F

Anak dan tudung



Assalamualaikum....


 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ


Alhamdulillah...hari ni SEKALI LAGI saya buat entri  tentang pemakaian tudung.... Bila melihat ank2 dara sunti saya sedang membesar....melihat cara mereka memakai tudung....sejuk hati saya....Anak2 dara saya telah diajar memakai tudung di usia 4 tahun, sehingga lah skrg...si along dah 13 thn dan si angah 11 thn....alhamdulillah sehingga kini mereka tetap bertudung walau ke mana saja mereka pergi, even kalau keluar kat beranda pun mereka pakai tudung...sejuk hati si mama ni....hehehhe...

Pernah suatu ketika saya melihat satu senario di antara ank2 dara saya........si angah memakai tudung, masih menutupi dada tetapi bergaya cara pemakaian ala2 Najwa Latif.....dibentuk sana, digaya sini, dililit sana, dililit sini, ....jd saya pun menegur anak dara tu......
Mama    :    Fesyen apa ni? (duduk sambil tersenyum)
Angah    :    Alaaaaa.....fesyen Najwa Latif (masih membetulkan tudungnya)
Mama    :    Angah pakai tudung mcm ni utk apa?
Angah    :    (Tersengeh) saje2 je ma, cantikkkk.....
Mama    :    Cantik ke???? Pakai tudung sbb cantik????
Angah    :    Ehhh...tak lah ma, angah tutup aurat lah ma, lepas dada, baju angah longgar 
                 aje.....semuanya menutup aurat ma....
Mama    :    Betul lah tu (tersenyum) semua tutup tapi hikmah menutup aurat tu hanya 
                 semata2 tutup aje ke??? Fesyen terbelit sana terbelit sini, dah pasti akn 
                 menarik perhatian org kn? Jadi dh tak selarilah dengan konsep pemakaian 
                 tudung yg mana ianya dpt mencegah fitnah dan menghindari dari gangguan
                 org2 yang ingin berbuat zalim..... pakai tudung bkn hanya tutup dari kepala 
                 hingga kaki aje, tapi biarlah apa yg kita pakai tidak jadi tumpuan atau tarikan 
                 org lain........Jgn berlebihan....Kalau dah terbelit sana sini, terbonggol sana 
                 sini, berkilauan sana sini, dan mcm2 fesyen lagi....tentulah mata org akn 
                 tertumpu pd kita kn??? Jadi biarlah sederhana, sedap mata memandang, selesa,
                 dan bersih. (ulasku dgn panjang lebar)

Si angah terdiam. Tudung yg dipakai masih tetap di kepala. Mukanya ditundukkan.

Mama    :    Mama tak larang angah berhias tapi jgn berlebihan..... kalau angah dah
                 betul2 faham akn kepentingan bertudung, insyaAllah angah tidak akn mudah
                 terpesong oleh orang lain. Bila angah istiqamah dgn apa yg angah buat, buat 
                 bkn kerana ikutan semata2 tetapi kerana ianya perintah Allah SWT, pastinya
                 bila tgk org buat itu dan ini, angah tidak akan mudah terpengaruh dan
                 dipengaruhi. Okay....angah faham?

Angah mengangguk-anggukkan kepala........... saya mengandaikan yg ank dara saya tu telah faham....

Angah    :    Sori ma, angah tak da niat nk berhias berlebihan pun, tapi angah suka style
                  tudung Najwa Latif ni.
Mama    :    Ermmmm......... style mcm ni pun angah suka yer.... terbelit terpusing sana 
                 sini.....kn ambil byk masa nk bersiap.....kalau mama cari yg mudah, sarung je,
                 tak payah nk di"brooches"kn sana sini, belit sana sini.... simple tapi menawan.

Angah diam...seperti biasa dia akn menitiskan airmata....ank dara saya ni kalau saya tegur, yg pasti nangis.....walaupun saya bkn memarahinya cuma menasihatinya. Bak kata papanya.....angah badan besar tapi hati kecik..... 

Saya senyum saje. Saya rasa cukup sudah saya perjelaskan pada anak dara saya sorang ni. Angah ni memang suka benda2 cantik dan bergaya. Berbeza dgn alongnya, Alongnya simple dan kalau pakai tudung pun si angah yg akan bagi cadangan baju mana yg sesuai dgn tudung utk alongnya. Pada along ambil baju kurung/blouse labuh, pas tu pakai tudung warna tak kisah, kebiasaannya warna hitam sebab boleh dipadankan dgn pelbagai warna. Itu baru cerita angah dan along, si Keysha (alang)  dan Si Khadijah (adik)  tak tahu mcm mana lagi? 

Semasa menunggu di dalam kereta, tahu2 aje dia dah keluar dengan tudung yg lain, tak da lah tudung yg sarat terbelit sana sini....Saya tersenyum. Itulah sebahagian kecil cerita ank2 dara saya.


Apa2 pun hukum Allah mesti, telus, selalu dicerita dan diingatkan kepada anak2....kerana mereka masih belum matang berfikir....kemungkinan dipengaruhi oleh persekitaran itu besar. Jadi sebagai ibu dan bapa, tetap terus berkomunikasi dgn ank2 dan jgn bagi kelonggaran langsung tentang sesuatu perkara yg melibatkan dosa dan pahala. Haram dan Halal. Saya sering menyatakan pada anak2 saya......mama tidak akan bertolak ansur apabila ianya melibatkan hukum Allah SWT.... contoh tudung ni....pernah saya kata kepada anak2 saya, kalau nak jadi org Islam jgn separuh2...... Bila Allah dah kata HARAM....maka HARAM....jgn soal banyak......alhamdulillah mereka faham. 

Anak-anak ini mengikat kasih sayang tetapi anak-anak juga merupakan ujian Allah kepada para ibu dan bapa. Didiklah anak2 sebaik mgkn...

FIRMAN Allah Taala bermaksud:” Sesungguhnya hartamu dan anak-anakmu hanyalah ujian bagimu, di sisi Allahlah pahala yang besar.” – Surah al-Tahgabun, ayat 15

Ayat di atas dengan jelas menegaskan bahawa segala harta dan anak-anak hanyalah ujian dan cubaan Allah bagi manusia. Harta dan anak-anak bukanlah suatu kemuliaan dan kelebihan, bahkan ia ujian semata-mata. Sebahagian orang ada yang berjaya dalam ujian ini, manakala sebahagian yang lain ada yang gagal menghadapinya. Jadikan anak-anak kita sebagai jambatan kita menuju ke syurga, bukannya menjadi hambatan dan mengheret kita ke lubang neraka. InsyaAllah....
0 Responses

Sahabat2ku.......