F

Cuci Buah Pinggang dengan Daun Sup - Mudah



Assalamualaikum....

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Dah lama tak update blog...Jadi hari ni nak berkongsi petua yang saya sendiri pun baru tahu.... terima kasihlah wahai sahabat yang sudi berkongsi petua ini... Jasamu amat dikenang.... Alhamdulillah saya amalkan.... perkara baik jangan ditunda2kan..... khasiat daun sup.....ternyata ianya dapat mencuci buah pinggang. Buah pinggang organ dalam badan yang dah bekerja lama dan banyak baktinya pada kita ... tentu banyak benda-benda yang tersaring kat dalam buah pinggang ... maklum lah kan .. buah pinggangkan kerja nya menapis darah dengan membuang garam dan racun yang tidak diperlukan oleh tubuh badan kita ... jadi, kita perlukan pembersihan buah pinggang .. Bagaimana buah pinggang kita berfungsi....macam mana caranya ... jom kita perhatikan gambar kat bawah ni .. 


Ini adalah gambar buah pinggang .. gambar yang besar tu adalah gambar buah pinggang dibelah .. lihat kat dalam buah pinggang tu .. ada ketulan yang menghalang di saluran buah pinggang ... ini yang menyebabkan buah pinggang tak dapat bekerja dengan sempurna .. bila buah pinggang tidak dapat menjalankan tugasnya, akibatnya tubuh badan kita yang menanggung deritanya.


Rahsia Daun Sup, Mampu Mencuci Buah Pinggang 

Antara rahsia tersembunyi sayuran yang mungkin kita kerap makan tanpa kita ambil peduli tentang khasiatnya ialah daun sup. Daun sup telah diketahui sebagai satu kaedah rawatan pembersihan yang terbaik untuk buah pinggang kita dan ia adalah semula jadi! Ketahuilah rahsia daun sup melalui tips dibawah.

Selama bertahun-tahun kita menggunakan buah pinggang kita dalam proses biologi badan.

Kandungan garam dan racun yang ada didalamnya tidak kita ketahui betapa banyak jumlahnya, dan kita tidak pernah mencucinya kecuali bagi yang bermasalah sahaja.

Namun begitu, tahukah anda dengan "daun sup" anda mampu mencuci buah pinggang yang banyak berjasa pada kita ini...

Cara dan penyediaan
Ambil daun sup, cuci bersih-bersih , potong kecil2, masukkan ke dalam periuk , masukan air bersih , didihkan untuk sepuluh minit sahaja.

Sejukkan rebusan air daun sup tadi, tapis dan masukkan kedalam botol yang sesuai dan disimpan dalam peti sejuk.

Amalkan meminumnya segelas sehari...Insya Allah anda akan rasa perubahannya...Anda akan lihat akumulasi garam dan racun lain akan keluar dari buah pinggang melalui pembuangan air kecil. Juga anda akan dapati diri anda berasa lebih segar dan sihat berbanding dulu ... 

Berusaha - Berikhtiar - Allah jua yang menyembuhkan.

selamat mencuba ...

Info Ringkas Tentang Daun Sup/Saderi 
Daun sup atau daun saderi mempunyai banyak vitamin. Ia merupakan sejenis sayur yang berbatang lembut yang kaya dengan zat besi, fosforus, natrium, kalium, karotena, vitamin A, B kompleks dan C dan magnesium.

Daun saderi ni banyak khasiatnya .. selain dapat membersihkan buah pinggang .. ia jugak dapat menurunkan tekanan darah tinggi ... caranya sama iaitu dengan mengamalkan minum air rebusannya setiap hari ... khasiat daun saderi yang lain adalah dipercayai dapat mengubati keracunan ... seperti terpijak paku berkarat, jangkitan kuman dibahagian luka dalaman ... 

Bagus sebenarnya daun saderi ni .. banyak khasiat ... selama ni kalau dalam makanan ada daun saderi ni main kuis tepi jek .. lepas ni kena makan daun yang original dan air rebusan dia sekali ... mudah-mudahan dapat mengekalkan kesihatan tubuh badan ... kita berusaha, Allah jua yang memakbulkan ... semoga mendapat keberkatan dariNYA ... amin .. 
38 Responses
  1. Payie Says:

    Sesetengah artikel sebut daun parsley, sesetengah kata daun sup. Mana yg betul? Atau dua dua pun boleh?


  2. Anonymous Says:

    Daun sup dan daun parsely. Kedua-dua bole guna utk fungsi yg sama


  3. Celery=daun saderi=daun sup
    Parsley=coriander leave=daun ketumbar
    Fungsinye sama je...tp saya selalu guna daun sup/saderi


  4. Yeop Labon Says:

    Terimakasih atas perkongsian yg sangat berguna ini.Jazakallah.


  5. tapirlaut Says:

    www.buahkulim.weebly.com

    Buah kulim plus ruqyah juga baik untuk cuci buah pinggang


  6. Anonymous Says:

    air byk mane ye


  7. Wak Says:

    detailnya sukatan air dan daun sup....


  8. Anonymous Says:

    Daun sup lain daun ketumbar lain..ada org kata daun sup untuk darah tinggi..daun ketumbar untuk buah pinggang..


  9. KHASIAT BUAH TUNJUK LANGIT

    3 BAHAN AKTIF PENTING

    FLAVONOIDS daripada kandungan khasiat buah tunjuk langit semakin terkenal di kalangan para saintis dunia dengan keupayaannya meninggikan dan meningkatkan taraf kesihatan manusia. Ia terdapat di dalam pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan termasuk tumbuhan herba yang dikenali ramai iaitu Ginkgo biloba dan Eurycoma longifolia (Tongkat Ali). Bahan Flavonoids yang tinggi di dalam buah Mahogany mengandungi bahan enzim semulajadi yang dapat merangsang pembukaan pembuluh darah bagi melancarkan perjalanan darah ke seluruh badan serta membekalkan nutrisi dan oksigen lalu bertindak sebagai enzim anti- pengoksidaan.

    SAPONINS adalah enzim semulajadi yang wujud di dalam khasiat buah tunjuk langit seperti sabun atau pelincir yang membantu melicinkan perjalanan darah keseluruh tubuh badan. Saponins di dalam buah Mahogany dapat mengurangkan lemak dan kolesterol pada dinding saluran darah bagi melancarkan perjalanan darah. Keadaan ini akan membantu menguatkan fungsi jantung di mana peningkatan sistem imuniti dan pengurangan tahap pembekuan gula dalam darah akan berlaku. Kandungan bahan Saponins yang tinggi ini juga boleh didapati di dalam makanan herba yang disanjungi dunia iaitu herba Ginseng Panax.

    BITTER ALKALOIDS di dalam Buah Tunjuk Langit ada unsur organic yang mempunyai sifat perubatan semulajadi. Buah ini adalah amat pahit jika dimakan begitu sahaja. Rasanya pahit adalah disebabkan oleh kandungan bitter alkaloids yang tinggi di mana ia membuatkan darah di dalam badan berasa pahit dan membantutkan pertumbuhan pelbagai jenis virus dan bakteria yang menjadi penyebab utama kepada pelbagai jenis penyakit. Ini akan membantu pembinaan secara matang sel-sel darah putih di dalam tubuh manusia untuk memperkukuhkan sistem imunisasi tubuh badan bagi menghalang dari serangan organisma-organisma yang tidak baik.

    Fungsi-Fungsi Utama Flavonoids

    Mengurangkan tahap gula dalam darah
    Menyeimbangi kandungan gula dalam darah
    Memperbaiki kelancaran peredaran darah
    Menyingkirkan redikal bebas dalam tubuh badan
    Memperbesarkan dan menguatkan keanjalan saluran darah
    Mengurangkan kandungan kolestrol yang tidak baik di dalam darah

    Fungsi-Fungsi Utama Saponins
    Mempertingkatkan daya tubuh badan (daya imuniti)
    Merangsangkan perembesan insulin dari pankrias
    Mempertingkatkan fungsi pembinaan darah
    Menangani kekejangan otot di dalam saluran pernafasan
    Melancarkan sistem saluran pernafasan
    Mempertingkatkan daya penghasilan sperma kaum lelaki
    Memperbaiki sistem peredaran darah
    Menyah toksid dalam badan (detoksifikasi)
    Mengelakkan kemabukan dan keracunan
    Mententeramkan fikiran dan otak


  10. Salam...Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm30....cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi)

    Kebaikan buah tunjuk langit terlalu banyak...melancarkan darah...buang angin..pulih kn tenaga batin untuk lelaki..kesan lebih hebat berbanding tongkat ali...cuci buah pingang..kurangkn kolestrol..kurangkan darah tingi..buah ni.selamat di makan...amalan orang terdahulu untuk kesihatan..berasal dari pohon mahogany di dalam hutan

    Buah yg sy jual adalah asli...bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk biji2 kuaci mahogany....sehari cukup sebiji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan...


  11. zuhairi hairi mn awak dpt? amek dlm hutan ke?


  12. Anonymous Says:

    Daun ketumbar dan daun sup sama tak khasiat untuk mencuci buah pinggang... ada beza tak antara kedua daun tu..tq share info...


  13. Farha Says:

    menarik. ilmu baru ni. daun ketumbar agakberbau. tp daun sup ok sedap.


  14. Farha Says:

    Menarik. baru tau pasal ini. ketumbar mmg tak suka. tp daun sup memang hamper semua masakan letak kot. hatta jompot2 kentang pon boh sekali :D


  15. Maafkan saya....bukan nk menjejaskan perniagaan tuan...
    Cuma untuk info,buah tunjuk langit ni jgn di amalkn sehari sekali..ia boleh membuatkan darah turun mendadak...lebih baik di amalkn seminggu 2 kali sahaja...ibu mengandung juga tidak boleh mkn buah ni...sbb fungsi buah ni untuk mencuci darah...memang saya akui buah ni membuatkan badan kita ringan...badan berfungsi dgn lebih baik...cuma,nasihat saya jgn amalkn sehari sebiji...merbahaya...
    Sbb saya & keluarga memang amalkn mkn buah ni...ibu yg baru lepas bersalin memang baik mkn buah ni...melancarkan peredaran darah & mengecutkn rahim...
    Mungkin tuan yg menjual sendiri tidak tahu tentang larangan ni...
    Saya tulis untuk kebaikan bersama...
    *org yg tak pernah tngok pokok mahogany memang takkn kenal buah ni...buah ni memang susah nk cari..ada musim2 tertentu..jadi,berbaloi harga dgn khasiatnya...buah ni bukan boleh main panjat2 kait2 ikot suka hati....setahun boleh dpt sekali je kalau tak salah...


  16. Hazwan umar Says:

    Pasal daun sup... br semingu sy amalkan dengan menkisar halus lalu ditapis sebelom diminum air kisaran buat mcm jus... amal minum awal pagi dah sebelum tidor... alhamdulillah, mmg berkesan, ada rs perbezaan pd badan... dari segi pd sistem pencernaan juga amat bagus, terasa toksit keluar ketika buang air kecil dan besar... sy seorang penghidap polycythemia dimana sel darah tidak normal dan sy sudah kena minor stroke pd usia 30 thn yaitu pd tahun ini, dan sudah hampir 2 mingu sy tidak ambil pil yg diberikan doktor od sy... dan pd hujung mingu ini, sy akan jalankan blood test dan kita tengok results nya... segala yg baik itu datangnya daripada ALLAH jua...


  17. Hazwan umar Says:

    Pasal daun sup... br semingu sy amalkan dengan menkisar halus lalu ditapis sebelom diminum air kisaran buat mcm jus... amal minum awal pagi dah sebelum tidor... alhamdulillah, mmg berkesan, ada rs perbezaan pd badan... dari segi pd sistem pencernaan juga amat bagus, terasa toksit keluar ketika buang air kecil dan besar... sy seorang penghidap polycythemia dimana sel darah tidak normal dan sy sudah kena minor stroke pd usia 30 thn yaitu pd tahun ini, dan sudah hampir 2 mingu sy tidak ambil pil yg diberikan doktor od sy... dan pd hujung mingu ini, sy akan jalankan blood test dan kita tengok results nya... segala yg baik itu datangnya daripada ALLAH jua...


  18. Anonymous Says:

    As salam....sy juga berminat untuk amalkan petua ni tp sy juga kompius....daun sup atau daun parsley utk cuci buah pinggang? Sbb ada petua d temui mngatakn daun sup utk menurunkan tekanan darah tinggi.


  19. Saya selalu guna daun ketumbar utk cuci buah pinggang .mama sy airnkencing kotor dan berdarah pon minun air rebusan daun ketumbar.alhamdulillah xperlu makan ubat. Daun sup xpernah cuba.


  20. Saya selalu guna daun ketumbar utk cuci buah pinggang .mama sy airnkencing kotor dan berdarah pon minun air rebusan daun ketumbar.alhamdulillah xperlu makan ubat. Daun sup xpernah cuba.


  21. Assalamualaikum,saya ada penyakit artritis(gout),boleh x nk amalkan daun sup or ketumbar?


  22. Saya dah tanam pokok saderi, tapi selalu x menjadi. Ada sapa2 nak bag I petua


  23. mohd noor Says:

    Tanam guna tanah kompos..
    Jgn siram selalu
    Siram sekali dlm masa 2 ke 3 hari


  24. mohd noor Says:

    Tanam guna tanah kompos..
    Jgn siram selalu
    Siram sekali dlm masa 2 ke 3 hari


  25. Lina 95 Says:

    Untuk yg bertanya pasal daun ketumbar atau daun sup.
    Saya ada baca dari sumber lain juga, menyatakan daun parsley/daun ketumbar/daun sup juga boleh digunakan untuk tujuan mencuci buah pinggang ni.
    Dan setelah baca senarai khasiat sayur-sayuran tu, mmg ternyata fungsinya tidak banyak berbeza.
    Jika masih was-was, cubalah cari sumber lain pula ya.
    Moga bermanfaat.


  26. Sc tan Says:

    Selamat sejahtera,agak kena minum berapa lama air daun sup ni,setiap hari 1 gelas air daun sup.
    Bila nak rebus daun sup ni,berapa banyak daun sup & sukatan air ,terima kasih


  27. Blh encik share brape sukatan air & daun sup yg encik amalkan?blh ke ibu mengandung amalkan?sbb preggy kali ke 3 sy ade mslh buah pinggang


  28. salam orang buah pinggang tahap 4 boleh baik ka da testimoni bagi orang rosak buah pinggang tahap 4 tolong kongsikan


  29. salam orang buah pinggang tahap 4 boleh baik ka da testimoni bagi orang rosak buah pinggang tahap 4 tolong kongsikan


  30. ali amran Says:

    Bg tau yg khusus kn senang... kita nk buat pon susah cam ni.. sbb sukatan x diberi tahu... adoiii..


  31. Ini adalah untuk memberitahu lelaki atau wanita awam yang sihat dan 100% serius dalam menjual ATAU membeli buah pinggang dengan segera menghubungi Dr. mercy lara Hospital e-mel: mercylarahospital@gmail.com, kerana kami mempunyai ramai pesakit yang kini Yang memerlukan pemindahan buah pinggang, adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggangnya untuk wang akibat krisis kewangan dan kami akan menyediakan $ 800.000 untuk buah pinggangnya. Dan juga kami mempunyai ubat hiv / bantuan jika anda memerlukan penawar juga hanya email kami sekarang, HUBUNGI KAMI @

    EMAIL: mercylarahospital@gmail.com

    Nombor telefon bimbit; +2348053930975

    terima kasih.Ini adalah untuk memberitahu lelaki atau wanita awam yang sihat dan 100% serius dalam menjual ATAU membeli buah pinggang dengan segera menghubungi Dr. mercy lara Hospital e-mel: mercylarahospital@gmail.com, kerana kami mempunyai ramai pesakit yang kini Yang memerlukan pemindahan buah pinggang, adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggangnya untuk wang akibat krisis kewangan dan kami akan menyediakan $ 800.000 untuk buah pinggangnya. Dan juga kami mempunyai ubat hiv / bantuan jika anda memerlukan penawar juga hanya email kami sekarang, HUBUNGI KAMI @

    EMAIL: mercylarahospital@gmail.com

    Nombor telefon bimbit; +2348053930975

    terima kasih.


  32. Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai atau perempuan dirasuk kesihatan yang serius dan 100% dalam penjualan atau pembelian buah pinggang perlu segera menghubungi hospital. Mercy lara e-mel: mercylarahospital@gmail.com. Oleh kerana kita mempunyai ramai pesakit yang masih hidup. Memerlukan pemindahan buah pinggang, anda sedang mencari peluang untuk menjual buah pinggang untuk wang kerana rehat kewangan ke bawah dan kami akan memberi anda $ 800,000 untuk buah pinggang beliau. Kami juga mempunyai ubat untuk HIV / bantuan Untuk mengatasi perkara ini, sila hubungi kami melalui e-mel: contact @.

    EMAIL: mercylarahospital@gmail.com

    WhatsApp nombor; +2348053930975

    Terima kasih.


  33. Haha soalan tentang sukatan daun sup dan air sampai sekarang tak de orang boleh beritahu..jadi tak buat buat pun sy sejak baca dulu...


  34. Ejay Shah Says:

    Mencuci buah pinggang
    Caranya sediakan daun sup (100 gram) cuci bersih-bersih, potong kecil-kecil masukkan kedalam periuk, masukan air bersih, didihkan selama sepuluh minit sahaja.

    Setelah itu sejukkan, tapis dan masukkan kedalam bekas yang sesuai dan disimpan dalam peti sejuk. Amalkan meminumnya sehari segelasl
    Kandungan garam dan toksin dalam badan akan dikumuhkan melalui air kencing.
    Daun sup telah diketahui sebagai satu kaedah rawatan pembersihan yang terbaik untuk buah pinggang kita secara semula jadi.


  35. Ejay Shah Says:

    Mencuci buah pinggang
    Caranya sediakan daun sup (100 gram) cuci bersih-bersih, potong kecil-kecil masukkan kedalam periuk, masukan air bersih, didihkan selama sepuluh minit sahaja.

    Setelah itu sejukkan, tapis dan masukkan kedalam bekas yang sesuai dan disimpan dalam peti sejuk. Amalkan meminumnya sehari segelasl
    Kandungan garam dan toksin dalam badan akan dikumuhkan melalui air kencing.
    Daun sup telah diketahui sebagai satu kaedah rawatan pembersihan yang terbaik untuk buah pinggang kita secara semula jadi.


  36. Unknown Says:

    boleh google taip khasiat daun sup...tengok cara penyediaan minum air daun sup ni...


  37. Anonymous Says:

    boleh google taip khasiat daun sup.. tengok cara penyediaan minum air daun sup ni...


  38. AZENI AHMAD Says:

    Wahhh banyak khasiat daun sup..
    Bau pun wangi..


Sahabat2ku.......