F

Bila JANTUNG kita diserang????



Assalamualaikum....


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Saje nk kongsi artikel yg telah diforward oleh seorang teman melalui email...tysm my friend... harap ada manfaatnyer....

################


Ajal maut bukan kita yang menentukan, tapi kita juga tidak seharusnya berserah kepada takdir semata. Sebab itulah kita disaran berusaha mencari penyembuh bila jatuh sakit.
Sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud: ‘Bagi Setiap penyakit ada ubatnya, maka apabila ubat itu sesuai untuk sesuatu penyakit, akan sembuh dengan izin Allah’. Hadis Riwayat Muslim dan Ahmad.
Begitu juga bila anda berada diambang maut, bila dada terasa sempit, bila nafas terasa sukar untuk ditarik…apa yang harus dilakukan ?
Andaikan…anda dalam perjalanan balik ke rumah setelah sehari suntuk berada di pejabat.
Tiba-tiba dada terasa sakit yang amat sangat. Kesakitan menular ke tangan dan rahang. Hospital paling dekat terletak kira-kira 8km dari rumah. Tapi, anda tak pasti samada dapat bertahan memandu sejauh itu.
Apa yang harus dilakukan? Anda telah dilatih dalam pertolongan cemas – CPR (CardioPulmonary Resuscitation). Tapi mereka yang mengendalikan kursus tidak mengajar cara melakukan CPR untuk diri sendiri.
Bagaimana untuk menyelamatkan diri dari serangan jantung bila bersendirian?
Lazimnya, serangan jantung berlaku bila anda keseorangan. Tanpa bantuan, anda hanya ada 10 saat sebelum masuk ke tahap ‘hilang sedar’.
Apa yang harus dilakukan?
Jangan gelabah. Tarik nafas panjang, batuk berulang kali sekuat hati seolah-olah anda sedang cuba mengeluarkan kahak dari dalam dada.
Lakukan selang 2 saat tanpa henti sehingga tiba bantuan. Atau sehingga degup jantung anda kembali normal.
Tarikan nafas panjang menyebabkan oxygen masuk ke dalam paru-paru. Batuk membuat jantung anda bergerak aktif dan membantu pengaliran darah. Tekanan (squeeze) pada jantung membantu mengembalikan denyutan seperti sediakala. Dengan yang demikian, anda boleh sampai ke hospital untuk rawatan lanjut.



0 Responses

Sahabat2ku.......