F

BERTAMBAHNYA USIA.... Happy Besday



Assalamualaikum....

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Alhamdulillah... sudah lama benar saya tak buka blog saya ni...dah naik bersawang.... ermmm.... kengkangan masa menjadikan saya tidak dapat menjengok blog dan juga blogwalking blog2 sahabat yang lain. Alhamdulillah hari ini, 5hb May 2017, Allah izinkan saya membuka blog saya. Nak dijadikan cerita...saya hampir terluper password saya sendiri, menunjukkan sudah terlalu lama saya tak buka blog.

Dan hari ini...merupakan hari kelahiran saya .... oleh emak dan abah saya dengan izinNya. Terima kasih emak dan abah..... 

Alhamdulillah tidak putus-putus rasa syukur saya ke hadrat Allah S.W.T yang telah mengizinkan saya menghirup udara di muka bumi ini. Yang memberi saya peluang dan ruang masa untuk saya mengenalNya. Insha Allah... 

Ulang tahun bukan hanya momen perayaan bertambahnya usia. Bukan hanya hari istimewa kerana kita menjadi pusat perhatian, mendapat banyak ucapan hingga menerima pelbagai hadiah. Banyak sebab yang boleh kita syukuri  kerana berhasil menjejaki usia yang kesekian tahunnya.

Sedarkah betapa kita diberi hidup lebih lama oleh Yang Maha Kuasa? Untuk sekali lagi berproses jadi dewasa sambil menikmati segala ciptaanNya yang ada di alam semesta. Tidakkah Allah S.W.T begitu pemurah dengan memperpanjang jangka waktu kita di dunia? Kita diberi waktu lebih lama menjejak bumi demi menikmati isinya. Ya Allah...sungguh aku sangat bersyukur!

Tak putus-putusnya saya mengucap syukur di hari ulangtahun ini....   bersyukur kerana tak semua orang memiliki kesihatan yang sempurna dan melewati jangka waktu seperti sekarang.


Sedarlah bahawa Allah S.W.T tentu memiliki tujuan tersendiri dengan menambahkan jumlah pada usia kita. Kita harus membawa perubahan pada dunia ini. Menjadikannya tempat yang lebih baik lagi. Sebelum Sang Maha Pencipta menyudahi masa kontrak kita di dunia, mahukah kita berjuang menjadi manusia yang lebih baik dari sebelumnya? Ya... itulah tanggungjawap kita sebagai manusia untuk menjadi lebih baik dan lebih baik dari yang lebih baik...insha Allah.

Dan supaya hidup kita di dunia ini memiliki maknanya, mahukah kita  dengan segenap daya meraih segala mimpi dan tidak mudah menyerah kalah dalam berusaha? Agar panjangnya usia yang kita miliki tidaklah sia-sia belaka.

Jadi, kita fikirkan dengan lebih mendalam pemahaman kita mengenai hari ulang tahun/ hari lahir. Tidak hanya sekadar perayaan yang diisi dengan acara makan-makan dan membuka hadiah. Namun, selayaknya untuk kita mengucap syukur yang mendalam kepada Allah S.W.T, Sang Pemberi Hidup bahawa kita masih boleh menghela udara sampai detik ini. Selagi kontrak hidup kita di semesta belum di akhiri, kita selayaknya harus berusaha untuk menjadi manusia yang lebih baik lagi. Hidup berbakti dan beramal kerana Allah S.W.T.
0 Responses

Sahabat2ku.......