F

Hari Bapa????

Assalamualaikum sahabat2....

Moga hari ini akan menjadi hari yang lebih indah dari semalam dan kelmarin ya...dan esok insyaallah yang lebih baik lagi. Oh ya...dalam bln June ini, di mana-mana sahaja saya terdengar laungan selamat hari bapa. Di tv, radio juga jgn ckp lah bila on aje pasti kedengaran ucapan untuk bapa-bapa. Ya......sebenarnya saya sendiri tidak pernah menyambut hari bapa ni kerana pada saya tiada hari-hari yang khusus untuk bapa. Pada saya hari-hari pun hari bapa....namun senario begini biasa saya lihat, sejak dulu lagi, tapi saya tidak pernah meraikannya, namun tidak juga mengucapkan ucapan selamat kepada bapa saya yang saya panggil ABAH...kerana kebiasaan seperti itu mmg tidak diajar di dalam keluarga kami. Ya mgkn zaman dulu agaknya, mak dan abah tidak pernah mengajar semua itu...hehehe....Malah zaman persekolahan saya iaitu sekitar tahun akhir 80an juga tidak ada di antara sahabat2 yang membicarakan pasal celebration ini...... Jadi saya pun tidak teruja sangat dengan celebration hari bapa malah hari ibu pun tidak pernah diraikan..... Di manakah bermulanya Hari Bapa ini?

Secara jujurnya....saya sendiri pun tertanya-tanya di manakah mulanya Hari Bapa ini...siapakah yang menjadi pelopornya. Yalah klu kita meraikan sesuatu mestilah kita tahu di mana mulanya sesuatu celebration itu...namun hari bapa tidak pula saya ketahui.... Mgkn sahabat2 di luar sana tahu dari mana asalnya sambutan Hari Bapa ini....Jomlah kongsi sama2 ya....Bkn apa saja hendak tahu kerana saya tidak mahu ketinggalan juga untuk mengetahui sesuatu yang baik, namun saya juga tidak mahu hanya menurut sahaja apa yang orang lain sambut saya pun nak sambut...nanti lain pulak jadinya....

Berkaitan hari Ibu, saya pernah terbaca satu artikel dahulu Petikan Berita Harian online bertarikh 21 Mei 2009 dan ada juga di kalangan sahabat2 saya yang forwardkan artikel berkenaan hari Ibu ini.... di sini saya catatkan petikan tersebut....

Oleh Nik Salida Suhaila Nik Saleh

Memilih tarikh Saidatina Khadijah wafat lebih mulia bagi umat Islam. TANGGAL 10 Mei lalu, ramai meraikan Hari Ibu, tetapi mungkin masih ada yang tidak tahu mengapa ia disambut pada hari itu dan bagaimana sambutan bermula.

Sambutan kebesaran yang dikatakan bermula pada zaman Mesir purba untuk memberi penghormatan kepada Dewi Isis, atau Dewi Cybele di Rom, atau Dewi Rhea di Greek. Di Eropah pula sambutan 'Mother Church' diraikan bagi menghargai gereja kerana pembaptisan.

Sehinggalah sambutan Hari Ibu akhirnya diiktiraf seluruh dunia pada hari Ahad minggu kedua bulan Mei setiap tahun sempena memperingati wanita bernama Anna Reeves Jarvis, kematiannya menyebabkan anak perempuannya, Anna M Jarvis memulakan kempennya mewujudkan sambutan Hari Ibu secara rasmi.

Dalam petisyennya kepada gereja di mana ibunya berkhidmat sebagai tenaga pengajar setiap hari Ahad, permintaannya untuk memilih tarikh 10 Mei 1908 sebagai Hari Ibu dimakbulkan dan sambutan dibuat secara rasmi di West Virginia walaupun Hari Ibu sudah diraikan masyarakat beragama Kristian seawal 1840.

Tarikh yang sama jugalah pada setiap tahun kita meraikannya untuk menghargai ibu. Bukan mentakwilkan keperluan meraikan ibu, tetapi menggembirakan mereka tarikh sama Anna M Jarvis memperingati ibunya yang menghambakan diri kepada gereja sehingga akhir hayatnya bagaikan satu sindiran kepada umat Islam yang sepatutnya mengingati, menghargai dan mendoakan ibu setiap hari atau sekurang-kurangnya bukan pada tarikh itu.

Andainya kita boleh memilih tarikh untuk mengingati ibu yang sudah pergi, alangkah indah jika hari terakhir Saidatina Khadijah di dunia ini diingati untuk disedekahkan Al-Fatihah dan doa, supaya seluruh ibu turut diingati.

Begitulah bunyi artikelnya...ianya bkn sahaja tersebar di media masa sahaja, namun di laman-laman blog juga telah menghebahkan cerita di sebalik sambutan Hari Ibu ini. Jadi saya juga ingin tahu berkenaan Hari Bapa ini, mgkn ada sahabat yang tahu berkenaan perkara ini akan dapat menghebahkan kepada saya dan sahabat2 yang lain.......agar kita tidak turut serta dengan agenda orang kafir almaklumlah terlalu banyak musuh Islam yang cuba menjatuhkan Islam dengan pelbagai cara. Sesungguhnya apa yang kita lakukan hari ini akan menjadi ikutan kepada generasi masa akan datang. Saya berdoa agar umat Islam akan lebih bersatu lagi dalam mempertahankan agama Islam kerana orang-orang kafir mempunyai pelbagai cara dalam menyuntik idealisme mereka demi menjatuhkan Islam. Semoga umat Islam akan lebih kuat dan bersatu hati dalam memerangi orang-orang kafir ini. Berilah pemahaman kepada anak-anak kita agar anak-anak kita tidak mudah terpedaya dengan propaganda orang-orang kafir dan akan membesar menjadi insan yang berjasa kepada Agama, Bangsa dan Negara. Insyaallah.
0 Responses

Sahabat2ku.......