F

Celik IT....


Salam Ramadhan...... pada kali ini saya sangat tertarik untuk membawa kita semua ke dalam teknologi telekomunikasi moden yang menjadi tumpuan hebat bagi penggemar-penggemar gajet ICT. Walaupun kita sedar selama ini kita telah dilonggokkan dengan pelbagai kemudahan teknologi lepas seperti telefon pintar,netbook, iPod dan PSP yang telah muncul dalam kehidupan seharian kita, teknologi itu tetap terus hidup dan sentiasa melakukan inovasi demi inovasi supaya pengguna tidak bosan dan dapat melihat teknologi yang terbaru. iPad????...Jadi kita mesti tahu informasi terkini teknologi......bukan apa tak mahu ketinggalan tentang ilmu IT ni...almaklum ank2 semakin membesar nnt tanya itu tanya ini kita tak tahu pulak menjawap.......Ibu bapa sekarang kena lebih bijak dari ank2, kalau tidak mcm ne nk mengajar ank2 especially tentang ilmu IT yg semakin canggih. Hari2 kita nmpk mcm2 teknologi yg keluar...jd kita mestilah tahu, walaupun tak mampu memiliki...hehehehe.....Tidak kira di mana jua kita berada, dunia kini tidak lagi canggung dengan apa itu teknologi. Ia seumpama dunia baru yang menjadi intipati dalam kehidupan masyarakat di dunia ini. Tanpa mengira apa jua jenis teknologi, ia tetap membawa satu kelebihan dalam penciptaannya yang seterusnya membawa kemudahan dan kebaikan dalam hidup kita. So explore dunia ICT ni....
Picture
Sebuah pertanyaan sederhana, Apakah Apple iPad itu? Apple iPad atau lebih dikenal iPad adalah sebuah Gadget yang dikeluarkan oleh Apple yang fungsi utama sebagai e-Reader, namun demikian iPad juga boleh dijadikan sebagai multimedia gadget dimana kita boleh berinternet, mendenger muzik sambil menonton video di iPad.
iPad adalah gadget terbaru yang diluncurkan oleh Apple yang fungsi utama adalah sebagai e-Book Reader. Dengan iPad kita boleh dengan mudah membaca e-book dimanapun dan pada bila-bila masa. Selain sebagai e-Book reader, iPad juga boleh berfungsi sebagaimanasebuah table pc, kita boleh mendengarkan muzik, menonton filem, mengakses facebook, twitter dan kegiatan surfing di dunia maya.
Apakah kelebihan iPad? Berikut ini adalah beberapa Kelebihan iPad
  • Tampilan yang menarik, dengan layar the 9.7-inch LED, iPad bisa dibawa-bawa kemanapun.
  • Daya tahan bateai yang cukup lama, iPad mampu bertahan selama 10 jam bahkan lebih saat digunakan untuk browsing maupun kegiatan lainnya
  • Jika suka berFacebook, Twitter, Maps, YouTube, iTunes, Mail and Safari maka iPad boleh menjadi sesuatu yang menarik untuk dimiliki.
Sedangkan berikut ini adalah Beberapa Kekurangan iPad
  • No Real Multi Tasking, yups.. kita tidak bebas menjalankan berbagai aplikasi secara bersamaan, memang  kita boleh mengakses Facebook sambil mendengar muzik tapi jika  ingin menjalankan twitter, facebook, mendengar sambil skype, dalam masa yang sama tidak boleh, maka sebaiknya jalankanlah satu persatu
  • Belum Support Flash, yups tampilan flash yang indah yang boleh kita lihat di laptop atau netbook biasa masa kita mengakses facebook atau blog lainnya, tidak boleh kita nikmati di iPad.
  • iPad tidak dilengkapi kamera...kalau ada pasti akan lebih baik lagi, yang mana kta boleh melakukan percakapan di Skype dengan lebih baik lagi.
  • Malah kelemahan iPad yang jelas iaitu peranti touchscreen masih tidak mampu memberi kepuasan kepada pengguna untuk melakukan kerja menaip kerana saiz skrin yang berubah mengikut kesesuaian butang peranti touchscreen tersebut.
Sistem Operasi iPad
Apakah Sistem Operasi iPad? iPad menggunakan sistem operasi iPhone yang telah dimodifikasi.
Seberapa besar ruang penyimpanan data yang tersedia di iPad? iPad menawarkan ruang data mulai dari 16GB, 32 GB sampai 64GB, itu artinya kamu bisa menyimpan ratusan bahkan ribuan lagu di iPad.
Seberapa berat iPad dan berapa dimensinya? Berat iPad hanya 1.5 pounds (atau 1.6 pounds untuk versi iPad 3G ). Dimensinya 9.56 inches x 7.47 x 0.5
Berapa ukuran layar iPad dan berapa resolusi layar iPad? Layar iPad berukuran 9.7 inches dengan resolusi 1024 x 768 pixel.
Apakah aplikasi iPhone 3GS boleh dijalankan di iPad? Jawabnya tentu saja YA. Karena menggunakan sistem operasi yang sama maka berbagai aplikasi untuk iPhone tentu saja boleh dijalankan iPad. Kita boleh Download Aplikasi iPad melalui Apple App Store, sama seperti  mendownload Aplikasi untuk iPhone 3GS.
Apakah boleh dengar musik sambil berinternet di iPad? Tidak. iPad belum memiliki fitur multitasking, jadi mesti memadamkan/close satu aplikasi untuk menjalankan aplikasi yang lain.
Apakah file Flash bisa dijalankan di iPad? Sama seperti di iPhone 3GS, iPad pun tidak mendukung file flash.
Apakah iPad dilengkapi dengan penyambungan Wireless Wifi? Yups, iPad telah dilengkapi wifi jadi kita boleh surfing internet di hotspot-hotspot percuma via Wifi.
Oleh yang demikian dapatlah kita simpulkan bahawa teknologi iPad masih berada dalam lingkungan barangan kategori waiting list. Dengan kata lain iPad ini merupakan suatu produk baru yang akan membawa perubahan dalam arus teknologi telekomunikasi dan maklumat di negara ini kerana Ipad ini melalui sokongan teknologi multi-sentuhan yang sangat mesra pengguna serta sokongan pelbagai program aplikasi, pengintegrasian pelbagai kandungan di internet supaya pengguna dapat menggunakan internet dengan selesa seterusnya menggunakan iPad sebagai salah satu gajet alternatif yang sangat menarik dan memiliki gayanya yang tersendiri.
0 Responses

Sahabat2ku.......