F

TIPS MEMBAIKI KOMUNIKASI YG SEMAKIN HAMBAR

Sebelum berkahwin, pasangan akan berkongsi cerita suka duka bersama. Hal yg sebesar kuman pun ingin diceritakan. Tapi selepas lama berkahwin, komunikasi semakin hambar dan hanya perkara yg penting saja menjadi tajuk perbualan. Utk berbual kosong dan bergurau senda juga seperti sudah tak ada masa.

Tip2 di bawah ini boleh dijadikan panduan agar hubungan anda suami isteri pulih kembali. Umpama zaman percintaan yg sentiasa mengharum dan mewangi, begitulah hendaknya kehidupan perkahwinan anda. Mencari Waktu Yg Sesuai Utk Berbincang Jika anda mempunyai masalah atau sesuatu perkara penting hendak dibincangkan, lihat dulu situasi pasangan pada masa tersebut. Sesuatu yg sia2 sekiranya perkara yg anda perkatakan tidak di ambil perhatian kerana pasangan juga dalam suasana emosi yg tidak stabil. Amat penting utk anda bijak mencari masa yg sesuai. Tidak semua pasangan dpt memberi perhatian yg sepenuhnya kepada anda sedangkan anda sendiri tidak stabil perasaannya. Berbincang dalam situasi yg tenang. Mulai dgn kata2 yg manis tanpa terus ke tajuk perbualan. Pasti si dia akan berbesar hati mendengar setiap apa yg anda ingin perkatakan. Malahan akan cuba memberi pendapat sebagai tanda si dia menumpukan sepenuh perhatian terhadap anda. Itu adalah lebih baik daripada anda terus menerjahnya dengan masalah anda di saat si dia sedang kepenatan pulang dari kerja.

Jangan Meleret
Kebanyakan suami tidak suka si isteri bercerita tentang sesuatu perkara dengan meleret2. Terus kepada tajuk perbualan dan kemukakan perkara2 yg penting saja. Suami akan cepat merasa bosan jika anda suka meleret2. Berbeza dgn wanita, di mana kebanyakan wanita akan mudah mengingati perkara yg kecil dan remeh. Oleh itu jangan cuba utk memperkatakan sesuatu perkara yg agak terperinci kepada suami kerana sukar utknya mengingati semula. Katakan perkara yg boleh menarik perhatian dan mudah utk diingati. Pasti perbualan anda rancak dan masing2 tidak menunjukkan kebosanan. Jangan sampai suami mengungkapkan perkataan " Sudah, lupalah!" kerana dari situ menunjukkan si suami sudah tidak menaruh minat utk mendengar cerita selanjutnya.

Segera Tarik Perhatian
Apabila anda memperkatakan sesuatu dalam tempoh yg agak lama, pasti si dia akan jemu utk mendengar dan mengurangkan perhatian terhadap anda. Umpan si dia dgn cara tersendiri. Lari sedikit dari topik perbualan dan katakan sesuatu yg boleh membuatnya terkejut atau tersentak. Contohnya ketika si dia agak bosan mendengar masalah anda, cuba katakan padanya bahawa anda cintakannya atau ada suatu rahsia yg ingin diperkatakan. Katakan sesuatu yg boleh membuatnya tersentak. Sekurang-kurangnya si dia akan mendengar apa yg sedang anda perkatakan walaupun perkara tersebut bukan sesuatu yg menggembirakan.

Wujudkan Suasana
Gembira Kebanyakan isteri suka bercakap serius apabila ingin memperkatakan sesuatu perkara. Kadangkala cara ini kurang disukai suami. Jgn sesekali terus kpd tajuk perbualan, mulai dgn ayat berbunga2 tetapi jgn sampai meleret. Katakan sesuatu yg indah yg boleh membuatkan hatinya gembira. Ketika anda melihat situasinya begitu, barulah ke topik yg ingin diperkatakan. Ucapkan sesuatu yg riang atau bergurau senda terlebih dahulu. Itu adalah lebih baik.

Jangan Berselindung
Isteri suka mengungkapkan perkataan 'double meaning' atau sindiran utk memperkatakan sesuatu perkara. Awas! Ini akan menyebabkan suami keliru dan apa yg anda maksudkan tidak akan sama dengan pemahamannya. Jika anda ingin bercakap tentang perkara A, jgn meleret ke perkara B atau C.

Jangan Berleter Berleter bukan cara yg berkesan utk menyelesaikan masalah. Leteran akan membuatkan si dia merasa bosan. Jika anda mempunyai masalah yg ingin anda katakan padanya , boleh diucapkan dgn nada yg lembut dan sopan. Itu akan mententeramkannya.

Elak Perkara Yg Tak Disukainya
Tidak semua topik perbualan yg disukai oleh wanita akan disukai oleh lelaki. Pastikan anda tidak memperkatakan sesuatu yg tidak disukainya. Ini akan mewujudkan rasa kebosanan dalam dirinya. Suasana juga akan menjadi muram. Seeloknya anda berbincang tentang perkara yg boleh dikongsi bersama.

Jangan Bercerita Tentang Hal Yg Tak Ada kaitan Dgn Rumahtangga
Perkara utama yg perlu dielakkan dalam sesuatu hubungan rumahtangga ialah sikap si isteri yg suka mengambil tahu hal orang lain dan membawanya pulang ke rumah. Lebih baik anda menumpukan perhatian pada hal rumahtangga. Sikap anda yg suka menjaga hal org lain akan menyebabkan suami anda tidak menggemarinya.

Bersama Berdua-duaan
Bilakah kali terakhir anda dan pasangan bercuti bersama? Kalau tidak pernah anda perlu keluar bersama, bercuti dan merehatkan fikiran bersama. Di sepanjang perjalanan inilah masa terbaik utk anda mengimbas kembali saat2 indah bersama. Dengan cara ini, anda dapat merapatkan kembali diri anda dan suami seterusnya menjadikan suasana bertambah romantik.

2 Responses
  1. Anonymous Says:

    semua yg anda bgtau mmg tepat dengan keadaan sy skrg.. sy suka sgt sbb sblum ni sy tertanya2 kenapa sy selalu terasa konflik dgn pasangan.. thank's 4 da sharing..


  2. k, moga tips ini akn dpt membantu.... smile alwayz


Sahabat2ku.......