F

Tips memberi Hadiah Ulangtahun untuk anak!


Assalamualaikum....

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
Memandangkan Keysha baru sahaja menyambut ulangtahun kelahirannya yang ke 3, jadi rasanya ingin berkongsi tips Memilih Hadiah.... moga ianya bermanfaat. Kadang2 saya sendiri pun tak tahu nak beli hadiah apa.... Big cheesy grin

Berikut adalah tips untuk memilih hadiah.

1. Jenis Jantina
Pada dasarnya jenis jantina anak pun tidak kurang pentingnya dalam menentukan pemilihan jenis hadiah apa yang akan kita berikan kepadanya. Misalnya pistol mainan, akan menjadi kurang sesuai untuk anak perempuan, begitu juga dengan mainan masak-masakan tidak sesuai untuk diberikan kepada anak lelaki.

2. Sesuai dengan usia si anak
Usahakan untuk memilih hadiah yang sesuai dengan usia anak. Permainan komputer mungkin lebih sesuai untuk diberikan kepada anak usia 3 tahun ke atas.
Hadiah teddy bear ke, anak patung, robot, mungkin sesuai untuk semua usia, namun perhatikan jenis anak patung yang akan diberikan, misalnya jangan berikan anak patung yang dibuat daripada seramik kepada anak usia 1-2 tahun.
Berikut adalah sebagai contoh hadiah mengikut usia.....
  • 1 tahun. Anda boleh memilih anak patung yang tidak terlalu besar, namun juga tidak terlalu kecil. Mainan lain seperti plastersin atau tanah liat juga bermanfaat bagi usia satu tahun yang tengah asyik mengeksplorasi dunia dengan keupayaan  kedua tangannya, namun dalam pantauan ibu dan bapa.
  • 2 tahun. Anak usia ini sedang mengembangkan kemampuan motorik dan koordinasi otot besarnya. Anda boleh memilih hadiah berupa mainan yang boleh ditarik dan didorong.
  • Untuk si 3 - 5 tahun. Anda boleh memilih aneka mainan yang lebih berbeza-beza. Misalnya, kereta, masak-masakan, atau basikal.
3. Bersifat mendidik
Anak usia 3 tahun mungkin akan senang sekali mendapat hadiah mainan pistol-pistolan, namun belum tentu mainan tersebut memeberi implikasi yang baik bagi perkembangan anak tersebut. Mungkin sahaja anak tersebut akan meniru gaya ganas yang sering dipaparkan di kaca tv. Ini juga secara tidak langsung memberi input yg kurang sihat pada perlembangan tingkah laku anak2 tersebut.

4. Pastikan peralatan mainan selamat
Pastikan alat permainan selamat sebelum anda membeli. Bila si kecil berusia di bawah tiga tahun, jangan belikan ia mainan bersaiz kecil. Atau, bila kita membelikan mainan dengan saiz yang cukup besar, jangan sampai bahagian mainan itu boleh dengan mudah dipatahkan menjadi bentuk kecil-kecil. Kerana mainan tersebut dapat ditelan oleh si kecil.

Kita juga perlu memeriksa permukaan mainan. Elakkan permukaan yang kasar atau berhujung tajam, kerana boleh melukai si kecil. Bila mainan tersebut berwarna-warni, pastikan cat pewarna yang digunakan cukup selamat . Dalam hal ini, kita boleh mengetahuinya dengan membaca keterangan pada label mainan.

5. Merangsang Perkembangan Kognitif
Dalam pemilihan hadiah, perlu kita perhatikan juga mengenai kebermanfaatan dari apa yang akan kita berikan kepada si kecil.

Dunia anak-anak adalah dunia bermain. Beberapa jenis mainan hanya bersifat untuk permainan semata-mata, akan tetapi banyak mainan juga yang dapat menunjang proses belajar si kecil. Akan lebih bijak jika kita akan memberikan mainan sebagai hadiah bagi si kecil, maka kita pilihkan mainan yang dapat merangsang perkembangan kognitif si kecil. Sebagai contoh, kita boleh memilih puzzle yang sesuai dengan usia anak. Di pasaran tersedia puzzle dari yang berbentuk sederhana hingga yang lebih berbeza-beza.

6. Rekacipta Sendiri
Hadiah untuk si kecil tak semestinya mahal. Kita dapat mencari dan memilih hadiah yang sesuai untuk anak namun tak membebankan kocek kita. Salah satu bentuk hadiah dapat kita buat sendiri berdasarkan rekaan dan kreativiti kita. Misalnya, kita boleh membuat anak patung dari potongan-potongan kain pelbagai tekstur. Atau mainan ular-ularan dari karton bekas dan gulungan tisu tandas yang dihias dengan pelbagai warna.

Dalam merekabentuk  "sesuatu" untuk si kecil, kita dapat mengajak si kecil secara langsung untuk ikut membantu dalam proses pembuatan tersebut. Selain dapat mengajak si kecil bermain, dengan hal tersebut akan dapat mengasah kreativiti si kecil dan juga dapat lebih mendekatkan hubungan kita pada si kecil.

7. Budget
Ini juga penting dalam menentukan hadiah si kecil (^_^). Kita harus menyesuaikan hadiah dengan budget kita. Kita harus mempertimbangkan dengan baik-baik.

8. Kualiti
Kualiti barang mainan juga harus diperhatikan jika membeli hadiah, jangan hanya memilih murah tetapi ternyata barang cepat rosak. Mungkin kita dapat menanyakan kepada penjual secara detail barang tersebut supaya tidak kecewa di kemudian hari dan yang penting tidak berlaku pembaziran.

9. Bungkuslah secara menarik
Setelah kita mendapatkan “sesuatu” yang sesuai untuk si kecil, bungkuslah “sesuatu” tersebut dengan menggunakan kertas pembungkus dengan warna dan gambar menarik. Bagi si kecil, membuka hadiah merupakan pengalaman yang amat menggembirakan. Mana taknya bungkusan yang dibalut dengan kertas dikoyak2kan kemudian, nampak isinya. Haaaa.... itulah yang sangat ia nanti-nantikan. Si kecil tentu akan tertanya-tanya apakah isinya... (walau pun hanya sebungkus coklat) Surprise !” ^_^

1 Response
  1. Yan Kah Luke Says:

    Terima kasih kerana sudi buat sharing~ Little Kids


Sahabat2ku.......