F

PERKONGSIAN : JAGA DAN BAJAI PUASA MU


Assalamualaikum....

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Bulan Ramadhan sepatutnya menjadi bulan pembinaan keperibadian yang mulia dalam kalangan semua kaum Muslimin. Semua sisi perlakuan perlu dikawal dengan penuh kesedaran. Sama ada pertuturan mahupun tingkahlaku hendaklah benar-benar dipelihara agar tidak jatuh dalam kekejian yang merosakkan ibadah dalam bulan Ramadhan.



Bazar Ramadhan ~

Kata Al-Fadhil Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man :
Tuan² nak pergi bazar Ramadhan pergilah, tetapi tuan² kena ingat beberapa perkara yang perlu dijaga :

1. Jangan beli makanan pada tangan orang yang Fasiq (Orang yang tidak solat, tidak puasa, tidak menutup AURAT, tidak jaga Halal Haram).
···> Sayang kita puasa lama, beberapa jam tahan makan dan minum, tiba² apabila nak berbuka kita beli makanan pada tangan orang yang fasiq, bila kita berbuka puasa kita baca doa "Ya Allah berkatilah rezki ku" bagaimana nak berkat kita beli makanan pun pada orang yang tidak diberkati oleh Allah.

2. Jaga Mata/Pandangan kita.
···> Perkara ini sangat penting, kita sedia maklum dibazar Ramadhan ramai manusia yang tidak menjaga pakaian/aurat, kita bimbang pahala puasa kita akan hilang begitu sahaja, apa yang kita dapat hanya lapar dan dahaga sahaja.

InsyaAllah sama² kita jaga ibadah puasa kita ini moga² Allah menerima ibadah kita ini Aamiin :-)

Nota : Seandainya kita sendiri ragu-ragu sama ada 2 perkara ini dapat dipenuhi atau tidak, ambil lah jalan selamat iaitu masak sendiri di rumah. In sha Allah...kita akan lebih rasa selamat dan aman...


0 Responses

Sahabat2ku.......