F

PERKONGSIAN: Hukuman Yang Tidak Terasa




Assalamualaikum....

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Apakah kerana DOSA ku yang banyak hingga...*HUKUMAN YG TIDAK TERASA*...Pernah tak soalan seperti ini keluar dari fikiran kita?


Seorang murid mengadu kepada gurunya, "Ustaz, betapa banyak kita berdosa kepada Allah dan tidak menunaikan hak-Nya sebagaimana mestinya, tapi saya tidak melihat Allah menghukum kita."

Sang guru menjawab dengan tenang, "betapa sering Allah menghukummu tapi engkau tidak terasa."

"Sesungguhnya salah satu hukuman Allah yang terbesar yang menimpamu wahai anakku ialah sedikitnya taufiq (kemudahan) untuk mengamalkan ketaatan dan amal-amal kebaikan."

Tidaklah seseorang diuji dengan musibah yang lebih besar dari "kekerasan hatinya dan kematian hatinya". Sebagai contoh, sedarkah engkau bahawa Allah telah mencabut rasa bahagia dan senang dengan munajat kepada-Nya, merendahkan diri kepada-Nya, menyungkurkan diri di hadapan-Nya? Sedarkah engkau tidak diberikan khusyuk dalam solat? Sedarkah engkau beberapa hari-harimu telah berlalu dari hidupmu tanpa membaca al Quran, padahal engkau mengetahui firman Allah; "Sekiranya Kami turunkan al Quran ini ke gunung, nescaya engkau melihatnya tunduk, retak kerana takut kepada Allah." Tapi, engkau tidak tersentuh dengan ayat-ayat al Quran, seakan engkau tidak mendengarnya.

Sedarkah engkau telah berlalu beberapa malam yang panjang sedang engkau tidak melakukan Qiyamullail di hadapan Allah walaupun terkadang engkau begadang. Sedarkah engkau bahawa telah berlalu atasmu musim-musim kebaikan; Ramadhan, 6 hari di bulan Syawal, 10 hari pertama di bulan Dzulhijjah dsb, tapi engkau belum diberi taufiq untuk memanfaatkannya sebagaimana mestinya. Hukuman apa lagi yang lebih berat dari itu???

Tidakkah engkau merasakan beratnya mengamalkan byk ketaatan (amal ibadah)? Tidakkah Allah menahan lidahmu utk berzikir, beristighfar dan berdoa kepadaNya? Tidakkah terkadang engkau merasakan lemah di hadapan hawa nafsu? Hukuman apa lagi yg lebih berat dari semua ini? Sedarkah engkau yg mudah bagimu mengumpat, mengadu domba, berdusta, memandang kpd yg haram? Sedarkah engkau, bahawa Allah membuatmu?


-Ustazah Fatimah Syarha-
Allahu Rabbi :'( :'(
0 Responses

Sahabat2ku.......