudah gugur.

Rambut yang strukturnya lebih halus lebih mudah rosak akibat aktiviti mengerinting rambut dan teknik meluruskannya. Bagaimanapun, ramai remaja tidak menghiraukan kesannya untuk cantik dan mengikut aliran gaya rambut semasa. Kenali dulu rambut anda sebelum sebarang kimia atau teknik bagi mendapatkan gaya rambut yang diidamkan.

Misalnya, jika jumlah rambut terlalu sedikit, sebaiknya jangan kerintingkan rambut kerana ia boleh memburukkan lagi keadaan dan merosakkan rambut. Sekiranya ingin mewarnakan rambut, pastikan anda sering melakukan rawatan rambut atau segera berjumpa pakar apabila rambut kelihatan gugur terlalu banyak.

Bagi mengekalkan rambut sihat, amalkan menyapu minyak rambut lebih kerap dengan menggunakan minyak asli seperti minyak kelapa, selain menjalani rawatan rambut secara tetap. Diet seimbang dan ketenangan jiwa amat mempengaruhi rambut lebih sihat serta bersinar. Wallahu'Alam bissawab
1 Response
  1. Unknown Says:


    Assalam , Wah ... Memang menarik perkongsian puan ini . Memang betul , banyak cara nak atasi masalah rambut gugur ni kan ? Ada juga Tips Mengatasi Masalah Rambut Gugur Dengan Selamat Dan Berkesan ataupun bagi yang mengalami masalah rambut gugur , anda boleh whatsapp saya +60107096284 Aini untuk mengatasi masalah anda .Saya akan membantu anda memiliki rambut yang lebat dan sihat In Sha Allah :)


Sahabat2ku.......