F

Kenapa Nyamuk Suka Anda?

Assalamualaikum....

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
Hari ni baca satu artikel berkaitan nyamuk.... good info.... 
credit  utk :Nadia (Mingguan Wanita)

Info & Psikologi

Kenyang nyamuk ni!

Anda tentu tidak gemar apabila sering diganggu nyamuk tidak kira di mana anda berada. Malah, di antara ramai-ramai orang yang berada di suatu tempat bersama anda, hanya anda yang kerap diganggu nyamuk. Sebenarnya, ini bukan perkara aneh kerana nyamuk memang memilih mangsanya sendiri.  Ada beberapa sebab yang membuat nyamuk memilih anda sebagai mangsa iaitu:

Genetik
Secara genetik, sesetengah orang sememangnya akan sering diganggu nyamuk. Pada gen-gen tertentu, seseorang menjadi sasaran nyamuk.

Kandungan asid pada tubuh
Nyamuk lebih tertarik kepada orang yang menghasilkan asid berlebihan pada tubuh. Bahan seperti asid urik dan asid laktik mengeluarkan aroma tertentu dari tubuh yang mengundang nyamuk untuk hinggap dan menghisap darah dari tubuh anda.

Tinggi kadar kolesterol
Prof. Jerry Butler dari Universiti Florida mengatakan seseorang dengan konsentrasi kolesterol yang tinggi di dalam tubuh menarik perhatian nyamuk.

Penghasilan gas karbon dioksida
Orang yang mengeluarkan gas karbon dioksida lebih banyak daripada tubuh adalah sasaran terbaik nyamuk.  Golongan ini adalah di kalangan orang dewasa dan wanita hamil.

Kategori darah
Mereka yang memiliki darah O cenderung digigit nyamuk berbanding kategori darah yang lain.
0 Responses

Sahabat2ku.......