F

Kebaikan Menderma Darah

Assalamualaikum....

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
Derma darah - menyebutnya saja boleh menyebabkan mereka yang melakukan usaha murni itu tersenyum bangga, manakala yang lainnya mencebik kerana takut jarum `besar' digunakan. Malah fobia jarum itu merencatkan keinginan berkongsi darah bagi membantu menyelamatkan nyawa insan memerlukan.

Sudah terlalu banyak kempen dan peringatan disalurkan mengenai kepentingan menderma darah, namun tidak ramai yang menyedari kepentingannya sehinggalah diri sendiri mahupun ahli keluarga memerlukan bantuan darah berkenaan.


Darah yang diambil ini pula adalah jenis darah utuh (whole blood) yang daripadanya diperoleh pula sel darah merah, plasma, platelet, cryoprecipitate dan cryosupernatant. Darah jenis AB+, AB-, A+, A-, B+, B-, O + dan O pula diperlukan saban hari bagi menyelamatkan nyawa, sama ada untuk pembedahan, mangsa kemalangan atau untuk merawat pesakit leukemia, barah, penyakit jantung, penyakit hati dan hemophilia. Malah, seorang penderma boleh menyelamatkan sehingga tiga nyawa. 

Salah faham tentang menderma darah
Anda tidak akan merasa lelah atau letih jika anda terus minum cecair dan makan makanan yang baik.

Anda boleh meneruskan aktiviti biasa anda selepas menderma darah, walaupun anda akan diminta untuk menahan diri dari latihan atau mengangkat beban berat selama dua belas jam selepas menderma.

Menderma darah tidak akan meninggalkan anda pada rendah darah, malah anda akan tetap memiliki darah surplus selepas menderma.

Jika anda memilih untuk mengambil alkohol, anda boleh, pada hari berikutnya.


Anda tidak akan berasa sakit semasa menderma darah.

Anda tidak akan pengsan atau berasa tidak selesa selepas menderma darah.

Anda tidak akan mendapat AIDS jika anda menderma darah.

Pesakit hanya seperti penderma- sebahagian besar daripada mereka memiliki jenis darah yang sama. Kerana golongan darah anda adalah umum, permintaan untuk jenis umum adalah lebih besar daripada jenis lain. Walaubagaimanapun, golongan darah umum masih  mempunyai keperluan.

Penderma menderma darah dan tidak menjualnya.

Tips menderma darah
Sebelum Menderma:
Sila makan minimal 3 jam sebelum menderma darah.


Sila elakkan diri daripada merokok pada hari sebelum menderma.


 Anda tidak akan memenuhi syarat untuk menderma darah jika anda mengambil alkohol 48 jam sebelum menderma.
Antara manfaat utama adalah melindungi jantung dengan mengurangkan tekanan oksidatif. Kajian Persatuan Perubatan Amerika Syarikat menunjukkan, derma darah dapat mengurangkan lebihan atau sisa zat besi dalam darah yang menyebabkan kerosakan sel dan tisu. Malah, peningkatan oksidatif itu amat membahayakan sistem kardiovaskular. Pengurangan ancaman sakit jantung akibat kerap menderma darah, boleh dilihat terutama bagi penderma yang tidak merokok.

Bagi wanita menopaus, paras zat besi meningkat kerana tiada haid dan bagi menyingkirkannya serta risiko sakit jantung boleh dielak dengan menderma darah.

Apa yang menarik, kajian itu turut mendedahkan, rutin menderma darah setiap enam bulan boleh mengurangkan serangan jantung dan strok kepada peserta kajian itu yang berusia antara 43 hingga 61 tahun.

Kajian kedua membabitkan 2,682 responden di Finland seperti dilaporkan dalam American Journal of Epidemiologi, mendapati, penderma lelaki yang melakukannya sekurang-kurangnya sekali setahun, mempunyai risiko 88 peratus lebih rendah serangan jantung berbanding bukan penderma. Kumpulan penyelidik sama dalam kajian susulan dilakukan, mendapati penderma lelaki juga tidak menunjukkan sebarang tanda penyakit kardiovaskular. Ini menjadikan risiko serangan jantung kalangan penderma dapat dikurangkan sehingga satu pertiga.

Fakta Yang Perlu Anda Ketahui


Menderma darah adalah selamat dan ringkas. Ia tidak meletakkan anda pada risiko penyakit kerana semua steril, hanya digunakan sekali dan kemudian dibuang.


Secara puratanya, seseorang mempunyai lima liter atau 10.5 pint darah. Pengumpulan darah biasa - "seunit" - adalah sekitar setengah liter, atau satu pint.Tubuh anda akan menggantikan semua darah yang diderma.

Proses menderma darah mengambil masa lebih kurang 10-15 minit. 

Setiap orang dewasa yang sihat antara 18 tahun dan 60 tahun boleh menderma darah. 

Kenapakah Perlu Menderma Darah
1.  Anda boleh menyelamatkan nyawa
Setiap kali menderma darah, anda dapat menyelematkan sekurang-kurangnya satu nyawa. Selain itu, ia juga membantu melancarkan pergerakan darah penderma sekaligus memberi faedah kepada kedua - dua penderma dan penerima. 

2. Lebih mengetahui darah anda
Selain dapat mengetahui kumpulan darah, darah penderma juga akan diuji di makmal sebelum diberikan kepada pesakit. Ini membolehkan anda dapat mengetahui sekiranya terdapat jangkitan atau masalah lain pada peringkat awal.

3. Mengurangkan risiko penyakit jantung
Kajian mendapati kandungan besi dalam darah pada tahap optimum dapat mengurangkan risiko penyakit jantung. Pendermaan darah dapat mengurangkan sedikit besi dalam darah kita. Selain itu, pendermaan darah juga membantu badan mengawal tahap kolesterol.

4. Penyakit kronik
Talasemia merupakan sejenis penyakit genetik. Masalah ini disebabkan kekurangan hemoglobin dalam darah pesakit. Satu - satunya cara mengatasi masalah ini adalah memindahkan darah kedalam badan pesakit secara konsinten. Selain itu, pesakit kanser darah juga memerlukan darah dalam tempoh tertentu. Bayangkanlah jika tiada sesiapa yang ingin menderma darah, apa akan terjadi kepada mereka?

5. Darah tidak disimpan selamanya dalam badan
Setiap darah yang diderma hanya boleh disimpan dalam tempoh empat bulan sahaja. Oleh itu, pendermaan darah secara konsisten dapat memastikan bank darah hospital akan sentiasa mempunyai bekalan darah yang mencukupi.

6. Mudah dan selamat
Tidak ada yang perlu ditakuti. Semua tugas pendermaan dilakukan secara profesional. Anda tidak akan merasa sedikit pun kesakitan. Setiap jarum dan perkakasan lain yang digunakan hanya digunakan sekali sahaja.

7. Meneruskan kehidupan normal
Kandungan besi dalam darah membawa oksigen dan hormon - hormon lain ke seluruh badan. Ini sangat - sangat membatu pesakit agar mereka dapat meneruskan kehidupan seperti biasa.

8. Mengurangkan risiko strok otak
Berdasarkan kajian sekumpulan pakar perubatan, menderma darah dapat mengurangkan risiko penyakit strok otak dari 35 - 85%!

9. Membakar kalori
Individu boleh melakukan `diet' atau kekal sihat dengan kerap menderma darah. Satu pain darah, iaitu kira-kira 450 milimeter, apabila didermakan membakar sebanyak 650 kalori dalam badan penderma.

10. Warga emas rasa lebih bertenaga
Ramai warga emas melalui pendermaan darah dan menjadikan badan berasa lebih selesa. Walaupun tidak dibuktikan secara jelas, tetapi ia antara sebab kenapa warga emas kini semakin kerap menderma darah.

11. Kepuasan
Menderma darah adalah seperti melakukan kerja khidmat komuniti yang lain. Perasaan gembira hadir secara tidak langsung selepas kita menolong orang lain.

12. Menjadi lebih produktif dan berkesan
Selepas menderma, darah anda akan diganti dalam masa 48 - 72 jam. Walaupun sel darah merah hanya dapat diganti sepenuhnya dalam masa 6-8 minggu, namun kesemua proses itu menjadikan badan lebih sihat, kuat, efektik dan segar. Oleh itu, menderma darah bukan sahaja menyelamatkan darah seseorang, tetapi juga memberi faedah kepada penderma dari aspek kesihatan.




0 Responses

Sahabat2ku.......