F

PERKONGSIAN 1 HADIS : Kedamaian dalam kemaafan



Assalamualaikum....

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Saya nak share sesuatu..
"Ustaz...apa jadi kalau kita TAK REDHA atas kesalahan orang lain yang orang tu buat kat kita?"

Jawapan ustaz tu..ringkas je..tapi menyentap..
"Jika 2 ekor kambing bergaduh sekalipun, di akhirat kelak, akan ditanya oleh Allah..."
Jika kita tak redha..tak memaafkan orang lain..kita akan LEWAT MENITI TITIAN SIRAT..nak ke? Ia akan MELEWATKAN AMALAN KITA DIHISAB ..nak ke? 

SEBAB Allah nak kita selesaikan dulu kes kita ni dengan org2 yang kita tak redha tu...sorang2 akan datang menghadap kita minta maaf..nak ke? 
Sedangkan..semua orang sepatutnya berlumba2 mahu segera ke SYURGA..kita duk fikir2 lagi pasal nak meredhai ke tak..mengampunkan ke tak.."

Sekarang..tanya balik kpd diri sendiri..berbangga ke kita dengan prinsip, "merangkaklah korang cari aku kat padang mahsyar nanti!"
Sebab..bukan dia je tertangguh masuk ke syurga..malahan kita juga..
Urusan kesalahan dia tu..biar Allah selayaknya membalasnya...
Biar Allah menghakimi..
Biar dia ditanya dihadapan Allah kelak..

Memaafkan orang..tak boleh baiki masa silam...tapi akan memperbaiki masa hadapan kita..
Kita akan lebih tenang..
Insha Allah..

Tak perduli siapapun dan bagaimanapun kita sekarang, namun satu yang pasti, kerendahan hati kita untuk memaafkan dan meminta maaf mencerminkan ketinggian dan keluhuran budi sebagai manusia.

Berikan senyum dan jabat tangan orang yang meminta maaf dengan ikhlas kepada anda, begitupun sebaliknya. Jangan biarkan kekerasan hati hadir sebagai pembatas dan pemungkas semua keikhlasan kita untuk menuju kesucian diri.

Jangan biarkan hati dikuasai ego dan emosi, apalagi hanya sekedar kepentingan duniawi. Betapa indah hari yang fitri, sebagai nikmat dan kurniaan Ilahi yang tiada batas, yang terikat dalam jalinan silatulrahim.

Semoga Allah menggolongkan kita atas hamba-hamba-Nya yang berhati lembut kerana mudah tersedar atas kesalahan diri dan ringan dalam meminta maaf. Dan semoga kita tergolong hamba- hamba yang berjiwa besar kerana keluasan hati kita dalam memaafkan saudara-saudara kita yang telah menyakiti kita. Aamiin.
0 Responses

Sahabat2ku.......