F

Anak lambat berjalan Vs Cepat tumbuh gigi

Haaaaa....ini satu lagi artikel yg sy ingin kongsi dan juga ingin pendapat dari sahabat....sy sendiri pun mempunyai senario ank sy la ni pun masih belum berjalan tapi dh tumbuh dua btg gigi dan satu lg dh nk kuar dh.....pengalaman ank pertama dan kedua berlainan dari yg seorang ini....mereka tumbuh gigi 5 bln dn 10 bln dh jln dh....la ni ank kecil sy ni belum lg berjalan tapi dh "combat" dh belum merangkak penuh lg (hehehehe... betul ke ayat sy ni), kadang2 perkara ni pun merisaukan sy jgk tp sy buat tak tahu aje.......biarkan dia buat kerjanya mengikut kemampuannya...tp yer lah hati seorang ibu lah katakn...risau jgk.....


Baru buat combat aje.....
Keysha Damia Zahirah....hari ni usianyer dh pun 10 bln....tp masih belum boleh berjalan lagi, bertatih pun belum lagi...duduk pun tak boleh juga....risau jgk ni dibuatnyer..... Sepupunya yg sama lahir dgnnyer pun dh boleh memanjat tp ank sy ini belum lagi namun ank sy ini aje yg dah tumbuh gigi dua btg dn satu lg dah nak keluar.....hehehehe...

Inilah aktvt ankku pagi-pagi...buat combat kat bawah kerusilah ....mejalah.....
Haaa.....bila dh penat mulalah melepak bwh kerusi...tmpt yg disukainyer....
Info ini sy dapt dari rakan sy.....pada ibu-ibu yg ada ank yg lambat berjalan jgn risau lagi......moga perkongsian ini dapat memberi kita sedikit pengetahuan.....insyaallah

Saja nak kongsi pengetahuan. kalu anak anda lambat berjalan jagan risau coz sebenarnya kalu stage merangkak lebih lama maknanya perkembangan kemahiran motor dan pemikiran tuk anak anda semakin bagus. sebenarnya banyak kelebihan merangkak berbanding dengan cepat berjalan. antara kelebihannya ialah merangkak dan meniarap boleh memperkukuhkan lagi tulang belakang anak anda di mana di tulang belakang kita terletaknya spinal cord or saraf tunjang. saraf ini menghubungkan saraf-saraf lain ke bahagian otak. apabila anak kita menrangkak lebih lama, bermakna sistem saraf tunjangnya pun akan bertambah baik. ini akan mempercepatkan lagi proses penghantaran impuls dari bahagian tubuh ke otak dan seterusnya kebahagian tubuh semula. sebelum ini saya sendiri tidak mengetahui akan hal ini tetapi bila saya bertukar kerja ke tempat sekarang barulah saya tahu bahawa setiap perkembangan fizikal perlulah dilalui oleh anak-anak kita tanpa meninggalkan satu perkembangan pun. mmg org tua kita cakap berjalan cepat tu bagus... tapi sebenarnya kalu nak anak kita pandai.. biarlah dia merangkak selama yang boleh. kalu puan semua nak tahu, sekiranya anak kita ada masalah pembelajaran, salah satu cara tuk mengatasinya ialah dengan merangkak. semoga apa yang saya sampaikan ini dapat memberi manafaat kepad semua kaum ibu... insya allah.
27 Responses
  1. trima kasih utk prkongsian..saya ni pn tgh risau..anak saya dh 13 bulan,merangkak pn belum :(


  2. Anonymous Says:

    salam..anak saya bakal sambut birthday setahun 2 minggu lagi..merangkak pun belum..combat jer tu pun slow..risau sangat2 ni...


  3. Anonymous Says:

    salam....anak saya baru 10 bulan, da laju merangkak, bertatih 2 3 langkah dah, tapi gigi sebatang pun tak tumbuh lagi...agak merisaukan juga la....


  4. Anonymous Says:

    salam.anak saya bln oktober ni dah nak masuk 2thun tapi hnya pandai bertiarap saja..sbg abu sya ama2 lah risau..


  5. Anonymous Says:

    salam...begitu juga dgn saya (girl), ank saya 8 bln baru menyarap..tp tak gerak mana2..1 thn gerak depan belakang...1 thn 2 bulan baru naik nak merangkak..tp merangkak cuma naik empat2 anggotanya..blm berani nak kedepan...sekarang pada usia hampir 1 thn 3 bln (6 / 10 /12) ini dia menyarap sambil memanjat badan org yg sedang berbaring, atau bantal2 yg lebih tinggi drnya..atleast kita nampak perkembanggannya wlu lambat..wlupun ada sedikit kerisauan dihati saya mengenangkan ank2 seusia dgnnya dah berjln..abg dia juga 1thn 2 bln dan berjln


  6. Anonymous Says:

    Salam..
    Anak saya yang kedua juga girl..sekarang dah masuk 11 bulan. 8.11.12 ni genap setahun..tapi baru jea meniarap..tak gerak2 pun.Perkembangannya memang berbeza dengan abangnya yang berumur setahun dah boleh berjalan. Saya sebagai seorang ibu rasa risau yang teramat sangat, lebih2 lagi bila ibu saya sering mengatakan dalam keturunannya tiada yang mengalami masalah seperti ini. Apabila buat pemeriksaan doktor pakar di klinik kesihatan kecil, biasalah kena refer ke hospital. Itu pun mereka minta ambil darah n mcm2 lg..saya dan suami sampai terpaksa menurunkan tandatangan untuk halang doktor buat apa2 kat anak saya sebab takut jadi yang tak dijangka(tanda tangan tu supaya in case jadi pape pada anak saya pihak klinik atau hospital tak nak bertanggungjawab sebab kita yang tak nak teruskan treatment kat mereka). Sebab ibu saya pun tak benarkan anak saya dirujuk ke pakar, takut dijadikan bahan uji kaji. Dalam masa yang sama saya terfikir betul@x tindakan kami, Kami bukan kolot tapi serba salah n tak tau nak buat mana yang terbaik dan risau juga kesan yang kita pun tak tau.Sekarang saya sedang buat rawatan alternatif di mana, pakcik yang urut anak saya tue suh bagi dia tempoh 3 bulan untuk rawat anak saya, kalau x boleh juga baru dia surrender..tapi dia pun request jgn diambil darah atau melakukan sebarang uji kaji pada anak saya. Dan satu lagi jangan campur perubatan alternatif ni dengan orang lain. Maksudnya tunggu selesai treatment di bawah dia, then kalau x boleh juga baru cuba yang lain. Saya dan suami dalam dilema dan kekadang stress dengan percakapan orang sekeliling dan kerisauan daripada orang tua kami yang manganggap kami seperti tidak mengambil apa2 tindakan.Tambahan pula, adik saya juga mempunyai anak pertamanya yang hanya beza umur 20 hari tetapi dah nak berjalan.Sekarang saya cuba nak cari air zam2 dan setiap hari berdoa untuk perkembangan sempurna anak saya.Terima kasih kerana membaca comment saya @ luahan hati saya. Jika ader sebarang maklumat yang boleh berkongsi dengan saya, sudi2lah email ke twinkle_syafa@yahoo.com. Semoga anda semua di bawah rahmat dan lindungan Allah SWT sentiasa.Amin Ya Allah..


  7. Unknown Says:

    Anak saya dh nk msuk 11bln..meangkak dh laju, gigi dh ade 6 btang, dh blh bdiri sndri dn prnah skali mnapak 1tapak kdepan...sanpai skrang msih blm mahu bjalan...llpas bc ur article rasa lapang sket sb saya rasa asyik nk mtk dia cpt bjln jer..thanks


  8. Anonymous Says:

    saya pun ada kerisauan yng sama. anak saya dah berumur 1th 2bulan blm mahir merangkak,duduk n berjalan. Tapi gigi dh tumbuh bnyk dah,atas 6 bwh 4. Masuk walker dia berjalan n berdiri tegak,gerak pun pantas. Bila meniarap dia suka bergolek2 je..x nk merangkak.. bwk klinik desa dia mntk refer hospital..risaunya saya. pls advice...


  9. Anonymous Says:

    Saya sblm ni agak risau juga bila ank pempuan sya yg usia 1thn nk mask W2bln blm msh bjalan..sdgkn p.ciknya yg lahir 2 mggu awal dh laju jalan n manjat..mgkin kta sbg ibu risau..tp jgn kita risau..mgkin ank kita blm puas nikmati stiap langkahnya..laupn blm bjalan ank saya sdh blh bercakap mybut nenek..mak..atok..ayh..ball n bird..dia juga bijak memegang pen n mconteng..mgkin itula klbhannya..kita jgn isau..cuba kita cri apa klbhannya dsblik klwatan yg ada


  10. Unknown Says:

    salam...hye...anak saya dah sepuluh bln, mmg lambat pergerakkan dia. tp sbb ada masalah. ada pendarahan di kpla dia dan dah d operate 3 x dah. sekarang baru duk meniarap sambil guling2. tapi 'cakap'nya cepat, masa 5-6 bln, dah boleh panggil mama, abah, mak tok n now gigi pun dah 8 batang dah. bila jumpa pead, katanya anak sy mmg lambat sket pergerakan dia sbb pendarahan tu...btw, Alhamdulillah, wlu lambat tapi dah sihat skrg ni...


  11. Unknown Says:

    salam... mcm mana anak kawan2 sume? da berkembang selayaknya? maklumla post ni dah lama kan... tp skarang sy alami perkara yg sama.... anak sy 2 minggu lg setahun tp belum duduk dgn sndri... n blum merangkak... tp dia boleh naik atas bantal n atas badan sy... cuma sy harap dia blh merangkak dan duduk sebelum 21hb april ni. kalau x.... nurse kat Klinik Desa nk refer ke doktor... kalau boleh malas la nk jumpa2 doktor ni sbb sy rasa anak sy xde masalah....


  12. Anonymous Says:

    salam
    saya mengalamai masalah yg sama utk anak kedua saya, girl. dah berumur 11 bulan, hanya boleh meniarap...duduk pun tak boleh lagi..asyik nak tertungging bila kita dudukkan... 27hb ni kena jumpa pakar kalau dia masih tak boleh duduk.. risau sesangat.
    tapi bila baca komen2 di atas, rupanya ada juga senasib dgn anak saya.
    marila kita berdoa yg bbaik2 aja utk anak2 kita....aaminnnnn


  13. Unknown Says:

    Salam..sebenarnya budak2 ni lain2..kalo skill merangkak lama pon bagus kan..xde apa yg nak dirisaukan..mmg lega baca entry ni heheh niceee

    Jemput ke blog adaa utk pelbagai info kesihatan ye

    Www.adaa-inspiration.com


  14. Anonymous Says:

    ank sye 10 bln pon still x merangkak tp ley la klu kite duduk kan


  15. Unknown Says:

    Thanks 4 the info
    Hati sy tgh risau memikirkan bulan depan anak ketiga sy cukup setahun...memang lambat sikit berbanding abang2 nya..aktif meniarsp..memanjat. ?tapi x boleh merangkak lagi..bila baca artikel ni lega sikit hatimsaya


  16. Anonymous Says:

    slm..hi..anak sy pun dh sepuluh bulan...blh merangkak n duduk,,,,n meniti...tp gigi je blm tumbuh walaupun sebatang....sy pk xpelh..selagi mkn minum ok..n sihat...shud be ok...setiap anak perkembangan tak sama...abg dia tumbuh gigi cepat...tp setahun 6 bln ke atas baru bljr menapak...akmar marzuki


  17. Unknown Says:

    anak say sthn sepuluh bulan msig blum bdiri ..cuma merangkak dah dlm 6 bulan,,risau juge hati dibuatnye..skang tgh ikut fisioterapi di hospital....
    rupaa nye ada yg senasib dgn anak saye..kite doakan anak2 kite ni dipermudahkan dlm semua hal


  18. Anonymous Says:

    salam..anak saya dah setahun 3 bulan..mengalami nasib yang sama...umur setahun baru pandai merangkak..tapi gigi dah banyak...actualy hari tu pegi checkup mcm biasa,nurse agak terkejut anak saya x pandai jalan lagi...kata-kata yang dia bagi tu amat meriasaukan kita..katanya takut anak kita x normal...sedangkan kawan-kawan lain kata tak semua bayi tu cepat melalui perkembangan...ni kena jalani fisioterapi pulak...kalau nak diikutkan anak saya ada je step-step perkembangan tapi lambat je...semoga kita yang senasib ni tabah hadapi ujian ini dan anak-anak kita ni dapat memberi kebahagiaan kepada kita dunia akhirat..amin...


  19. Unknown Says:

    anak sy 1 thn 5 bulan..belum pandai berjln..risau juga..


  20. RUSHSHEETZER Says:

    Anak saya dah 13 bulan tapi mslhnye 1 batang gigi pun blom tumbuh lagi.. Dari segi perkembangan die yang lain sumenye ok cuma gigi je yang blom ada.. Ada x anak2 uolls mcm anak saya ni?


  21. RUSHSHEETZER Says:

    Anak saya dah 13 bulan tapi mslhnye 1 batang gigi pun blom tumbuh lagi.. Dari segi perkembangan die yang lain sumenye ok cuma gigi je yang blom ada.. Ada x anak2 uolls mcm anak saya ni?


  22. Anonymous Says:

    anak saya dah masuk setahun 4 bulan. tapi masih takut2 nak berjalan sendiri. ermmm... kadang tu risau juga. tapi sabar jela..


  23. Jom create group whatapp sila tinggalkn no anda kt share bersama masalah ank


  24. Unknown Says:

    anak sy umur 11 bulan. lg 2mggu (19/11/16) nak masuk setahun. belum meniarap n merangkak lg. duduk da tegap, tp blm pndai ddk sendiri lg. then meniarap bergerak bile nak capai mainan. die lebih suka bergolek2,and agak lasak jugak siap boleh berpusing 360 drjah atas katil..gigi da ad 4btg, 2 atas, 2bwh. asalkan anak kite da ad perkembangan mnunjukkn die sdg berusaha. mgkin lambat ckt prosesnya..marilah kite doakan ank2 kite sihat hendaknye..insyaallah


  25. Unknown Says:

    Ank sy setahun 31.12.2016 tp hanya boleh meniarap..di ajar duduk nangis..ckp belom..duduk xnk...diajar berdiri ngs..nk baring dgn dukung je..tawakal kela.ujian kami sekeluarga


  26. Unknown Says:

    anak sy dh 1thn 10bln. xleh berjalan lagi. risau sangat2. h


  27. Unknown Says:

    hai semua ibu ibu.. saya pun senasib dfn ibu smua..anak saye skrg dah 1 tahun 5 bulan.. dia dah ondai berjln..tatih tahih la.. tp laju berjln..mcm nak menari..tibe satu hari nih tak nak berjln..merangkak pin kurnag hanya duduk baring saje..saye mule risau.. dah maosk 3 hari dari tarikh 26/11/17 anak tak nak berjln.. saye redha jela..bg dia masa utk berjln semula..mungkin ade lah tak kene kan..anak semua berbeza..moga allah permudahkan urusan kita semua aminnn


Sahabat2ku.......