F

Puding Roti Simple


Assalamualaikum....

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
Petang ni.... nak share resepi puding roti simple yg saya buat.... Minggu ni aje dh dua kali saya buat puding roti ni... anak2 memang sgt suka, bila anak2 suka, hati mama ni pun berbunga bangga untuk membuatnya.... almaklum bila sesuatu yg kita buat disukai, maka rasa diri dihargai!..... mudah, dalam hidup ni kena selalu mudah dan gembira, jadi semua yg kita buat semuanya menjadi.......

Ni puding roti yg dibuat hari Isnin...
tp x sempat nk snap "finishing picture"..... sbb ank2 dh ngap dulu....

Ha... ni baru tadi buat.... belum dibakar lagi

Tadaaaa..... Ni yg dh siap dibakar, punyalah gebussssss....
Tak tahu brape lama boleh bertahan ..... ni saya bubuh fruit mix,

ada lebihan buat kek buah hari tu.....

Resepinyer....
Bahan 1
Sebungkus roti
 2 1/2 cawan susu segar@ susu tepung pun boleh
Carikkan roti dan rendam dengan susu 30 minit

Bahan 2
180gm gula kastor (saya tak buat sos kastad sebab tu gula saya letak banyak)
3 sudu besar butter
2 biji telur
1 sudu makan tepung jagung
esen vanila
Pukul hingga sebati . 

Campur kesemua bahan Bahan 1 dan Bahan 2.  Boleh campur kismis, chip coklat, dan fruit mix (ikut suka)

Bakar selama 40 minit atau hingga masak dengan suhu 180°C . Biarkan sejuk.

Bila nak makan, hidangkan dengan sos kastad . Tapi anak2 saya suka makan tanpa sos kastard ni..... sebab tu gula saya lebihkan sikit.


Sos Kastard

1 tin susu cair
2 sudu besar gula
2 sudu tepung kastard
Kacau semua bahan di atas api sederhana sehingga pekat .

SELAMAT MENCUBA YER!
0 Responses

Sahabat2ku.......