F

Dosa di hujung "JaRi"

Assalamualaikum....

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Ermm...article ni dh lama tersadai dlm draft folder blog ni... tak da kesempatan nk dikongsikan.... dah menjadi kebiasaan saya kalau ada article yg sy rasa amat bemanfaat pada diri saya, sy akan simpan dlm folder dan kemudian bila ada masa baru saya memperhalusi article dan terjadilah perkongsian ini. Apa jua article yg berguna jadikan amalan dan buruk jadikan sempadan. In Sha Allah, moga hidup kita diberkati.


Jangan tikam iman dengan perkara-perkara lagha, tapi hirislah iman dengan perkara-perkara ilmu.

Ya kini zaman milenia. Hujung jari sahaja sudah boleh berdakwah tetapi dengan hujung jari juga maksiat boleh berleluasa.

Topik 'dakwah di hujung jari' diulas dalam radio ikim.fm beberapa hari yang lepas dalam segmen warna pagi. Bagaimana manusia kini dengan mudah mendapat pahala dan juga mudah mendapat dosa. Contoh paling mudah di facebook, Bercerai di facebook, erkenalan di facebook, popular juga di facebook. Sedar atau tidak status, post dan gambar-gambar di facebook memberi saham di akhirat kelak?

Jika perkara tersebut baik dan diikuti ramai orang, pahalanya akan berterusan. Bagaimana pula jika ia perkara bertentangan? Dosanya juga berterusan.. menambah dosa hanya di facebook..belum lagi dosa di luar facebook..bukan nak menghentam facebook tetapi bagaimana muslim hari ini menggunakan facebook sebagi medan dakwah di hujung jarinya.

Berhati-hati dengan apa yang kita "like" di facebook ni.

"Like" gambar-gambar mendedahkan aurat, takut-takut kita pun dapat sahamnya.

Kenapa? Sebab apa yang kita like tu mungkin akan buat gambar tu timbul di "home" orang lain. So, bila makin ramai bukan mahram tengok, kiranya kita dah macam membantu si fulan menyebarkan gambar yang tak menutup aurat tu.

Inilah yang dikatakan DOSA DI HUJUNG JARI.


جَزَاكُمُ اللهُ خَيْرًا كَثِيْرًا وَجَزَاكُمُ اللهُ اَحْسَنَ الْجَزَاء
Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza’
“Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”
0 Responses

Sahabat2ku.......